La regidora de Drets Socials de l’Ajuntament, Núria Pi, explica que no es pot valorar si han augmentat els casos de maltractament perquè “es desconeix el nombre total”. Això sí, des de l’àrea que lidera remarquen l’increment d’atencions. “La impressió que tenen els professionals d’aquest servei especialitzat és que la pressió sobre les dones ha augmentat per part dels agressors i si no hi ha hagut més maltractaments, és també perquè les dones s’han sabut protegir”, assenyala Pi.
La gent gran, un altre col·lectiu afectat
Un altre dels col·lectius afectats és el de la gent gran i dependent, pels efectes d’aïllament i solitud del confinament. Del 14 de març al 22 de maig, els treballadors municipals van contactar telefònicament amb 10.947 persones majors de 65 anys.
Aquest nou servei es va crear amb la idea de conèixer la situació de les persones grans, detectar les situacions més vulnerables i resoldre les seves necessitats, com ara la manca de materials de protecció, la falta d’atenció psicològica, problemes d’autonomia o la carència d’una xarxa de suport.
A través d’aquest contacte, es va detectar que a la ciutat hi ha 2.800 persones majors de 75 anys que viuen soles i 950 persones dependents.
D’altra banda, el Servei d’Atenció a la Gent Gran i Depenent (SAGGID) va atendre 1.230 demandes de l’1 d’abril al 15 de maig (387 per telèfon i 677 per correu electrònic). El 63,98% d’aquestes estaven relacionades amb la falta d’autonomia (informació per fer tràmits, seguiment i suport a cuidadors).
Davant d’això, l’Ajuntament va activar fins a 167 intervencions de voluntariat per ajudar a les persones grans i dependents a realitzar aquelles necessitats bàsiques que requereixen sortir de casa, i que, per manca d’autonomia, de xarxa de suport familiar o per la situació de confinament, no podien realitzar. És el cas de la compra d’aliments, la recollida de receptes al CAP o la compra de medicaments a la farmàcia.