Dissabte, 25 de gener de 2025
És notícia

Girona es consolida com el territori perfecte pel seu potencial econòmic

Avatar photo
Els representants de cinc països i els presidents de les cambres de comerç han destacat la importància d’enfortir les relacions comercials amb altres països
jornada-girona-terra-oportunitats

La província de Girona és considerada un territori amb un gran potencial econòmic que ofereix nombroses oportunitats pel que fa al creixement empresarial i a les relacions comercials amb d’altres països, i que necessita enfortir i elevar les relacions i la cooperació entre institucions, empresaris i agents per avançar. Aquesta és la principal conclusió a la qual han arribat membres de cinc consolats i presidents de cambres de comerç en una jornada de caràcter internacional que ha organitzat la Delegació de Girona de la Camera di Commercio Italiana CCIB a la seu central de Gelati Dino, l’empresa de gelats més gran de l’Estat, la qual és membre d’aquesta associació. La companyia, amb seu a Empuriabrava, va ser fundada el 1978 per un italià, Dino Pavese. 46 anys després i tres generacions més tard està actualment dirigida pel seu gendre, Valter Rosso, que ha fet el paper d’amfitrió. Les cambres de comerç de Girona, Sant Feliu de Guíxols, Palamós i Sabadell han estat representades en la jornada “Girona, Terra d’Oportunitats”, que ha comptat també amb la participació de membres de consolats del Marroc, Panamà, Burkina Faso, Itàlia i França. Els punts principals del programa han estat debatuts en una extensa sessió de treball entre tots els assistents. Els convidats també han tingut l’oportunitat de visitar les instal·lacions, conèixer el procés de producció dels gelats i tastar algun dels productes de l’ampli catàleg de la companyia empordanesa.

L’esdeveniment ha comptat amb l’assistència d’Anna Massot, alcaldessa de Castelló d’Empúries; Pere Parramon, subdelegat del govern espanyol a Girona; i els presidents de les cambres de comerç de Girona, Jaume Fàbrega; Sant Feliu de Guíxols, Pere Ayach; Palamós, Pol Fages i el president de la Comissió d’Internacionalització de la Cambra de Comerç i Indústria de Sabadell, Ramon Alberich. Nombrosos països hi han estat representats amb la participació del cos consular format per Aicha Ibn El Alami, cònsol del Marroc a Girona; Benet Rovira, cònsol honorari de Panamà a Girona; Josep Maria Simón, cònsol honorari de Burkina Faso a Girona; François-Xavier Pujol, cònsol honorari de França a Girona, i Emanuela Carmenati, vicecònsol d’Itàlia a Girona.

Com a primer punt del programa, els assistents han pogut veure en primer persona tots els detalls de l’activitat de Gelati Dino, com ara la seva cadena de producció, seguint els passos pel que fa a l’elaboració dels gelats. Des de la pasteurització fins al procés d’envasat, passant per la maduració i la introducció de fred i aire per transformar el líquid en gelat. També han conegut quin és el mètode per torrar i treballar els fruits secs que la companyia empordanesa utilitza en alguns dels seus nombrosos productes.

La sessió de treball ha començat amb un torn d’intervencions per part dels membres del cos consular, que han exposat els diferents arguments per considerar les comarques gironines com una terra d’oportunitats a partir de les relacions empresarials i comercials entre aquest territori i d’altres països. També s’han establert alguns paràmetres per intentar millorar les condicions de l’actual context i s’ha abordat els diferents processos d’integració a Girona i a la resta de la província. El segon torn de participació ha estat per als representants de les cambres de comerç, que han valorat les relacions d’importació i exportació de cada país representat, a banda d’enumerar quins són els sectors on hi ha més oportunitats de creixement i de quina manera es poden potenciar les relacions comercials. La jornada l’ha moderat Elena Ballista, assessora de Secot Catalunya i antiga membre de la Camera di Commercio Italiana CCIB.

Testimonis, exemples i propostes per seguir avançant

Enfortir els llaços econòmics, empresarials i culturals entre Girona i d’altres països d’arreu del món ha estat el principal objectiu d’una trobada que ha permès tenir una visió més àmplia i detallada de cada realitat a partir dels testimonis dels diferents convidats. S’ha demostrat la importància d’una bona comunicació entre les Cambres de Comerç i els cossos consulars per ajudar-se, al mateix temps que s’ha mostrat la voluntat de dur a terme jornades similars de manera periòdica per millorar les relacions entre tots els actors implicats. S’ha definit la província de Girona com un territori pròsper, amb una de les rendes per càpita més altes de tot l’Estat, diversificat i amb un alt nivell de progrés. És capaç de rebre prop de 8,5 milions de turistes l’any i genera oportunitats des del punt de vista quantitatiu i qualitatiu, pel que és fàcil poder-hi emprendre i generar noves experiències.

