El festival Emotiva omple de fotografia racons singulars de Terrassa

La mostra preveia disset espais expositius però el tancament d'alguns sectors han reduït a dotze els que són visitables

Una persona passa per davant d'algunes de els fotografies del festival Emotiva de Terrassa. ACN

El festival de fotografia de Terrassa, l’Emotiva, celebra aquest mes de novembre la seva primera edició, després que es va haver d’ajornar al març per l’estat d’alarma. El festival és una iniciativa de la Xarxa Fotogràfica de Terrassa (Xafa’T), que té com a objectiu apropar l’art de la fotografia a tots els públics.

La mostra omple espais singulars de la ciutat, com el Vapor Ros, la Sala Muncunill, el Galliner o la seu dels Minyons, així com diferents comerços. De fet, el tancament d’alguns sectors, com bars i restaurants, ha provocat que dels disset espais previstos ara mateix n’hi hagi només una dotzena de visitables. El festival inclou monogràfics de catorze fotògrafs i dues mostres col·lectives que sumen obres de 63 fotògrafs més.

Els espais oberts es poden visitar fins al 28 de novembre. Hi ha obres de fotògrafs de diferents llocs del món, entre els que destaquen Vicenç Villatoro, Joana Biarnés, Marta Garcia Cardellach, Luís Franke o Kati Rikelme. També hi ha fotògrafs egarencs, com la mateixa Biarnés, Santi Olivet o Míriam Lazaro.

“Volem portar la millor fotografia a Terrassa i també projectar la fotografia que es fa a Terrassa”, explica un dels membres de la Xarxa Fotogràfica de Terrassa, Jordi Chamagué, que també destaca la diversitat temàtica i d’estils que recull el festival. “Hi ha natura, retrat o fotoperiodisme”, destaca.

Una de les fotògrafes que exposen a l’Emotiva, Míriam Lázaro, ha explicat a l’ACN que el seu treball no tenia un guió predefinit. Es va posar a fotografiar de forma “impulsiva” després de la pèrdua d’un esser estimat i en la revisió de les fotos va veure com es repetien alguns elements, com llums, ombres i mirades, que era la manera visual en què la seva ment assimilava el dol.

Lozano exposa a un espai anomenat El Galliner, un espai de creació artística amagat entre una de les moltes antigues fàbriques de la Terrassa industrial que hi ha al centre de la ciutat. També s’ha convertit en espai expositiu el Vapor Ros, un altre dels tresors amagats al centre de la cocapital vallesana, on hi exposa Ramon Maroto.

El fotògraf ha documentat en desenes d’imatges el silenci d’aquesta antiga fàbrica i com la natura ha anat recuperant lentament el seu espai dins el propi edifici després que la industrialització l’hagués “desplaçat” fora de la ciutat: “Contrasta amb la vida moderna sorollosa i accelerada”, explica Maroto.

A més dels monogràfics de catorze fotoperiodistes, el festival inclou la mostra col·lectiva ‘155 fotos per la llibertat’ que recull el reportatge documental de 42 fotògrafs sobre l’evolució social i política dels darrers anys a Catalunya. Hi ha també una segona mostra col·lectiva de 21 fotògrafs més que recull les millors imatges del concurs del Fotoclub Terrassa 2019.