La commemoració del Dia Internacional de les Dones a Viladecans alça la veu per reivindicar la igualtat, els drets de les dones i la seva llibertat d’elecció, i ho fa amb la celebració d’un 8M carregat de reivindicació i memòria, així com de propostes per a totes les edats.
L’acte central serà la lectura del manifest institucional el mateix 8 de març a la plaça de la Vila, i és que el Dia Internacional de les Dones és una de les diades feministes més importants a nivell mundial, ja que es reivindiquen els seus drets en totes les esferes de la seva vida. En aquest dia es commemora, entre altres episodis, l’assassinat d’un grup d’obreres del tèxtil que van morir cremades a Nova York mentre reivindicaven els seus drets laborals fa més d’un segle. Actualment, recordem totes les dones, de tots els temps i indrets, que han lluitat i lluiten per assolir la igualtat real i efectiva.
A Viladecans s’han organitzat un seguit de més d’una quinzena d’activitats adreçades a tota la ciutadania per treballar els estereotips i rols de gènere, recuperar la memòria històrica i les lluites feministes, parlar sobre els drets humans de les dones i continuar impulsant una ciutat amb equitat de gènere.
L’exposició “Dones de Viladecans: Passat, present i futur” serà l’encarregada de donar el tret de sortida, amb una visió allunyada de la tradicional, en què es relacionava la dona amb l’àmbit domèstic, mostrant dones del passat en el món professional. Però no serà l’única, ja que també hi haurà l’exposició fotogràfica “Wangala. Dona sahrauí, visions de resistència”, basada en el testimoni de vuit dones sahrauís. També l’exposició dedicada a Nativitat Yarza Planas (1872-1960), la primera alcaldessa a Catalunya escollida democràticament, en què es fa un homenatge a totes les dones que han estat regidores de l’Ajuntament de Viladecans al llarg del temps. Per últim, l’exposició de peces de paper maixé realitzades per l’alumnat de batxillerat artístic de l’Institut Josep Mestres.
El diumenge 10 de març se celebrarà la jornada “No estem soles. Per la igualtat tots junts”, en què no hi faltaran espectacles, ball i molta diversió.
En l’àmbit esportiu, ja s’ha celebrat, diumenge 3 de març, la tradicional Cursa de la Dona que, en la seva novena edició, ha comptat amb la participació de més de 1.000 persones, malgrat que el dia va començar plujós.
Durant el mes de març no hi faltaran tallers dinàmics i participatius en què es reflexionarà i posarà en valor les dones amb contacontes que trenquen amb els estereotips i rols de gènere, el taller “Repensem el gènere”, per reflexionar sobre com afecten els estereotips i rols a les dones, i el taller de recuperació de la memòria històrica anomenat “Un viatge feminista per a la història de les dones”.
Pel que fa a les xerrades, tindrà lloc la titulada “La lluita per l’oportunitat de viure (primer terç del segle XX)”, a càrrec de la historiadora Isabel Segura Soriano, i una altra sobre els drets de les dones afganeses en situació d’asil i refugi, a càrrec de l’entitat “Un gest de calor” i del col·lectiu Afghan Women on The Run.
Els espais de lectura dels casals de barri es tenyiran de lila, visibilitzant i reivindicant les autores en les prestatgeries municipals. També hi haurà un espectacle de dansa contemporània “Alive”, un tardeo musical amb joves artistes que ho donaran tot per passar una tarda d’allò més divertida i un itinerari urbà pels carrers, places i espais de Viladecans on hi ha testimonis de dones.