Dijous, 25 d'abril de 2024
És notícia

L’Ajuntament de Montblanc i el sector turístic privat presenten el projecte “Respira Montblanc”

Avatar photo

Es tracta d’un segell de qualitat basat en el compliment de deu compromisos que s’han marcat des del sector privat

Coincidint amb la celebració del Dia Mundial del Turisme s’ha presentat “Respira Montblanc”, una iniciativa nascuda en temps de pandèmia promoguda per representants del sector turístic amb el suport de l’Ajuntament de Montblanc.

“Respira Montblanc” és un segell de qualitat que veu la llum després de poc més de quatre mesos de treball coordinat entre l’Oficina de Turisme de Montblanc i representants del sector turístic vinculats al municipi.

Té l’origen en el confinament de primavera pel COVID-19. En aquell moment l’Ajuntament de Montblanc, a través de l’Oficina de Turisme, va convocar una reunió telemàtica per valorar la repercussió de la pandèmia a curt termini, però molt especialment per tal d’explorar accions a fer a partir de la represa de l’activitat turística, òbviament afectada per la crisi sanitària.

L’opinió general del sector turístic estava en la línia d’iniciar un projecte que ajudés a revitalitzar l’activitat turística a partir de conceptes que, des de sempre, caracteritzen la destinació però tal vegada no s’havien posat prou en valor.

Va ser així que es va iniciar un procés amb reunions on-line i presencials coordinat i dinamitzat per l’Oficina de Turisme de Montblanc durant el qual s’ha anar elaborant documentació diversa, s’han fixat objectius, prioritats i calendaris que poc a poc s’han concretat i han conduït fins a la presentació del projecte.

En aquest moment es visibilitza la feina feta fins ara, tanmateix es considera un punt de partida per a consolidar un segell de qualitat que vol ser el reflex de la filosofia dels establiments que hi prenen part.

“Respira Montblanc”, d’entrada, destacarà els establiments i empreses que de forma voluntària s’adhereixin al projecte i es comprometin a complir uns requisits. Més endavant s’ha de convertir en una plataforma on el viatger pugui trobar i contractar productes turístics singulars a partir de la combinació dels serveis que ofereixen les empreses participants.

Les empreses del sector turístic que hi prenen part són d’un àmbit d’activitat divers: allotjament, restauració, intermediació, guiatge, organització d’esdeveniments, producció enogastronòmica artesanal, etc. També hi ha un àmbit geogràfic ampli. Inicialment no només hi ha establiments del terme municipal de Montblanc (Montblanc, Rojals, Prenafeta i la Bartra), també n’hi ha de Vilaverd i de Barberà de la Conca, ja que per la seva proximitat i relació en quant al producte turístic fa temps que es promocionen aprofitant la marca Montblanc Medieval.

Formar part de “Respira Montblanc” és voluntari i obert a qualsevol activitat relacionada amb el turisme. Les empreses impulsores esperen que amb el pas del temps se n’hi vagin afegint més.

La condició indispensable per formar-ne part és el compromís de cada establiment o empresa turística a complir amb un decàleg que ha estat redactat i aprovat durant aquest temps. Són deu compromisos relatius a conceptes claus en l’activitat turística de present i de futur: amb el viatger, amb el medi, amb el territori, amb els productors locals, amb les tradicions i els esdeveniments, amb la comunitat local, amb les garanties sanitàries, amb el sector turístic i amb la destinació turística, amb la comunicació clara i transparent, i amb la qualitat.

Els establiments seran auditats i avaluats cada any i rebran un distintiu de “Respira Montblanc” de l’any en curs.

El paper de l’Ajuntament de Montblanc en la gènesi i arrencada d’aquest projecte ha estat d’acompanyament, suport i coordinació de tasques. La pandèmia ha suposat una oportunitat per explorar noves possibilitats de relació amb el sector i noves maneres de comunicar. És per això que des del primer moment hi ha hagut el suport per tal de finançar el disseny de la imatge de “Respira Montblanc” i programar un pla de comunicació a curt termini pensat en potenciar l’activitat turística durant la tardor.

En les sessions de treball va quedar molt clar que els conceptes troncals eren paisatge, activitats en la natura, aire lliure, producte de qualitat, proximitat, tracte proper, etc. També es va evidenciar que els representants del sector turístic agraïen la possibilitat de conèixer-se els uns amb els altres i fer activitats plegats, a banda de les reflexions relatives a la destinació turística.

Així s’han programat reunions a l’Espai Aromis (Montblanc), Mas de l’Arlequí (Rojals), Cal Maginet (Vilaverd) i Casa rural Aaccent (Prenafeta), i visites a Montblanc: nova visita enogastronòmica, Museu del Pessebre i Centre d’Interpretació de l’Art Rupestre.

L’aposta pel producte de proximitat i el millor coneixement del teixit empresarial també s’ha fet evident en el disseny de la imatge de “Respira Montblanc” que s’encarregà a l’estudi montblanquí Crea-2. El resultat final respon als conceptes plantejats pel propi sector i és una imatge sense estridències, que transmet calma, sensació d’espai obert i contacte amb la natura.

La posada en marxa del projecte s’ha reforçat amb l’edició d’un vídeo a càrrec del realitzador montblanquí Víctor Torija. A partir dels elements de patrimoni monumental, els més característics i reconeguts de la marca Montblanc Medieval junt amb els grans esdeveniments, es presenta una destinació amb paisatges singulars i variats, possibilitat de realitzar activitats a la natura, ús de producte agroalimentari de proximitat i tracte personalitzat. D’entrada es farà servir per posicionar aquest nou segell a les xarxes socials i a través de www.respiramontblanc.cat, un mini-site que quedarà integrat dins el web corporatiu de www.montblancmedieval.cat on es farà discriminació positiva dels establiments i empreses adherits al projecte.

L’acte de presentació del projecte ha estat un esmorzar amb productes de proximitat i cervesa Boixets de Vimbodí, creadora de la cervesa de safrà #Safrània365. Ha comptat amb la presència de diversos representants de les empreses impulsores del projecte, del regidor de Turisme, Oriol Pallissó, i l’equip tècnic de l’Oficina de Turisme de Montblanc. Ha tingut lloc al Mas de la Planella, a Prenafeta, en reconeixement a la trajectòria professional del Ramon Vallès i la Carme Blázquez, pioners en el turisme rural a la Conca de Barberà amb l’allotjament i el restaurant Cal Gaÿa, des d’on fa tres dècades que transmeten dia a dia l’esperit dels conceptes i atributs que han dut a la creació de “Respira Montblanc”.

Total
0
Shares
Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Notícia anterior

La 23a Fira Mediterrània aposta per la presencialitat amb 46 espectacles i concerts en viu a Manresa

Notícia següent

El pregó dels Bruixots i el concert de la SUU, protagonistes de la Festa Major d’Alcover 2020

Notícies relacionades