L’Ajuntament de Lloret de Mar ha lliurat avui el premi al guanyador del concurs d’idees per a la remodelació de l’eix urbà de Lloret, que inclou l’avinguda del Rieral, l’avinguda de Just Marlés, el passeig marítim i l’avinguda de Pau Casals, l’artèria principal del municipi. Es tracta d’EFA Arquitectes, un equip multidisciplinari de professionals dedicats a l’urbanisme, el paisatgisme, l’arquitectura i la rehabilitació amb seu a Sabadell que ha rebut la dotació econòmica de 58.080 € (IVA inclòs). La presentació ha tingut lloc a la plaça Pere Torrent i ha comptat amb la presència d’una quarantena d’assistents.
La idea guanyadora porta per lema Lloret, quatre estacions i crea un nou model d’espai públic, eix cívic, centrat en els ciutadans i visitants de Lloret com a usuaris principals: fomenta el passeig, la trobada, l’oci, l’esport i el descans durant les quatre estacions de l’any. Per l’alcalde de Lloret, Jaume Dulsat, “és una proposta que treballa de forma transversal aquesta idea de “recosir” barris i teixits urbans fomentant la cohesió social i el gaudi a través d’una pacificació de l’entorn i una aposta pels espais verds”. En aquest sentit, aquest nou eix cívic funciona com a infraestructura de ciutat i establirà la comunicació longitudinal entre els diferents barris, equipaments, serveis i zones de la ciutat per als vianants amb ús de pèrgoles multifuncionals generadores d’ombres.
Pel seu disseny, prevaldrà la continuïtat de l’espai públic i dels recorreguts de vianants per sobre de la continuïtat del trànsit de vehicles a motor. En aquest sentit, s’han determinat zones de trànsit restringit o sense circulació dins de l’eix, cosa que permet establir nous esquemes de circulació i la supressió d’infraestructures de trànsit innecessàries en favor de l’espai de vianants i la seva continuïtat. La desaparició del trànsit rodat i la possibilitat d’ocupar l’espai renaturalitzat de la riera que proposa la idea permet que l’eix funcioni com a plataforma d’unió dels barris.
Les principals accions que es proposen són:
- Creació d’un gran espai verd per al contacte amb la natura. L’espai es configura com un gran espai verd que permet l’entrada de la natura a la ciutat. L’augment de la secció del calaix de la riera, la seva renaturalització i la integració de les zones verdes permet crear un nou espai que fa augmentar la La gestió de la inundabilitat i la implantació de sistemes d’alertes primerenques d’inundacions (SAPI) permet el desenvolupament d’activitats de passeig, gaudi i esport en aquesta nova àrea verda.
- Jerarquització de les passeres per a vianants. El disseny i la ubicació de les passeres per a vianants responen a criteris de magnitud i direccions dels fluxos dels recorreguts a L’existència de l’IES Rocagrossa és determinant.
- Creació d’un nou espai públic sobre la llera de la riera. El cobriment de la riera entre els carrers de Can Guidet i de la Senyora de Rossell permet la creació d’un nou espai públic que faci de lligam dels equipaments que es localitzen a banda i banda de la riera.
- Un parc lineal distribuïdor i concentrador d’usos. Nou parc amb una forta presència de vegetació i superfícies toves, que funciona com un gran vestíbul articulador dels diversos equipaments esportius i docents presents a la zona. Es dissenyen àrees de repòs, gaudi, esbarjo i oci, així com zones per a la pràctica d’esport informal i activitats col·lectives.
- Reforç de la continuïtat per a vianants per l’eix cívic. El replantejament d’usos de les avingudes del Rieral i de Just Marlés, i la futura pacificació de la GI-682 conviden a la redefinició de la cruïlla d’aquests amb l’avinguda de Blanes per tal de reforçar la continuïtat dels recorreguts de vianants al llarg del nou eix cívic.
- Avinguda de Just Marlés, “la nova rambla comercial”. La pacificació de l’avinguda de Just Marlés i la remodelació de la seva urbanització en un pla únic amb circulació restringida de vehicles permeten canviar-ne l’ús per part de la ciutadania, convertint-la en un passeig per a El nou model d’utilització i la mateixa configuració de l’espai permeten l’aparició de nous usos més vinculats a un espai públic pacificat, com són les zones de descans i gaudi, les botigues i aparadors, i restauradors.
- Nou espai mirador al costat de la cala de la Dona Marinera. Aquest pot funcionar com a escenari per a actuacions o esdeveniments amb un fons de roques i mar, i permet el seu ús com a suport per a projeccions de llum sobre el mateix espai o els elements de l’entorn.
- Obertura al mar de l’eix cívic. Espai urbà articulador de circulacions de vianants en un espai obert per a esdeveniments o activitats multitudinàries amb vistes al paisatge marítim.
- Un nou balcó a l’horitzó. Es crea un nou espai alliberat de trànsit rodat i d’aparcament que permet la creació d’un passeig sobre la platja que domina el paisatge i l’horitzó. L’accés de vehicles està controlat i les operacions de càrrega i descàrrega de mercaderies i passatgers tenen un horari restringit i
- Espai públic i equipament frontissa. Al final de l’avinguda de Pau Casals es substitueix la zona d’aparcament per la implantació d’un nou equipament públic vinculat a les activitats esportives aquàtiques fetes a l’aire lliure i amb aigua de mar alhora, que és la porta d’entrada al camí de ronda des del passeig marítim.
El cost estimatiu de la proposta ascendiria a 44.453.639€.
Aquest projecte, impulsat per l’Ajuntament de Lloret, la Mesa Empresarial de Lloret de Mar, la Generalitat de Catalunya i la Diputació de Girona, forma part del Pla operatiu de reconversió turística de Lloret de Mar.