Terrassa ja és ciutat 30 km/h

La calçada passa a ser compartida amb patinets o bicicletes i s'estableix un nou règim sancionador per als infractors

Aquest dilluns 11 de gener ha entrat en vigor la nova ordenança de mobilitat de Terrassa, en què s’estableix la velocitat màxima per a circular al 80% de la ciutat en 30 km/h. Aquesta limitació té afectació en tota la localitat, amb l’excepció de grans avingudes i circumval·lacions, on es manté el límit fins ara vigent de 50 km/h. L’Ajuntament ha pintat senyals al terra on s’anuncia el nou topall, i també que la calçada passa a ser d’ús compartit amb bicicletes i patinets elèctrics, a qui es prohibeix circular per la vorera, tret de carrils bici integrats. Es preveu que en els propers dies s’instal·lin senyals i cartells informatius arreu del municipi, així com començar a multar els infractors que no respectin la nova normativa.

El ple municipal va aprovar l’ordenança el mes de maig de 2020, amb un document que actualitzava les dues ordenances de mobilitat vigents fins ara. La principal novetat del nou document es la rebaixa de la velocitat màxima i la coexistència de vehicles diferents a la calçada.

“El 80% de la ciutat queda limitada als 30 km/h, fet que beneficia la resta d’usuaris de la via, tant els vianants com els de vehicles de mobilitat personal”, destaca la tinenta d’alcalde de Territori i Sostenibilitat i regidora de Mobilitat, Lluïsa Melgares. D’aquesta manera, vehicles com ara cotxes o motocicletes circularan per la mateixa calçada amb bicicletes o patinets, tant aquells que siguin elèctrics com els que no, que queden expulsats de manera definitiva de les voreres, tret d’aquells trams on hi hagi habilitat un carril bicicleta.

Des d’aquest mateix dilluns l’Ajuntament ha iniciat una campanya informativa entre els usuaris, que ha arrencat pintant al terra d’alguns trams de la ciutat on hi ha un major trànsit amb els tres elements que distingeixen els canvis de la normativa. Així, s’hi ha pintat un número 30, a silueta d’una bicicleta i la d’un patinet elèctric.

D’aquesta manera es pretén protegir els usuaris de patinets i bicicletes que molt sovint, segons Melgares, “es poden veure assetjats” per altres usuaris, com ara conductors de cotxes. És una manera, assenyala, de fer pedagogia i garantir la seguretat de tots els usuaris de la via pública.

Pel que fa a aquests darrers, la norma apunta que només hi podrà viatjar una sola persona, que l’edat mínima per a conduir-los és de 14 anys, i que fins els 16 caldrà dur casc de manera obligatòria, si bé es recomana utilitzar-lo sempre indistintament de l’edat. Per a bicicletes es recomana circular pel centre de la calçada per evitar, per exemple, cops amb vehicles estacionats, i sí que es permet el seu pas per carrers de convivència, àrees de vianants i parcs públics sota certes condicions, com ara que es moguin en el sentit de circulació establert.

La següent acció que es farà en el decurs d’aquesta setmana es instal·lar senyalització vertical amb els mateixos elements informatius. La campanya arribarà també a les escoles, i es difondrà al públic general a través de la Policia Municipal, però també d’entitats com ara l’Associació BiciTerrassa Club.

El pas que seguirà a aquests primers dies serà el sancionador, sense que el consistori hagi determinat la data exacta en què es començarà a multar els infractors. “Les multes aniran dels 200 als 1.000 euros”, destaca Melgares, fet pel qual considera que és determinant que tota la població conegui la nova normativa.

Noves regles per a motos

Les motocicletes també es veuen afectades pel nou text, però no de manera immediata. El l’ordenança s’estableix que d’aquí a tot just un any, aparcar damunt la vorera quedarà totalment prohibit.