El torn d’intervencions l’ha obert Emanuela Carmenati, qui ha subratllat que la presència italiana en aquesta província “sempre ha estat molt important”, recordant que en el passat van existir de manera simultània fins a cinc seus consulars (Palamós, Cadaqués, Sant Feliu de Guíxols, Roses i Girona). Ha afegit que “la Camera di Commercio Italiana té 111 anys d’història i és l’única cambra de comerç estrangera que es troba actualment al territori gironí”. L’ha seguit Pere Parramon, subdelegat del govern espanyol a Girona, per expressar que “un dels grans reptes del nostre temps és la necessitat d’interconnectar-nos per prosperar i un dels nostres objectius és estar al servei d’aquelles empreses que aporten riquesa i benestar, sense importar el seu país d’origen ni d’on són els seus fundadors. Hem de donar-los visibilitat i oferir suport als seus projectes perquè l’Estat, i en aquest cas la província de Girona, es vegi com un territori pròsper i amic”.

La sessió de treball ha tingut com a punt de partida els testimonis dels membres del cos consular presents, que han exposat el punt de vista propi sobre les relacions empresarials i comercials dels seus respectius països amb les comarques gironines. Aicha Ibn El Alami, cònsol del Marroc a Girona, considera que “l’àmplia comunitat” de marroquins a la província (uns 63.000) “contribueix al creixement econòmic d’aquest territori” i ha parlat d’una “integració perfecta” a nivell econòmic i també cultural. Al mateix temps, ha destacat que és necessària una constant cooperació en camps com l’agricultura, el turisme, la informació, les energies renovables i la formació. Josep Maria Simón, cònsol honorari de Burkina Faso a Girona, ha lamentat que “tenim molta feina per fer perquè a dia d’avui encara hi ha més distància mental que no pas real amb el continent africà”, mentre que Benet Rovira, cònsol honorari de Panamà a Girona, ha posat Gelati Dino com un “exemple” d’empresa “familiar, treballadora i inclusiva”. Ha lamentat que el cas dels Papers de Panamà encara ofereixi una “visió negativa” del país en l’actualitat, i ha explicat que “el panameny no sol emigrar perquè no té la necessitat. Si hi ha gironins que es volen establir allà, és un destí interessant que ofereix moltes oportunitats”.

Han tancat el primer torn de paraula els representants de França i Itàlia. François-Xavier Pujol ha recordat que els lligams amb Girona “estan consolidats” però ha assegurat que “hi ha treballadors i empreses petites i mitjanes franceses presents al territori, però encara són desconegudes perquè no se’ls dona prou veu”. Com a exemple a seguir ha parlat de la fàbrica que la marca Louis Vuitton té a Campllong, al mateix temps que ha dit que “cal un col·legi francès i crec que Girona tindria capacitat per omplir-lo d’alumnes. Hi ha una representació important d’estudiants però això atrauria encara més jovent i baixaria la mitjana d’edat”. “Girona és un territori que encara molts francesos desconeixen, cal millorar la comunicació per prosperar plegats”, ha afegit. Emanuela Carmenati ha recalcat les “nombroses possibilitats” que ofereix la província tot i admetre que “a vegades queda en un segon pla per la seva proximitat amb Barcelona”, alhora que ha recordat que “hem registrat xifres rècord pel que fa a l’intercanvi comercial amb Itàlia, pel que totes dues parts ens necessitem”.

