La nova normativa fixa una velocitat màxima de 20 km/h a les vies amb una plataforma única de calçada; de 30 km/h quan hi ha un únic carril per sentit de circulació; i en vies de dos carrils o més per sentit de circulació a 50 km/h. A la pràctica, això vol dir que la nova normativa de trànsit reduirà la velocitat màxima a 30 km/h en la major part dels carrers de Blanes.
El canvi normatiu ha estat motivat pel protagonisme que està adquirint a les zones urbanes l’ús compartit de les vies amb motocicletes, ciclomotors, bicicletes, vehicles de mobilitat personal –patinets- i vianants. Això ha significat un canvi important en la forma en què els ciutadans es desplacen per la via pública, en especial als nuclis urbans.
Els usuaris que es consideren més vulnerables són els motoristes, usuaris de bicicletes, vehicles de mobilitat personal i vianants, i els estudis indiquen que el risc de mort com a conseqüència d’un atropellament es redueix com a mínim a cinc vegades si la velocitat del vehicle que impacta és de 30 km/h respecte a un que circuli a 50 km/h.
La dada més destacada que reflecteixen aquests estudis és que la velocitat a què circula el vehicle té una relació directa amb les possibilitats de supervivència de la persona atropellada. La reducció de velocitat quan es circula de 50 km/h a 30 km/h disminueix a la meitat la distància que es necessita per aturar el vehicle. Les experiències de zones 30 en ciutats demostren l’efecte positiu sobre la sinistralitat, amb reduccions d’accidents que han arribat a ser de més del 40%.
Justament per aquest motiu, la nova normativa que entrarà en vigor demà dimarts, 11 de maig, estableix uns nous límits de velocitats a les vies urbanes i les travessies. L’objectiu final és aconseguir unes ciutats més segures i saludables, rebaixant d’aquesta manera el percentatge d’accidents i el grau de conseqüències lesives, establint la reducció d’aquests en un 50% menys per a l’any 2030.
Campanya ‘Streets For Live’ #Love30 per implantar els nous límits
Conscient d’aquesta importància, així com de la necessitat de donar a conèixer la implantació d’aquesta nova normativa, l’Àrea de Trànsit i Mobilitat de la Policia Local de Blanes fa temps que ha posat fil a l’agulla. Per conscienciar i informar la ciutadania sobre aquests canvis, l’Ajuntament de Blanes s’ha adherit a la campanya promoguda per les Nacions Unides ‘Streets For Live’, difosa amb el hashtag #Love30.
Identificada amb un cor dibuixat amb diferents colors que encercla el número 30, la seva imatge es difondrà a través de cartells en forma de senyals de trànsit informatives que es distribuiran arreu del municipi, així com a les xarxes socials. La implantació de la nova normativa requerirà que durant els propers dies l’àrea de Trànsit i Mobilitat de la Policia Local de Blanes coordini la instal·lació i retirada de diversos senyals de trànsit sobre límits de velocitat, a les diferents vies urbanes del municipi.
Aquests canvis de senyalització, d’acord amb els nous límits de velocitat, es completaran amb la instal·lació dels cartells de la campanya #Love30. Per últim, un avantatge afegit que suposa disminuir els límits de velocitat és que s’aconseguirà disminuir els nivells de carboni. Per protegir el medi ambient, els vianants necessiten carrers segurs i de baixa velocitat, que afavoreixen opcions de transport sostenibles.