Girona arrencarà el curs escolar amb l’objectiu principal de reduir l’índex de segregació escolar

S’ajusten els serveis i programes per garantir la seguretat i la prevenció de la COVID-19

L’Ajuntament de Girona arrencarà el curs 2021-2022 amb el Pla d’Equitat com a eix central dels seus esforços. El consistori treballa per reduir l’índex de segregació escolar incentivant un pla d’accions per afavorir l’equitat educativa. Així ho han explicat aquest matí en roda de premsa a l’Escola de Música de Girona el vicealcalde de Girona, Quim Ayats, i el regidor d’Educació, Infància i Esports de l’Ajuntament de Girona, Àdam Bertran.

Estem convençuts que ens cal donar oportunitats educatives de manera equitativa a tota la ciutadania. Per fer-ho possible necessitem desplegar el màxim la funció educativa i transformadora de l’educació a la ciutat”, ha assenyalat el vicealcalde Quim Ayats.

El pla és una concreció del pacte per combatre la segregació escolar que es va aprovar per Ple municipal el juliol de 2020. Es tracta d’un full de ruta a mitjà termini per a la millora dels resultats en equitat educativa a la ciutat. Les propostes i accions a desplegar es recullen a partir de la planificació i gestió de l’oferta educativa i l’acció socioeducativa.

Es desplegaran accions com justar l’oferta de places; revisar el procés de detecció i assignació de places pel que fa a l’alumnat amb necessitats educatives específiques i reservar-ne o iniciar la revisió del mapa de zones de secundària i l’adscripció de centres. També es posarà en funcionament l’ajut del transport per necessitats d’escolarització, que és un ajut adreçat a famílies amb alumnes amb situació de necessitats socioeconòmiques. Alhora es fomentaran projectes als centres de màxima complexitat per oferir més oportunitats educatives a tot l’alumnat i així assolir més èxit escolar, i es promourà l’accés a les activitats extraescolars.

Estem il·lusionats en l’inici del curs. Som conscients que encara tenim incerteses i que la pandèmia ha suposat molts de canvis, però aquests temps d’incerteses i canvis poden ser també temps d’oportunitats. És doncs un bon moment per connectar encara més el territori i l’educació“, assegura el regidor, Àdam Bertran.

En aquesta línia, des del consistori s’ha previst reforçar la informació de les mesures de la COVID-19 segons les circumstàncies que estableixin les autoritats pertinents adreçades a les persones joves i a les famílies en la modalitat digital a través de la web i les xarxes socials. Alhora es manté la cessió de tauletes en el cas que es requereixi per cobrir les necessitats puntuals dels centres.

Així mateix, com ja es va programar l’any passat, el consistori posa al servei de les escoles i instituts els equipaments, els espais públics verds, els parcs i jardins i l’adequació de la via pública per facilitar les entrades i sortides als centres de manera esglaonada i segura. També es dota d’Equips de Protecció Individual (EPIs) als professionals de les escoles bressol per garantir la seva salut i la seguretat dels infants. Recordar, a més, que l’Ajuntament de Girona va comprar 27 aparells purificadors d’aire per a les set escoles bressol municipals.

Més de 21.300 alumnes començaran el curs el pròxim dilluns, dia 13 de setembre. D’aquests, hi ha 1.160 infants d’educació infantil (de 0 a 3 anys), 10.535 d’educació infantil i primària (de 3 a 11 anys), 5.230 d’Educació Secundària Obligatòria (ESO) als centres públics i privats concertats i 4.397 d’estudis postobligatoris.

Enguany s’ha incrementat la partida en inversions a les escoles fins a arribar als 500.000 euros, dels quals 400.000 ja s’estan executant. Això ha permès els mesos d’estiu sense classe fer un conjunt d’obres de manteniment, de pintura i de renovació de tancaments i espais per posar al dia els edificis escolars. Aquestes obres seguiran fins a final d’any, sense que això afecti la realització de les classes.

Aquest curs també se seguirà amb el Programa Educació 360, el projecte pilot d’activitats extraescolars i dinamització de famílies; el programa per combatre l’absentisme escolar a la ciutat i incentivar la plena escolarització; i el reforç al servei d’orientació i suport a les famílies en qüestions relacionades amb l’elecció del centre educatiu i amb l’escolarització d’infants i joves. També es continuarà amb les valoracions i revisions dels mapes de zones d’influència dels diferents nivells educatius que es va iniciar el curs passat amb la nova proposta de zones d’influència d’educació infantil i primària per aplicar el criteri de proximitat en els processos de preinscripció i matriculació.

Un altre dels objectius que es marca el consistori és la gestió dels ajuts per atendre necessitats d’escolarització amb relació a les persones acompanyants d’infants a l’escola quan el domicili queda allunyat del centre assignat. També per alumnat amb situació de necessitats educatives específiques de tipus socioeconòmic que ja ha quedat inclòs a l’Ordenança reguladora de la prestació patrimonial de caràcter públic no tributari del servei de transport col·lectiu urbà i del servei de transport públic amb bicicleta que es preveu aprovar el mes de novembre.