Aquest dimecres, la consellera de Territori, Sílvia Paneque, ha convocat una reunió amb les alcaldesses i alcaldes del Delta del Llobregat per exposar la proposta del Govern de la Generalitat per ampliar l’aeroport del Prat. Tot i que la trobada havia de servir per aclarir dubtes i escoltar el territori, ha deixat moltes incògnites i un regust agredolç entre diversos representants municipals.
Una proposta amb visió de país, però amb moltes incògnites locals
La consellera ha defensat que l’ampliació de l’aeroport és clau per fer de Catalunya una economia més competitiva, amb millor connectivitat internacional. L’alcaldessa de Sant Boi, Lluïsa Moret, ha mostrat suport a aquesta visió global, però ha volgut remarcar que des de la perspectiva local caldrà tenir molt en compte el sector agrari. Així mateix, ha demanat espais informatius i ha destacat que, segons se’ls ha informat, no hi haurà afectació a explotacions agrícoles actives, fet que ha valorat com un aspecte positiu: “Des de la perspectiva local, s’establiran espais informatius. Hem posat sobre la taula que la proposta, a més de ser compatible amb la sostenibilitat ambiental, ha de tenir en compte el sector agrari. Es faran reunions amb els sectors afectats, especialment l’agrari”, ha explicat.
Castelldefels, rotundament crític: “Cap proposta per al soroll ni la contaminació”
L’alcalde de Castelldefels, Manuel Reyes, s’ha mostrat molt crític. Ha lamentat que l’Ajuntament del municipi no ha participat ni en l’elaboració ni en la definició de la proposta, i que s’ha assabentat pels mitjans abans que per vies oficials. “Ens preocupa profundament la salut de la ciutadania”, ha dit, assegurant que la proposta no contempla mesures contra el soroll ni la contaminació química. Segons ha esmentat, es preveuen 90 operacions per hora, fet que suposaria un sobrevol cada 30 segons per als veïns. L’Ajuntament ha convocat una junta de portaveus per preparar una resposta conjunta de rebuig. “Ha estat una reunió on se’ns ha traslladat el treball realitzat, però no hem participat en la solució. Ens hauria agradat que el món local hagués conegut les propostes abans que l’opinió pública.”, ha reivindicat.
Barcelona demana ambició però també col·laboració
Oriol Artiach, en representació de l’Ajuntament de Barcelona, ha valorat positivament que l’ampliació proposada de la pista mar —de 500 metres— no afecti la llacuna propera, i ha defensat que es tracta d’un projecte ambiciós. Ha remarcat la necessitat de començar a debatre i construir de manera col·laborativa: “S’ha obert la porta a tothom. Hem de treballar junts”. També ha assegurat que el projecte reduirà l’impacte sonor, en contraresposta a les declaracions de Reyes.
Viladecans dona suport amb condicions
D’altra banda, l’alcaldessa de Viladecans, Olga Morales, ha afirmat que entén la necessitat de l’ampliació i que la proposta “encaixa tècnicament amb totes les condicions necessàries”. No obstant això, ha remarcat que les compensacions ambientals s’han de fer sense afectar terrenys productius i que l’Ajuntament treballarà per garantir-ho.
El Prat, el més afectat i el més escèptic
L’alcaldessa del Prat, Alba Bou, ha criticat durament el format i el contingut de la reunió, lamentant que ha estat una trobada “informativa i no participativa”. A més, ha comentat que des de fa vuit mesos s’han produït contactes entre la Generalitat i altres organitzacions per dur a terme aquest projecte, que, com explica, ha conegut a través dels mitjans de comunicació.
“Avui ha estat un monòleg. Tinc més preguntes que respostes”, ha anunciat. També ha denunciat que no s’han aclarit ni les actuacions concretes ni la destinació dels milions d’euros que es preveuen invertir. El Prat és, segons ha recordat, elmunicipi més solidari en termes territorials, però considera que la proposta és poc concreta i inacceptable en l’estat actual: “No ens han pogut definir res més enllà dels dibuixos que ja coneixeu. M’agradaria estar aquí per parlar d’altres projectes aquí i no d’aquest, que no existeix.”
Gavà veu llum verda però demana més informació
Finalment, l’alcaldessa de Gavà ha valorat positivament que se’ls hagi començat a explicar el projecte, tot i que ha reconegut que només es va assabentar ahir. Ha defensat que no hi haurà afectació acústica i que, pel que fa a la compensació agrícola, es preveuen 270 hectàrees de zones humides. També ha remarcat que l’impacte es veurà a llarg termini, en un horitzó de vuit anys, no immediatament. L’alcaldessa ha volgut destacar, de la ateixa forma que altres alcaldes, que les reunions sobre aquest projecte porten mesos realitzant-se.