La Sindicatura de Greuges de Catalunya ha elaborat el setè informe sobre transparència, accés a la informació pública i bon govern, corresponent a l’any 2022. El document, que avalua diferents aspectes relacionats amb l’accés a la informació pública, ha puntuat Viladecans amb un 100% en tots els apartats. Aquests apartats corresponen al fet que l’administració sigui accessible, eficaç, comprensible, garantista i amb accés a la informació actualitzada i reutilitzable. També aconsegueix la màxima puntuació en la valoració addicional, en aspectes com donar una informació dels tràmits exhaustiva o oferir assistència i assessorament per a l’accés a la informació.
Amb aquests resultats, Viladecans és l’únic municipi de la comarca i de més de 50.000 habitants que ha assolit el 100% dels ítems. Gisela Navarro, tinenta d’alcalde de l’àrea d’alcaldia, ha valorat aquest reconeixement explicant que “des de fa prop de deu anys, l’Ajuntament de Viladecans ha transformat les seves eines de treball, els seus processos i la seva manera d’informar i comunicar per ser una administració moderna. Aquesta frase comporta millorar la transparència i la governança. És per això que hem desenvolupat una unitat amb professionals experts en la matèria. Aquest reconeixement és una bona notícia i ens ho prenem com un fruit de la tasca dels darrers anys”.
L’Ajuntament de Viladecans ha superat fins i tot els apartats de més difícil assoliment. És el cas de la categoria que avalua una administració garantista a partir de fer servir un model de comunicació i de resolució dels tràmits formal i no només mitjançant el correu electrònic o la trucada telefònica, ja que no són mitjans que garanteixin els principis d’integritat, autenticitat i fiabilitat que tot document públic ha de tenir.
També, segons la Sindicatura de Greuges de Catalunya, arriba a l’excel·lència en facilitar la informació en format reutilitzable, amb la finalitat que pugui ser explotada mitjançant la reproducció i divulgació per qualsevol mitjà de manera que permeti la creació de productes o serveis d’informació amb valor afegit. A més, en l’apartat de valoració addicional, s’han revisat amb èxit els elements que doten de valor afegit a la gestió de les SAIP (sol·licituds d’accés a la informació pública). Viladecans millora així la seva valoració en aquests apartats respecte a l’any 2021, quan va aconseguir un 75% en el d’administració amb informació actualitzada i reutilitzable i un 80% en el de valoració addicional. En aquest sentit, Gisela Navarro ha declarat que “els ítems que s’han d’acomplir són complexos tècnicament i tecnològica, per això hem anat abordant els indicadors amb una millora continua fins a arribar al 100%. Estem molts satisfets d’assolir el màxim percentatge, però també som conscients de la seva complexitat”.
La mitjana dels ajuntaments i ens de Catalunya varia segons la categoria. És del 95% en la categoria d’accessibilitat i d’un 90% en la categoria d’administració comprensible, les més altes. En canvi, el tant per cent baixa molt en la categoria d’administració reutilitzable amb un 49% i en la de valoració addicional amb un 40%. L’informe s’ha centrat en l’anàlisi de les obligacions de publicitat informativa i dret d’accés a la informació pública, per mitjà de la tècnica del ciutadà ocult. Aquest és el segon any que es fa la prova pilot del sol·licitant ocult. L’objectiu del test, expressat per la Sindicatura de Comptes, és avaluar tant els elements formals de la Llei i del reglament corresponent com les eines o els principis tècnics que les mateixes normes estableixen com a necessaris per assolir-los (accessibilitat, interoperabilitat i reutilització de la informació).
100% també al Segell Infoparticipa
Viladecans també va revalidar al març el Segell Infoparticipa, un distintiu que atorga anualment el Laboratori de la Comunicació Pública de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB) sobre la base de la informació publicada en les webs de les administracions locals. Viladecans complia el 100% dels 52 indicadors que demanaven sobre qualitat i transparència de la informació pública. La tinenta d’alcalde de l’àrea d’alcaldia ha afirmat que “és important que el municipi pugui tenir una administració moderna, oberta, transparent i solvent. La ciutadania mereix establir una relació de total confiança amb la seva administració més propera, i per crear aquests lligams des del govern de la ciutat volem desplegar moltes eines. Una és aquesta aposta contundent per la transparència i la bona informació pública”.