Girona rep el fons del pintor, gravador i músic Guillem Soler Gatvillaró

Ell fons està integrat per documents personals i professionals, fotografies i projectes de creació artística

L’Ajuntament de Girona ha a portat a terme aquest matí l’acte de donació del fons documental del pintor, gravador i músic català, Guillem Soler Gatvillaró (1905-1971). L’arxiu consta, principalment, de documents personals i professionals, fotografies i projectes de creació artística. La donació ha anat a càrrec de la filla del pintor, Josefina Soler, i ha comptat amb la presència de l’alcaldessa de Girona, Marta Madrenas, i del cap del Servei de Gestió Documental, d’Arxiu i Publicacions de l’Ajuntament, Joan Boadas.

El fons consta de 27 capses d’arxiu, 4 capses amb fotografies i 3 carpetes de gran format amb material datat entre el 1860 i el 2016. Es tracta principalment de documentació de tipus personal, familiar i professional generada per Guillem Soler i Gatvillaró. Predomina la correspondència i les fotografies, i també inclou documentació administrativa i diaris personals, dibuixos i esbossos dels seus treballs, i retalls de premsa i fullets.

Entre les cartes destaquen aquelles que el pintor s’enviava amb la seva dona i altres membres de la família. També la correspondència amb nombrosos personatges del món artístic i cultural de l’època en la qual va viure. Entre els remitents amb qui es va escriure, i amb molts dels quals va establir amistat, hi ha l’escriptor i periodista Josep Pla, el compositor Francesc Civil, el pintor i pianista Jaume Roca-Delpech o les poetesses Maria Assumpció Soler i Maria Castanyer.

Pel que fa a la fotografia, el fons conté imatges familiars, d’obres artístiques i d’exposicions. També hi ha un conjunt de material catalogat com a “fotografia professional” de Guillem Soler. Es tracta d’imatges en paper, negatius i plaques de vidre.

Guillem Soler va néixer a Tarragona el 5 de maig de 1905, però va viure i treballar principalment a Barcelona, a més de fer estades a París, Madrid, Nova York i Caracas. Al llarg de la seva vida també va residir puntualment a Girona, on l’any 1922 s’havia instal·lat la seva família i on va viure el pas d’estudiant a artista professional. Aquí va realitzar la seva primera exposició de pintures, entre el 25 de desembre de 1926 i el 7 de gener de 1927 al Saló de Descans del Teatre Municipal; i també hi va fer alguns concerts, com a pianista, per exemple el març de 1929 a l’Ateneu de Girona. Entre el 1931 i el 1932 va viure esporàdicament al carrer de la Barca. L’any 1932, quan es va casar amb Assumpció Amor i Turmo, es va establir definitivament a Barcelona.

Les tècniques pictòriques que dominava eren el fresc, la pintura a l’oli, l’aquarel·la i el gravat. La seva carrera com a artista professional va arrencar definitivament després de la Guerra Civil. A partir de l’any 1939 va començar a rebre successius encàrrecs, majoritàriament per pintar frescos en esglésies i capelles arreu de Catalunya, i també per fer dibuixos per a publicacions de temàtica religiosa. Entre les seves nombroses obres, es poden esmentar les pintures de les esglésies de Perafort i els Pallaresos, de Sant Just Desvern, d’Olvan, de Santa Agnès de Barcelona, dels santuaris de La Guàrdia i de Queralt i, també, del Palau Episcopal i del Seminari de Solsona.

Una part significativa de l’activitat professional de Guillem Soler es va realitzar també a les comarques gironines. En concret, a la ciutat de Girona, hi va treballar entre el 1946 i el 1951: va pintar els frescos de l’església de Santa Susanna del Mercadal (1946-1949), els de l’església de Sant Martí del Seminari (1948-1949) i els de la capella de Sant Cosme i Sant Damià de l’església del Carme (1951). Pintava i tocava el piano, traduïa i escrivia poemes; era un home culte i un artista polifacètic, tal com el descriu la seva filla Josefina Soler.