La presència de les Cambres de Comerç també ha estat un factor destacat de la trobada. Oferir eines per incrementar els llaços econòmics amb les empreses i ajudar als nouvinguts per desenvolupar activitats comercials són algunes de les conclusions a les quals s’ha arribat després del testimoni dels seus representants. Pol Fages, president de la Cambra de Comerç de Palamós, ha destacat sobretot l’economia blava, aquella que es dedica a preservar els ecosistemes marins i la sostenibilitat mediambiental, i ha parlat del Port de Palamós, que acull més de 60 creuers l’any i 3.500 embarcacions creatives. La infraestructura haurà d’estar millorada l’any 2026 o 2027 i es treballa per connectar Girona amb Palma per mar properament. El port esportiu, l’hostaleria i les embarcacions han estat alguns dels punts a tractar del discurs de Pere Ayach, president de la Cambra de Comerç de Sant Feliu de Guíxols, que aglutina unes 5.800 empreses. Jaume Fàbrega, president de la Cambra de Comerç de Girona, ha manifestat la “bona relació existent amb França i Itàlia”, a part de recordar que “el Marroc és el principal proveïdor del capital humà del nostre territori”. Ha parlat de Catalunya com una “terra d’emprenedor i d’exportadors”, de “l’economia molt diversificada que hi ha a les comarques gironines” amb turisme, indústria alimentària i serveis, i dels “reptes” que cal abordar a curt i mitjà termini. Un d’ells, el d’aprofitar la futura construcció de l’hospital Josep Trueta i el Campus de Salut a Salt. “Haurà de servir per rellançar el nostre teixit productiu, per potenciar la salut, l’esport, una vida saludable i una correcta alimentació, entre d’altres aspectes”. També hi ha estat representada la Cambra de Comerç i Indústria de Sabadell amb la presència de Ramon Alberich, president de la Comissió d’Internacionalització. “Ha arribat el moment que territoris que no són Barcelona, puguin créixer i atraure empreses. Girona n’és un clar exemple”, ha dit.

Orígens italians i “l’exemple perfecte” d’oportunitat aprofitada

Gelati Dino es va fundar el 1978, fa gairebé mig segle. El seu impulsor, l’italià Dino Pavese, va posar aleshores en marxa la primera botiga a Empuriabrava. Tres generacions després, Gelati Dino Gruppo s’ha convertit en l’empresa de gelats artesans més gran de l’Estat i actualment està dirigida pel gendre de Dino Pavese, Valter Rosso. Ell ha estat l’encarregat de fer d’amfitrió de la jornada que ha acollit la seu central de la companyia i ha assegurat que “som l’exemple perfecte que corrobora que Girona és una terra d’oportunitats. El meu sogre va venir aquí fa prop de cinc dècades i va trobar un territori que no només el va acollir, sinó que li va oferir moltes facilitats per integrar-te. Si vas a on hi ha un rebuig, per molt bones idees i ganes d’emprendre que tinguis, no tindràs èxit. Aquest no va ser el cas, sinó que Dino Pavese va trobar gent que va creure en ell, en la seva honestedat, i el va ajudar a tirar endavant. Som un exemple d’una empresa gironina formada per gent italiana que s’ha integrat i que, ara, la seva tercera generació, amb gent nascuda aquí, continua treballant per expandir l’empresa fora de les nostres fronteres”.

Ha fet una “valoració positiva” de la jornada que ha tingut lloc a Empuriabrava, destacant que “les institucions que formen part d’un mateix territori, com ara les cambres de comerç i els cossos consulars, no han d’anar pel seu compte, sinó que han d’estar a disposició dels ciutadans, siguin d’on siguin. Aquesta trobada ha servit perquè es reuneixin, parlin i trobin punts de connexió i perquè les persones i les empreses del territori se’n beneficiïn. Tots formem part d’un mercat comú i compartim necessitats”.

Més d’una trentena d’establiments i una història de 46 anys

Durant 46 anys en funcionament, Gelati Dino ha ofert gelats artesans elaborats a partir de la tradició italiana, amb ingredients naturals escollits en els millors territoris a partir d’una atenta i minuciosa selecció. La companyia produeix 450.000 litres de gelat cada any i supera els dos centenars de treballadors, repartits entre la seu central d’Empuriabrava i més d’una trentena d’establiments en diversos països. Les botigues serveixen, de mitjana, un gelat cada sis segons i s’ubiquen sobretot a la Costa Brava i a ciutats com Girona, Barcelona i Madrid. També n’hi ha a Torremolinos (Màlaga), Saragossa, Marràqueix (Marroc), Perpinyà (França), Doha (Qatar) i Calafell (Tarragona).

A través de la marca Pavese Gelato Creativo, distribueix gelats a la restauració amb sabors tradicionals com per exemple vainilla, xocolata o sorbets de fruita, i gastronòmics. Dino també ofereix gelats fets a mida per als xefs i l’empresa treballa per a restaurants amb estrella Michelin que busquen sabors curiosos i únics. Fabrica i prepara ingredients i productes semielaborats per vendre a professionals del gelat artesà a través de la marca Compagnia del Gusto. I compra els aliments d’origen directament del productor. Com els fruits secs (festucs i avellanes) i els cítrics (mandarina i llimona), que provenen de la regió del Piemont, de Sicília i d’altres zones d’Itàlia.

Total
0
Shares
Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Notícia anterior

L’Hospitalet congela la majoria d’impostos per al 2025

Notícia següent

ATENCIÓ | Un mort i diversos ferits en un correbou

Notícies relacionades