Blanes ha atès un centenar de persones per rebre ajuts per pagar l’IBI

La campanya pionera es farà fins al 25 de novembre, i l’Ajuntament ha destinat 180.000 €, ampliables si és necessari, per donar suport a tots els qui compleixin els requisits

Des de fa poc més de dues setmanes, l’Ajuntament de Blanes ha endegat una campanya per donar suport a les famílies amb pocs recursos del municipi que hagin de pagar l’IBI, l’Impost de Béns Immobles. A finals d’octubre es va obrir el termini per a la presentació de sol·licituds per a l’atorgament d’aquests ajuts socials, una acció pionera, ja que és la primera vegada que s’ha posat en marxa en aquest municipi.

El termini s’esgotarà el 25 de novembre, i fins al moment ja han estat força les persones que s’han interessat. El compromís el va adoptar l’Ajuntament de Blanes en la sessió plenària de l’any passat en què es van aprovar les ordenances d’aquest 2020 en curs. Poden optar als ajuts totes les famílies del municipi, incloses les monoparentals, amb recursos disponibles en una escala que es considera d’especial protecció o mínima per viure al municipi, i que han d’afrontar el pagament de l’IBI.

Un centenar de persones interessades en rebre l’ajut

La presentació de sol·licituds es pot fer telemàticament o presencialment i, en tot cas, s’ha posat en marxa una assistència personalitzada que funciona tots els matins, de 9 a 12 h, presencial i telefònicament des de les dependències de l’Àrea de Promoció de la Ciutat. Des del 26 d’octubre, en què es va obrir el termini, s’han interessat un centenar de persones: ja fos per saber la mecànica i requisits, o bé perquè se’ls donés assistència per omplir les sol·licituds.

Les sol·licituds es poden fer telemàticament amb dues opcions: de manera directa a la seu electrònica de l’Ajuntament de Blanes, o bé amb assistència personalitzada si es disposa d’algun document d’identificació, prèvia sol·licitud de Cita Prèvia al telèfon 972 358 260. També es pot fer presencialment a les dependències de Promoció de la Ciutat, a l’antiga Escola Safa, ubicada a l’Avinguda de l’Estació número 43, demanant cita prèvia al telèfon referenciat: 972 358 260.

180.000 € per donar suport a les famílies amb pocs recursos

L’ajut per famílies pot arribar a un màxim equivalent a la quota total de l’impost que han de pagar, i s’estudiaran els condicionants de cada sol·licitud per saber de quina quantitat poden beneficiar-se. Inicialment, l’Ajuntament de Blanes ha destinat una partida consignada amb 180.000 € de caràcter no competitiu: totes les famílies que compleixin els requisits rebran l’ajuda, encara que se superi aquest topall.

En l’actual i precari context econòmic causat per la COVID-19, que ha deixat en una situació molt complicada a moltes persones, l’Ajuntament de Blanes considera adequat formular aquesta convocatòria per ajudar a les famílies amb recursos limitats. En aquest sentit, poden beneficiar-se aquelles unitats familiars que paguin l’IBI, ja sigui com a propietaris o com a llogaters del seu habitatge habitual, i que tinguin ingressos anuals inferiors als 20.000 €.

Condicions per optar als ajuts

L’objectiu que es vol aconseguir és poder resoldre i pagar els ajuts abans de finals d’any. Quant als requisits per poder optar-hi, el conjunt de membres de la unitat familiar ha de complir-ne quatre de bàsics: ser titulars –en concepte de propietari o llogater-, com a màxim, de l’habitatge habitual, d’un aparcament i d’un traster. El valor cadastral d’aquest conjunt d’immobles en cap cas podrà superar els 50.000 €.

Dues altres condicions són ser titulars, com a màxim, d’un automòbil i una motocicleta o ciclomotor; i estar empadronats en el domicili habitual com a mínim des de l’1 de gener fins la data de sol·licitud de la subvenció. Per últim, també es demana que les famílies estiguin al corrent de les seves obligacions amb l’Ajuntament de Blanes, és a dir: que no siguin morosos per deutes vençuts o en situació d’incompliment de requeriments administratius.

La documentació que cal adjuntar a la petició, mitjançant el model d’instància creat amb aquest objectiu, ha d’incloure com a mínim el nom, cognoms i NIF del sol·licitant. Cal especificar la petició concreta de la subvenció, així com l’extracte dels últims 12 mesos del compte bancari de la unitat familiar on quedin registrats els ingressos i despeses de tots els seus membres.

S’ha de fer una declaració responsable respecte el compliment de la resta de circumstàncies que donen dret a la percepció de l’ajut, així com una autorització expressa, en nom propi i de tots els membres de la unitat familiar, perquè l’Ajuntament pugui verificar les circumstàncies personals i econòmiques expressades en la sol·licitud. Per últim, en el cas dels llogaters han de presentar la còpia del contracte on consti que l’IBI va al seu càrrec, i s’ha de fer constar el número de compte bancari on l’Ajuntament ha d’ingressar l’ajut.