TMB rep el primer dels quatre trens que reforçaran la línia 1 del metro de Barcelona

El comboi forma part de la comanda de 12 que estan servint per ampliar el material mòbil de la xarxa i incrementar el servei als trams de més demanda

Aquesta setmana ha arribat a les instal·lacions de Metro de Barcelona a Hospital de Bellvitge el primer dels quatre trens de la sèrie 6000 de segona generació adquirits per TMB per incrementar el material mòbil i el servei de la línia 1. El comboi, fabricat per CAF, forma part d’una comanda de 12 destinats a reforçar les línies amb més passatge, 8 dels quals ja estan incorporats als carrusels de les línies 3, 4 i 5.

Els cinc cotxes d’aquest primer tren 6000/2 van arribar dimecres per carretera des de la factoria de CAF a Guipúscoa en transports especials. Es tracta de la composició 6041-6042-6611-6043-6044, integrada per quatre motors i un remolc. Un cop acoblats, es duran a terme els ajustos i les proves d’homologació oficial a les cotxeres de Metro abans que el comboi s’integri a la circulació comercial a la línia 1, previsiblement a partir del 25 de novembre. Les altres tres unitats arribaran de la mateixa manera entre el novembre i el desembre.

D’acord amb la comanda formalitzada el març del 2018, TMB va rebre d’Alstom dos trens 9000 per a la línia 4 el novembre passat, que ja estan en servei. Per la seva banda, CAF ha entregat aquest any quatre trens de la sèrie 5000 per a la línia 5, que circulen amb passatgers des de l’estiu, i dos més del mateix model per a la línia 3, que han entrat fa poc en servei. Els 12 nous trens suposen una inversió de 92 milions d’euros.

Rosa Alarcón: “Ara cal la màxima comoditat i capacitat en el transport públic”

La presidenta de TMB, Rosa Alarcón, ha vinculat l’entrada en servei d’aquests trens amb la situació actual d’alerta sanitària: “El transport públic és essencial en aquests moments i estem fent un gran esforç perquè sigui segur, per això desinfectem i ventilem estacions i vehicles, i vetllem perquè es respectin les normes d’higiene. També cal donar la màxima capacitat i comoditat en els viatges que es fan amb metro i autobús, per això hem accelerat la incorporació dels trens a les línies que transporten més viatgers”.

Els nous trens de la sèrie 6000 són iguals que els que circulen actualment per la línia 1 del metro de Barcelona i estan formats per cinc cotxes intercomunicats que totalitzen 86 metres de longitud. Disposen de 20 portes per banda per a l’entrada i sortida de passatgers, amb una capacitat màxima de 1.111 persones, de les quals 108 poden viatjar assegudes, a més de dos espais per a dues cadires de rodes (un en cada extrem) i un per a bicicletes al cotxe remolc central. Els motors sumen una potència de 2.000 kW que els permeten assolir una velocitat màxima de 80 km/h. Reben l’energia elèctrica per catenària de 1.500 volts i disposen de frenada regenerativa.

Per al confort i la seguretat, compten amb un nou espai per a persones amb mobilitat reduïda, polsadors d’avís d’atenció especial a les zones de seients reservats, sistema de conducció automàtica ATO, aire condicionat d’alt rendiment, il·luminació led, senyalització òptica i sonora de pròxima estació, videovigilància, monitors de videoinformació, megafonia, intercomunicadors, tiradors d’emergència i desbloquejadors de portes. Exteriorment tenen les portes pintades de vermell perquè contrastin amb el fons blanc, com a mesura d’accessibilitat de les persones amb discapacitat visual.

Millora d’intervals a les línies convencionals

L’augment del material mòbil de les línies més utilitzades és un element indispensable per continuar millorant l’oferta de metro, després que els anys 2017 i 2018 s’afegissin deu trens més als carrusels en hora punta, de 120 a 130. Això implicava donar servei comercial pràcticament amb tota la flota disponible, cosa que en complica el manteniment.

Amb l’arribada dels nous trens aquest any, i l’esforç de Metro per optimitzar la disponibilitat del material, aquesta tardor s’han assolit els 134 trens en l’hora punta matinal, un màxim històric, amb un increment concentrat en les línies 1 i 5, les de més passatge. També s’han reforçat les hores punta de la tarda i les franges vall a les línies 1, 2 i 5, en el context d’un esforç global de TMB per donar la màxima capacitat de transport i afavorir l’ús segur del transport públic durant la crisi sanitària.

Amb la totalitat dels 12 nous trens, i amb altres actuacions complementàries, la xarxa de metro podrà continuar afegint trens a les cinc línies convencionals, fins a arribar als 141 a l’hora punta matinal (un 17% més que a l’inici del pla de millora) el 2021, que podran ser 146 (un 22% més) el 2022 després de la reforma de l’estació de Trinitat Nova per separar l’operació de les línies 4 i 11. L’objectiu és situar els intervals de pas per sota dels 3 minuts a les línies 1, 3 i 5, i per sota dels 3 minuts i mig a les línies 2 i 4.