Les VTC urbanes a Barcelona estan condemnades a desaparèixer per la nova llei del taxi

El Govern calcula que 600 llicències urbanes decauran amb l'entrada en vigor de la llei, però han explicat que serà una "transició suau"

ACN
16 de setembre de 2025 a les 18:16h

La nova llei del taxi preveu l'eliminació de les VTC urbanes del miler que hi ha actualment a l'AMB a mesura que els vagi caducant la llicència i la creació d'una nova categoria de VTC anomenada d''Alta Disposició' que agruparà l'activitat de les VTC tradicionals, amb una precontractació de dues hores i un servei d'almenys una hora de durada. La Generalitat calcula que 600 llicències urbanes decauran amb l'entrada en vigor de la llei, tot i que la intenció és fer una "transició suau", i 300 més podran seguir operant un temps més en compliment de sentències judicials fins que també expirin les llicències. El nou text també inclou una plataforma de dades que mitjançant la geolocalització controlarà que taxis i VTC no cometin irregularitats.

Els treballs per elaborar una nova llei de transport de persones en vehicles de fins a 9 places per acabar amb la conflictivitat del taxi i de les VTC es remunten al 2019, quan el Departament de Territori estava en mans de Junts, i han continuat amb els governs d'ERC i ara PSC. El contingut del document, que encara pot patir algunes modificacions, s'ha traslladat aquest dimarts a la tarda als representants del sector del taxi amb motiu de la reunió del Consell del Taxi.

Actualment, a Barcelona i la seva àrea metropolitana hi ha 10.500 llicències de taxi i 990 de VTC urbanes, mentre que a Catalunya la xifra de taxis s'enfila fins a les 15.000 i la de VTC fins als 4.074, que cobreixen viatges interurbans. Amb la nova llei, els taxis continuaran podent oferir trajectes interurbans, però les VTC no podran cobrir trajectes amb origen i destinació a l'AMB.

Una de les novetats serà la creació de noves categories per classificar i distingir millor l'activitat de les VTC tradicionals i les de plataforma, que presten servei per a Uber, Cabify o Bolt. També hi ha un apartat per a les limusines, que fins ara no disposaven d'un marc legal tot i que tenen un servei tan específic que no entren en conflicte amb el taxi.

Els vehicles d'Alta Disposició oferiran un transport discrecional i són les conegudes com les VTC tradicionals. Caldrà fer la precontractació amb dues hores d'antelació i està pensat per servir empreses o atendre cerimònies, entre d'altres. El vehicle, a més, haurà d'estar disponible almenys una hora per al client que ha fet la contractació i mantindrà la prohibició de captar clients al carrer. Com cada any, gaudiran de permisos especials davant de grans esdeveniments com el Mobile World Congress.

Pel que fa als vehicles VTC que presten serveis urbans o dins l'AMB, no podran continuar desenvolupant aquesta activitat, que quedarà només delimitada a trajectes interurbans. Per exemple, es podrà contractar un trajecte de Barcelona a Sabadell però no de Barcelona a l'aeroport del Prat amb una precontractació de 10 minuts. Fonts del Departament de Territori han explicat que la llei preveu que les VTC actuïn com a servei complementari del taxi, que és considerat un servei estructural i bàsic  i que alhora actua com a complement del transport públic.

El règim tarifari del taxi estarà fixat per les administracions competents, l'IMET en el cas de Barcelona. Com fins ara, les entitats locals seguiran establint les parades, el règim de torns i dies de descans i vacances, com s'han d'identificar els vehicles i, en definitiva, les normes bàsiques per als conductors. També tindran la potestat per establir l'obligatorietat del servei en casos d'emergència.

Amb aquesta llei, el sector del taxi surt reforçat tot i que haurà de complir una sèrie d'obligacions com garantir el servei en condicions d'igualtat, no discriminació, qualitat i seguretat. D'aquesta manera, els taxistes no podran rebutjar serveis ni cancel·lar-los per optar-ne per un altre que els reporti una carrera més llarga. De fet, només es podrà rebutjar un servei si està "prou justificat". Els dispositius que incorporarà cada vehicle serviran per assegurar que cada conductor presta el servei sense cometre cap irregularitat.

Aquesta plataforma de dades podria estar operativa a finals del 2026 i mentrestant els controls a les VTC es continuaran fent com ara a través de la policia comprovant la documentació.

Augment de llicències de taxi

Una altra de les característiques de la plataforma de dades que controlarà l'activitat de taxis i VTC és que permetrà identificar els casos de demanda insatisfeta. Davant la progressiva supressió de les llicències urbanes de VTC, si es detecta que hi ha una manca d'oferta la llei preveu la creació de noves llicències a través d'un concurs públic.

De moment, des del Departament de Territori no tenen calculat quantes noves llicències de taxi caldria habilitar tenint en compte que uns quants centenars de llicències VTC deixaran d'estar operatives i que les 10.500 del taxi es van concedir fa molts anys i no s'han actualitzat, tot i l'increment de població.

Fonts de la Generalitat han expressat la seva intenció de fer una "transició suau i no causar una disrupció d'un dia per l'altre" i han afegit que amb la nova llei el model s'encaminarà cap a la contractació del servei a través d'una app que li acabarà enviant un taxi o una VTC en funció del tipus de trajecte.

D'altra banda, el text també incorpora instruments per obligar a tenir coneixement del català amb l'obtenció, com a mínim, del B1. Segons el Govern, en tractar-se d'un servei públic cal garantir que els conductors han de poder comunicar-se en català amb els clients.

Pel que fa al tràmit parlamentari, fonts de Territori han declinat detallar quan s'entraria el text a la cambra catalana tot i que precisen que volen fer-ho ràpid.