Sant Joan Despí serà present a la programació de la Capital Mundial de l’Arquitectura Barcelona 2026. Al llarg d’aquest any, la nostra ciutat organitzarà diferents activitats per tal d’acostar la importància de l’arquitectura a la ciutadania i de difondre el patrimoni arquitectònic històric i contemporani de Sant Joan Despí.
La UNESCO i la Unió Internacional d’Arquitectes han nomenat la ciutat de Barcelona com la Capital Mundial de l’Arquitectura 2026. Aquest dimarts 13 de gener, l'alcalde de Barcelona, Jaume Collboni, ha presentat la programació de l'esdeveniment, en un acte on ha assistit l'alcaldessa de Sant Joan Despí, Belén García, en representació de la ciutat com a municipi col·laborador.
Des del 12 de febrer fins al 13 de desembre, la Capital Mundial de l’Arquitectura 2026 desplegarà una àmplia programació amb activitats a Barcelona i a altres municipis de Catalunya, entre els quals hi ha Sant Joan Despí.
Una de les activitats més destacades a Sant Joan Despí serà la celebració d’un cicle de conferències sobre arquitectura catalana, amb la participació de diferents especialistes. El cicle de conferències, que se celebrarà durant la primavera, tindrà sis sessions que estaran dedicades a grans arquitectes catalans com ara Elias Rogent, Antoni Gaudí, Josep Puig i Cadafalch o Josep Maria Jujol.
Amb motiu de la Capital Mundial de l’Arquitectura 2026, a Sant Joan Despí també s’organitzaran itineraris modernistes pel llegat de l’arquitectura de Josep Maria Jujol i caminades culturals per l’art urbà, pel parc de la Fontsanta, per masies històriques i per edificis singulars. A més, la celebració de la Nit dels Museus, del 48H Open House i del Concurs de Dibuix Càtedra Jujol Rosa Gres també estaran especialment dedicats a la commemoració de la capitalitat.
Finalment, Sant Joan Despí, a través del Centre Jujol-Can Negre, col·laborarà amb la gran exposició sobre l’arquitecte Josep Maria Jujol que es farà a final de novembre al Museu Nacional d’Art de Catalunya (MNAC), on també tindrà lloc una xerrada sobre l’obra de Jujol a Sant Joan Despí.
Un ric patrimoni arquitectònic
Sant Joan Despí és una ciutat amb un ampli patrimoni arquitectònic, tant històric com contemporani, d’àmbits com l’arquitectura civil, la industrial, la comercial o la paisatgística.
Dues de les principals joies arquitectòniques de la ciutat són la Torre de la Creu i Can Negre, obra de l’artista Josep Maria Jujol, autor també de la Casa Serra-Xaus o de la Torre Jujol.
A banda de l’ampli llegat arquitectònic de Josep Maria Jujol, a Sant Joan Despí trobem altres edificis i espais de gran vàlua arquitectònica com l’Ermita de la Mare de Déu del Bon Viatge, la Biblioteca Mercè Rodoreda, la torre de l’Ens d’Abastament d’Aigua Ter-Llobregat, les cotxeres del TRAM, el Foment Cultural i Artístic, les masies de Can Po Cardona i de Cal Tous, la Ciutat Esportiva del Futbol Club Barcelona o els parcs de la Fontsanta i de Torreblanca.
