TMB continua amb el seu objectiu de descarbonització amb la compra de primers vehicles elèctrics de manteniment

Els Transports Metropolitans de Barcelona incorporaran una nova fresadora 100% elèctrica i dos vehicles lleugers elèctrics amb tres plataformes

11 d'agost de 2025 a les 13:42h

Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) segueix el seu procés de descarbonització i de sostenibilitat, i ara hi suma la flota de vehicles de manteniment ferroviari adjudicant després d’una licitació pública una nova fresadora 100% elèctrica i dos vehicles lleugers elèctrics amb tres plataformes. En paral·lel, i encara en fase de licitació, adquirirà dues noves dresines 100% elèctriques pel manteniment de la catenària de la xarxa de metro.

L’empresa austríaca Linsinger, per un cost total de 20.312.270€, serà l’encarregada de subministrar la fresadora 100% elèctrica en un termini màxim de 40 mesos, és a dir, a finals del 2028. Els dos vehicles lleugers amb les tres plataformes, arribaran a mitjans de l’any vinent de la mà de l’empresa madrilenya Acygs Sales Management per un preu total de 452.352,45€. El cost d’aquestes dues licitacions suma un total de 20.764.622,45€.

Mentre que, a l’espera de l’adjudicació, el pressupost base de la licitació de les dresines elèctriques és de 4.235.000 € (IVA Inclòs).

Més confort pels usuaris i menys contaminació atmosfèrica

L’adquisició d’aquests nous vehicles auxiliars ferroviaris permetrà eliminar les emissions de dièsel, treballar d’una forma 100% sostenible i millorar l’ambient de treball dels operaris. El nou material mòbil ajudarà a realitzar treballs a les vies d’una forma més precisa i òptima. La fresadora aconseguirà tractar el carril, eliminar tots els desperfectes que tinguin i restaurar el perfil correcte. D'aquesta manera es retornarà el carril als paràmetres adequats per una òptima prestació de servei i, conseqüentment, s’allargarà la seva vida útil. Les noves dresines elèctriques disposaran d’una plataforma per elevar els operaris i poder realitzar específicament treballs d’inspecció i reparació de catenària. Finalment, els altres vehicles auxiliars ferroviaris adquirits són dos vehicles lleugers, estil buggy, adaptats per circular sobre carril que permetran traslladar operaris i, gràcies a les plataformes, moure petits equipaments necessaris durant els treballs de manteniment de les vies i la catenària.

Manteniment nocturn diari 

Un cop cau la nit i el servei del metro deixa de funcionar pels usuaris, el ritme a les vies no s’atura. L’equip de manteniment revisa i actua, cada nit, davant dels desperfectes que hi pugui haver a tota la infraestructura ferroviària. És una feina a contrarellotge, ja que han d’actuar des del moment que s’atura la circulació de trens fins a la presa de servei del dia següent. En un lapse de temps de menys de quatre hores els operaris han d’executar totes les tasques de manteniment necessàries.