Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) ha publicat aquest divendres la licitació de 39 trens per reforçar la capacitat i donar servei a l’L9 per un valor de 321 milions. Així ho ha anunciat la presidenta de l'operadora, Laia Bonet, i ha concretat que 22 d’aquests vehicles serviran per al tram central de l'L9. D’aquesta manera, quan s’acabin les obres d’aquest ramal hi haurà els vehicles “ja preparats” i els primers combois arribaran el 2029.
Bonet ha fet aquest anunci durant la visita d’obres a l’estació de Maragall de l’L4, on s’estan fent treballs que han deixat sense servei la línia entre Verdaguer i Trinitat Nova. Ha afirmat que els treballs “avancen sobre el calendari” i l’1 de setembre acabarà amb el tall fins a Maragall.
La presidenta de TMB ha recordat que l'anuncia de la licitació es va avançar en l’acte central del centenari del metro de Barcelona, dut a terme el 30 de juny. Bonet ha ressaltat que “es necessiten ja” els cotxes, perquè “tan bon punt es pugui posar en funcionament el tram central fins a Guinardó” de l’L9 ja hi hagi els trens.
D’altra banda, la també primera tinenta d’alcaldia de l’Ajuntament de Barcelona ha concretat que 17 dels 39 combois “serviran per millorar l’oferta”. Bonet ha indicat que s’està preparant el metro “per aquesta Barcelona dels dos milions” de persones.
Les intervencions de l’L4 superen el 60%
Les obres que han suprimit el servei entre Verdaguer i Trinitat Nova de l’L4 han superat el 60% de l’execució. La presidenta de TMB ha explicat que els treballs consisteixen en la renovació de les vies que permetran incrementar “la fiabilitat” del metro i reduir les incidències.
Bonet ha posat l’accent en què la infraestructura d’aquesta part del subsol té uns 40 anys i amb el nou material es permetrà fer un manteniment més eficaç. S’ha canviat el balast per formigó en els sis quilòmetres entre les estacions de Maragall i Trinitat Nova, també s’ha instal·lat el carril i les fixacions antivibratòries.
A partir de l’1 de setembre es recuperarà el servei entre Verdaguer i Maragall, però seguiran sense circular trens fins a Trinitat Nova fins al 7 de setembre. Per la seva part, a l’L11 el tram sense servei, també fins al mateix dia, serà de Trinitat Nova a Casa de l’Aigua. TMB ha destinat 20 milions per aquestes millores.
Paral·lelament, el Departament de Territori, Habitatge i Transició Ecològica està renovant la senyalització d'aquest tram de la línia 4 amb una sèrie d'actuacions que costaran 10 milions d'euros. En concret, s'instal·larà un nou aparell de via, un nou escapament, a Maragall i es posaran en servei els nous enclavaments de Trinitat Nova, Via Júlia, Girona i Maragall.
El nou sistema de senyalització permet incrementar la velocitat comercial de la línia i possibilita la introducció de millores en l’oferta de l’L4. A la vegagada, augmenta la flexibilitat operativa de la línia i facilita habilitar serveis parcials en cas d’incidència.