L’Ajuntament de Tossa ha aprovat un Pla de Mobilitat Urbana Sostenible, que estarà vigent fins l’any 2027, amb l’objectiu d’adoptar les mesures necessàries per a definir un model de mobilitat d’acord amb el caràcter de vila mediterrània i oberta a l’espai públic.
La missió del sistema de mobilitat és contribuir a assolir els objectius que les persones utilitzin els modes de transport més sostenibles possibles per cada desplaçament per contribuir a la qualitat del medi ambient.
Per assolir aquesta missió, durant els pròxims 6 anys de vigència del pla, se seguiran les següents línies estratègiques:
1) Afavorir les condicions per a la mobilitat dels vianants destinant major superfície d’espai públic i superfície amb millor qualitat (en termes d’accessibilitat i seguretat) per a la realització dels desplaçaments a peu.
2) Fomentar la participació de la bicicleta en el conjunt de mitjans de transport d’ús habitual, tot creant les condicions d’itineraris, de gestió del trànsit i d’educació viària necessàries per promoure’n la utilització.
3) Promoure la utilització del transport públic.
4) Fomentar un ús racional del vehicle privat.
5) Adaptació de les estratègies d’aparcament a les noves realitats de mobilitat.
6) Millorar la seguretat viària i el civisme entre els usuaris dels diferents models de transport.
7) Donar a conèixer i conscienciar a la ciutadania de la despesa energètica i l’impacte ambiental que provoquen quan es mouen, especialment en la salut pública i el canvi climàtic.
En aquest sentit, entre les actuacions que es recomanen, destaca que caldria adaptar més passos de vianants a persones amb mobilitat reduïda; ampliar l’amplada d’algunes voreres del municipi; convertir l’Avinguda Costa Brava en un eix per a vianants, com els carrers Pou de la Vila o La Guàrdia, sempre d’acord amb les parts implicades; pacificar l’accés de trànsit a l’Avinguda Sant Raimon de Penyafort o Avinguda del Pelegrí, lloc on ja s’ha fet; adequar una vorera-bici a l’Avinguda Puerto Rico; ampliar la comunicació amb transport públic amb Llagostera i Girona; la creació de zones d’aparcament per a residents (área verda); o la creació d’un sistema intel·ligent d’informació a la via pública sobre l’ocupació de les bosses d’aparcaments.