Aquest dijous el Palau de Congressos de París ha acollit la presentació oficial del Tour de França 2026, que per primera vegada a la història sortirà des de Barcelona. A l’acte s’han donat a conèixer els detalls de la cursa ciclista més important del món, que es desenvoluparà en les seves tres primeres etapes en territori català, així com el cartell i el vídeo oficial del Tour 2026 fets per creadors i creadores catalans.
A l’acte de presentació del Tour de França 2026 hi han estat presents l’alcalde de Barcelona, Jaume Collboni, el director general del Tour de França, Christian Prudhomme, i altres autoritats com Berni Álvarez, conseller d’Esports de la Generalitat, l’alcalde de Tarragona, Rubén Viñuales, i el regidor d’Esports de l’Ajuntament, David Escudé.
Durant la seva intervenció a l’acte, l’alcalde, Jaume Collboni, ha assenyalat que “representa la culminació d’una bella història d’amor entre Barcelona i el Tour de França.” I ha afegit: “Volem que el Tour sigui una gran celebració ciutadana, que els barcelonins i barcelonines visquin de ben a prop l’emoció de veure als millors ciclistes del món circulant pel seu carrer, pel seu barri. El Grand Départ ens serveix per fer una doble reivindicació: fer valdre la bici com a esport i com a mitjà de transport”. ”Organitzarem un Grand Départ únic, que unirà esport, cultura i arquitectura”, ha assenyalat Collboni, que ha recordat que el 2026 Barcelona serà la seu del Grand Départ del Tour i la Capital Mundial de l’Arquitectura. Collboni ha acabat la seva intervenció assegurant que Barcelona està molt preparada per aquest esdeveniment: “Barcelona és una ciutat absolutament preparada per organitzar grans esdeveniments esportius com el tour. Hem acollit uns Jocs Olímpics, la copa del món de futbol, la Copa Amèrica de vela i ara la gran sortida del Tour.”
Cartell i pel·lícula oficials fets a Barcelona
Durant l’acte també s’ha donat a conèixer el cartell oficial del Tour de França 2026, seleccionat en el marc de la convocatòria oberta als i les professionals del sector del disseny gràfic i la il·lustració impulsada per l’Ajuntament de Barcelona, amb el suport de l’Associació de Disseny Gràfic i Comunicació Visual (ADG-FAD).
El cartell, dissenyat per SMLXL + Albert Tercero, va ser la proposta escollida després que es valorés molt positivament el fet que la imatge combina l’essència de Barcelona i França, aportant una mirada fresca i atrevida que segueix la línia gràfica d’edicions anteriors de la competició esportiva sense perdre’n l’esperit.
La proposta destaca per oferir una paleta de colors vibrant i atrevida, així com una il·lustració amb múltiples capes d’interpretació. La presència de figures humanes, amb marge per a la seva expansió, reforça l’impacte social del cartell i facilita la identificació amb la proposta. L’animació, tècnicament molt ben resolta, ofereix un gran potencial per al desenvolupament i explotació en diferents suports i mitjans.
La presentació a París també ha acollit la presentació a escala mundial de la pel·lícula del Grand Départ Tour de França Barcelona 2026, feta íntegrament també per creadors i creadores audiovisuals barcelonins i que fa valdre l’especial relació que tenen Barcelona i Catalunya amb el ciclisme. Una relació que ve de lluny, amb més de 150 anys d’història des que es va celebrar la primera cursa de bicicletes a Barcelona, ciutat que actualment compta amb 268 km de carrils bici i on més 160.000 persones comparteixen aquest sistema de transport públic. Catalunya compta amb 715 clubs ciclistes, alguns d’ells centenaris, i amb més de 300 rutes i 4100 km destinats al cicloturisme.
