Jordi Hernández es va convertir el juny passat en el nou alcalde de Blanes, gràcies a un pacte a quatre entre el seu partit -el PSC- amb Junts, Grup Blanes i Blanes Sí. El batlle valora positivament el funcionament d’aquest nou govern i ens explica quines són les prioritats que tenen de cara a aquest mandat.
Ha format un govern integrat per quatre formacions diferents. Com està sent l’equilibri?
És més fàcil del que sembla. Ens reunim molt. Quan vam fer les negociacions ja vam veure que hi havia bona entesa, sobretot amb el soci majoritari que és Junts, però també amb els altres dos. El pacte funciona i estem contents.
Aquestes reunions constants són la clau perquè l’engranatge funcioni?
És una mica de tot. És un esforç de comunicació, d’empatitzar amb la resta de companys i de deixar de banda les idees polítiques per fer un projecte comú.
Per aprovar les ordenances fiscals també van ampliar l’acord amb l’abstenció dels comuns.
El regidor d’Hisenda va negociar les ordenances, es va comunicar amb ells en tot moment i es van acceptar les seves esmenes. L’Ajuntament ha de funcionar amb el diàleg constant amb l’oposició, sobretot amb temes cabdals com les ordenances i el pressupost.
Com tenen el pressupost?
El tenim gairebé enllestit. Ha sigut dur perquè tenim una manca de personal important i s’havia de pujar el capítol 1, que és el de la massa salarial. Ha costat trobar els ingressos extres, però al final sembla que podrem incorporar tot el que la relació de treball ens marca. Serà un esforç important, però parlem de 26 places a suplir.
Quins són els punts clau de la resta de capítols i l’apartat en inversió?
Destacaria sobretot l’avinguda Madrid, el tema de l’asfaltatge i les tres licitacions clau que tenim: el transport urbà, la jardineria i zones blaves. En l’àmbit d’inversions també portem la pista de Mas Florit i la prefectura de policia (contemplada al pressupost anterior).
Què ha de suposar la nova comissaria?
D’entrada és dignificar el cos de la policia i el ciutadà. El canvi és espectacular. Fa poc vam fer una sessió al ple on vam mostrar a l’equip com anava a ser, com quedava i el ben integrat que està. Apostem per una policia de proximitat i el lloc ha de ser digne. Està pressupostada en uns 100 milions d’euros i el canvi qualitatiu és bestial.
Quin calendari té?
S’ha de començar a principis d’estiu i, si tot va bé, ha de trigar 14 mesos. És a dir, a finals de 2025 podríem estar inaugurant la comissaria.
Aquest mandat ha estrenat un pla per a la dignificació de l’espai públic, el pla Activa’t. Està funcionant com esperaven?
Està funcionament bé, els inputs que ens arriben són bons. La gent està contenta perquè no és només un pla de neteja, sinó integral. Contempla la millora de mobiliari urbà i va acompanyat de campanyes amb els agents ambientals. D’altra banda, hem d’agrair la col·laboració dels veïns perquè a vegades suposa molèsties, però la feina es pot fer amb normalitat. Ara ja estem pel tercer barri, als Pins, i encara queda molt per fer. Anem sobre el previst i el maig hauria d’acabar.
Una altra iniciativa nova del mandat són els regidors de barri. Com està sent la seva tasca?
Està pensat com una figura ràpida per solucionar problemes. La burocràcia a vegades és feixuga i aquest contacte directe facilita molt la feina de l’Ajuntament. Sempre poso l’exemple d’un barri que tenia manca de contenidors, van fer una trucada al regidor i l’endemà estava resolt. A vegades, per la via de la instància és més difícil i això és un contacte directe que ho agilitza tot.
Aquest mandat va estrenar el BUF! Ha arribat per quedar-s’hi?
I tant! La idea és que arribi per quedar-s’hi. Una de les maneres de promocionar la ciutat i desestacionalitzar la temporada turística és amb aquest tipus d’activitats. Va ser tot un èxit, va venir molta gent i el temps ens va acompanyar. De fet, ja estem preparant la següent edició, que per dates serà similar. A més, pel maig estem preparant un Festival de Cinema Internacional, que d’aquí poc tindreu notícies.
Ens pot avançar alguna cosa més del Festival de Cinema Internacional?
De moment, només que serà pel maig (riu).
Van aprovar la cessió de 3 parcel·les de titularitat municipal del barri de Valldolig. Quan podrem veure aquestes promocions fetes realitat?
Ha costat, perquè els tràmits no han sigut fàcils. Els farà una fundació i entenem que abans que acabi el mandat estaran construïts. L’habitatge és un tema que ens preocupa. Per sort, no tenim la tensió dels habitatges d’ús turístic. A més, estem treballant amb INCASÒL per fer habitatge de protecció social. És un deure pendent que tenim totes les administracions.
El Ple ha aprovat inicialment el PMUS (Pla de Mobilitat Urbana Sostenible). Què ha d’incloure?
Tot. Des de pensar en pàrquings dissuasoris per deixar els centres més pacificats fins a com ha de funcionar el bus urbà o quines línies són les més adequades. Ara està obert a modificacions, és un pla movible. Tenim de marge fins al 2025 per a la descarbonització dels centres. Per un altre costat, també hi ha els carrils bici que hauríem de tenir i si s’han de potenciar els aparcaments per bicicletes. Tot i això, en particular, el bus urbà és un dels temes que ens preocupa més.
Aquest PMUS ha de suposar un gran canvi en les vides de la gent de Blanes o estan al dia?
Els canvis són d’una manera sostinguda en el temps. Cada vegada ens hem d’acostumar més al fet que el centre són pels vianants i s’ha de cedir espai als vehicles de mobilitat personal. En qualsevol cas, s’ha de fer de manera gradual, no tot de cop. Recordo que quan es parlava de tancar el carrer Ample els caps de setmana va ser una espècia de drama i ara tothom ho concep com una cosa normal i inclús positiva pel comerç i la restauració.
Quines qüestions ha de corregir la nova licitació del bus urbà?
Les freqüències de les línies i sobretot els autobusos. Tenim una flota molt vella, fins i tot aquest any hem hagut de llogar un bus nou. Hem d’oferir un servei digne. Alhora, haurà de jugar també amb les freqüències dels busos interurbans.
La nova licitació dels busos interurbans també succeirà aquest mandat, però en aquest cas és la Generalitat qui s’ha d’encarregar.
S’han de licitar per part de la Generalitat, però nosaltres farem les demandes que calguin per al bon funcionament de les línies. De fet, aquí hi ha previst fer la connectivitat entre Blanes i Lloret, que facilitarà la mobilitat entre els pobles durant l’estiu.
Què espera de la Generalitat i l’Estat de cara a aquest 2024?
Per part de l’Estat, esperem que ens faci cas en el tema de costes, amb un espigó que s’ha d’arreglar i la mobilitat de sorra. Toca que faci una inversió a Blanes. A nivell de la Generalitat, els demanaria el tema de la dessalinitzadora, que és important, però que alhora es facin bé les compensacions amb la pagesia afectada.