El carrer Urgell estarà tallat en dos trams al voltant d’un any per les obres de construcció dels pous de les estacions d’Hospital Clínic i Francesc Macià del nou tram de l’L8, que ha d’unir la Plaça Espanya amb Gràcia.
La primera de les afectacions serà el 20 de gener entorn de l’Hospital Clínic, entre Urgell i Rosselló, mentre que un mes més tard, durant el matí del 23 de febrer, s’iniciarà a l’àmbit de Francesc Macià. Aquestes obres ocuparan tot l’espai del carrer Urgell en aquests trams i ha obligat l’Ajuntament de Barcelona a habilitar trajectes alternatius per als 50.000 vehicles diaris (32.000 de sortida i 17.000 d’entrada, aproximadament) que habitualment circulen pels trams afectats pels treballs.
Fonts de la Generalitat i l’Ajuntament de Barcelona esperen recuperar la mobilitat en aquest espai de cara a les festes de Nadal del 2025, tot i que han deixat clar que en tractar-se d’obres subterrànies els terminis es poden alterar. Abans, però, els 100.000 veïns i els 8.000 comerços de les zones afectades hauran d’afrontar les molèsties derivades dels treballs que, com al carrer Consell de Cent, poden comportar soroll puntualment per sobre del permès entre dilluns i dissabte i sense descartar alguns festius en cas de necessitat, segons han admès fonts de la Generalitat i de l’Ajuntament de Barcelona, que ja han demanat disculpes per avançat.
La interrupció del trànsit i ocupació de la calçada tindrà un lloc un cop finalitzats els treballs dels desviaments dels serveis bàsics. Per això, l’Ajuntament de Barcelona ha previst algunes alternatives al llarg d’aquests mesos per evitar el pas pel carrer Urgell.
Segons les dades del govern municipal de Barcelona, el 57% del trànsit que surt de la ciutat pel carrer Urgell (17.737 vehicles) prové d’aquest mateix carrer i un 43% per l’Avinguda Roma (13.467 vehicles + 560 procedents del lateral). Durant l’any que ve, els vehicles procedents del carrer Aragó podran pujar pel carrer Aribau o pel carrer Casanova fins al carrer Còrsega, recórrer un curt tram del carrer Urgell i d’allà enllaçar amb l’Avinguda Sarrià fins a Diagonal. En aquest cas, s’estima que 13.400 cotxes puguin utilitzar aquesta alternativa.
Una altra opció de sortida, en aquest cas per als vehicles procedents de Sant Antoni, serà pujar fins just abans del tall de l’Hospital Clínic, trencar a Rosselló -on s’invertiria el sentit del trànsit fins a Calàbria- pujar per aquest darrer fins a Londres i anar a trobar Entença per enllaçar amb la Diagonal; o bé anar a buscar el carrer Entença des del carrer Còrcega i també continuar cap a la Diagonal.
El carrer Numància i l’Avinguda Josep Tarradellas, vies d’entrada
Per als 17.000 vehicles que entren al centre de Barcelona per carrer Urgell i que no ho podran fer per les afectacions a Francesc Macià, on el tram és de baixada, l’Ajuntament ha previst que uns 6.000 cotxes entrin per la Diagonal i trenquin pel carrer Numància. De fet, han afegit fonts del govern municipal, es convidarà a pràcticament tots els vehicles a fer aquest traçat, si bé també s’habilitarà un tram curt de l’Avinguda Tarradellas amb Francesc Macià.
Concretament, un dels carrils de pujada passarà a ser de baixada des de Francesc Macià fins al carrer Gelabert, on els vehicles podran anar a trobar el carrer Borrell i enllaçar amb Buenos Aires. D’altra banda, l’Ajuntament estima que un miler de vehicles continuaran passant pel carril central de la Diagonal i continuïn el seu trajecte després de superar la Plaça Francesc Macià.
Una màquina hidrofresa més gran que la de Consell de Cent
Els treballs per a la construcció dels pous de les estacions comportaran l’arribada d’una màquina hidrofresa de dimensions superiors (de 24,5 metres d’alçada i longitud de 13 a 15 metres) a la que actualment treballa al carrer Consell de Cent on s’està construint una de les sortides d’emergència. L’accés dels vianants al carrer Urgell, però, no quedarà interromput, tot i que serà necessari ocupar tot l’espai que ocupa la calçada per on passen els vehicles. A banda de la hidrofresa, hi ha tota la maquinària auxiliar com per exemple els tancs de llot o les preses d’aigua o els grups electrògens, entre d’altres.
La màquina hidrofresa perforarà fins a 82 metres de fondària i per les grans dimensions també requerirà doble protecció acústica, amb pantalles de tres i sis metres.
Fonts de la Generalitat han explicat que aquest dijous tenen prevista una reunió amb els veïns de l’àmbit afectat de l’Hospital Clínic i han reiterat que continuaran celebrant noves trobades amb els afectats del Parc Joan Miró, un altre dels focus principals dels treballs de l’L8.
La construcció de les tres noves estacions suposaran una inversió de 412 milions d’euros. El nou traçat constarà de quatre quilòmetres i inclourà les estacions d’Hospital Clínic, Francesc Macià i Gràcia, des d’on es podrà enllaçar amb el metro del Vallès. A més, requerirà la reforma de les estacions de Plaça i Gràcia. Amb tot, la línia Llobregat-Anoia passaria de tenir una demanda de 23.7 milions a 38,2 milions de viatgers anuals, de manera que es guanyarien 14,5 milions d’usuaris.