Grand Départ Barcelona 2026
El Grand Départ Barcelona 2026 i convertirà Barcelona i Catalunya en l’epicentre mundial del ciclisme del 4 al 6 de juliol. La primera etapa es disputarà el 4 de juliol íntegrament a la ciutat. Serà una contrarellotge per equips per un circuit de 19 quilòmetres amb sortida al parc del Fòrum i arribada a la muntanya de Montjuïc. La classificació de l’etapa es basarà en el temps del primer corredor de cada equip. Tot i això, els temps es registraran individualment per a la classificació general. Els corredors començaran l’etapa des de la façana marítima de la ciutat, passaran per davant de la Sagrada Família fins a arribar al tram final, amb dues pujades successives fins a l’Estadi Olímpic de Montjuïc. En concret, el circuit transcorrerà, entre altres, per carrers com Josep Pla, Rambla de Guipúscoa, Aragó, Mallorca i Sepúlveda fins a arribar a Montjuïc.
La segona etapa, amb sortida a Tarragona i arribada a Barcelona tindrà lloc el 5 de juliol amb un recorregut de 182,4 quilòmetres. La primera part del recorregut, molt plana, passarà per municipis com Torredembarra, El Vendrell, Vilanova i la Geltrú, Sitges i Castelldefels fins a arribar a Begues i, posteriorment, després de transcórrer per Vallirana i Molins de Rei, finalitzar a Barcelona. Com en l’etapa inicial, el pas per la ciutat acabarà amb un circuit final amb la pujada al castell de Montjuïc que es coronarà tres vegades.
El recorregut d’aquestes etapes ja es va presentar fa uns mesos i en l’acte d’aquest dijous s’ha donat a conèixer el traçat de la tercera etapa, que tindrà sortida a Granollers i arribada a Les Angles. En aquest sentit, Llívia serà la darrera ciutat catalana per on transcorrerà el Grand Départ del Tour de França 2026. Després de sortir de Granollers, els corredors passaran per poblacions com Vic, Manlleu, Torelló i Ripoll fins a arribar a Ribes de Fresser, pujar a l’estació de La Molina i recórrer Puigcerdà i Llívia, abans de finalitzar a Les Angles,
A l’acte també hi ha assistit, el Director General dels Mossos, Josep Lluís Trapero, juntament amb el Comissari en Cap Miquel Esquius. En aquest sentit, el Cos de Mossos d’Esquadra serà el responsable de garantir la seguretat de l’esdeveniment amb la col·laboració de les diferents Policies Locals i Guàrdies Urbanes de tots els municipis catalans per on es disputarà la prova.
Abans de l’inici de la cursa, el 2 de juliol, també tindrà lloc a la ciutat la presentació oficial de tots els equips participants en la prova. Tal com es va anunciar aquest passat estiu, dues joies de l’arquitectura catalana, el Recinte Històric de Sant Pau i el Temple de la Sagrada Família, es convertiran en l’escenari únic que acollirà la presentació oficial dels equips ciclistes que participaran en el Tour de França.
El Tour 2026 tindrà lloc del 4 al 26 de juliol i estarà conformat per 21 etapes amb sortida a Barcelona i arribada, com és tradicional, als Camps Elisis de París.
Amb la sortida oficial del Tour 2026, un dels 10 grans esdeveniments esportius de referència internacional, Barcelona es convertirà en la capital mundial del ciclisme. El Tour de França és la competició ciclista més important del món, on el públic amant d’aquest esport pot gaudir d’un esdeveniment únic on participen les millors estrelles del panorama internacional, essent un dels espectacles esportius amb més seguiment internacional.
Després d’acollir regularment La Volta Ciclista a Catalunya, que és una de les competicions ciclistes amb més història del món, i també La Vuelta Masculina 2023 i La Vuelta Femenina 2025, Barcelona tancarà el cercle acollint el Grand Départ del Tour de França. Després de Copenhage en el 2022, Bilbao en el 2023 i Florència en el 2024, el Tour convertirà a Barcelona el 2026 en l’epicentre mundial del ciclisme.
Fins ara, el Tour de França ha visitat tres vegades Barcelona (1957, 1965 i 2009) i sempre ha passat per Montjuïc. L’última vegada, el 9 de juliol de 2009, el Tour no només va tornar a Barcelona, sinó que va celebrar una etapa íntegrament catalana, que havia sortit de Girona. L’endemà, 10 de juliol de 2009, la setena etapa va sortir de Barcelona per arribar, després de travessar el territori català, a Andorra (Arcalís).
