L’Ajuntament des de l’any 2021 està executant un Pla de millora per reduir els terminis de les llicències urbanístiques amb diferents mesures organitzatives, de recursos humans, procedimentals i tecnològiques. Tot i el fort increment d’expedients d’obres, en data de 31 de març de 2023 les llicències d’obres majors s’informen en primera instància en un termini de 9 mesos.
Les mesures que s’han implementat i ja estan en funcionament són les següents:
- Consolidació del personal propi i aprovació d’un Programa temporal amb la finalitat de contractar personal (arquitectes, advocats, administratius i un enginyer informàtic) per tal d’ampliar els recursos humans i donar resposta al nombre d’expedients de llicències d’obres.
- Millora de l’estructura i organització el servei de llicències d’obres i activitats per agilitzar els procediments de sol·licitud, anàlisis i resolució dels informes interns previs a l’atorgament de les llicències d’obres.
- Creació d’una línia específica de llicències d’obres vinculades a activitats econòmiques i empresarials.
- Contractació d’una Direcció professional d’àmbit jurídic d’urbanisme que coordina, organitza, impulsa i supervisa els processos del servei de llicències urbanístiques.
- Simplificació de la Guia de Tràmits que informa els promotors d’obres sobre la documentació que cal presentar per sol·licitar una llicència d’obres.
S’han identificat i incorporat al Pla, altres mesures per seguir reduint els terminis d’informe en primera instància per poder arribar als 6 mesos aquest 2023 i als terminis de resolució previstos per llei tan ràpid com sigui possible.
Les mesures més destacades són les següents:
- Automatitzar la Guia de Tràmits, implementant una cerca guiada amb l’aplicació ACTICLIC que en funció de la resposta a tres preguntes predefinides et condueix al tràmit i a la documentació a presentar a cada cas.
- Emetre automàticament els requisits per manca de documentació en el moment d’entrar les sol·licituds de llicència d’obres per tal que el sol·licitant els rebi i pugui resoldre immediatament sense esperar a la primera revisió dels serveis tècnics.
- Redactar nova ordenança de llicències d’obres per agilitzar el procediment d’atorgament de llicències partint del text de l’ordenança tipus de la Diputació de Barcelona.
- Revisar les ordenances de Medi Ambient, Paisatge, Clavegueram, Energia solar, etc.. per reduir la càrrega documental de la llicència, substituint-la per declaracions responsables del compliment que s’inclouran en la comunicació de la primera ocupació.
- Implementar la ‘carpeta ciutadana’ a la seu electrònica de l’Ajuntament, on el sol·licitant podrà consultar l’estat del seu l’expedient en tot moment per fer-ne el seguiment.
- Simplificar l’acreditació de què una persona/empresa actua en representació d’un altre, mitjançant el Registre de Representants de l’AOC “Representa” al qual l’Ajuntament ja s’ha adherit.
- Automatitzar l’atorgament de permisos mitjançant la millora de la informació disponible al SIG municipal. Equip humà ja contractat.
- Accelerar, amb l’ajuda d’un tècnic arquitecte ja contractat, la redacció de textos refosos del planejament vigent amb la finalitat de clarificar la normativa urbanística de cada àmbit d’actuació.
- Identificar els requeriments més habituals que fa l’Ajuntament als sol·licitants de llicències d’obres i modificar els articles del planejament corresponents per tal que els redactats siguin més clars i generin menys dificultats d’interpretació.