Sant Joan de Déu fa tests a nens petits amb malalties cardiorespiratòries per volar en avió sense risc de desestabilitzar-se

Els professionals mèdics exposen els pacients a l'ambient hipobàric en una cabina ideada per aquesta prova

30 de juliol de 2024 a les 11:51h

L'Hospital Sant Joan de Déu ha posat en marxa recentment una cabina que permet exposar pacients amb malalties cardiorespiratòries greus a l'ambient hipobàric que es produeix durant el vol en avió per prescriure-li un tractament preventiu si és necessari. Les persones amb malalties cardiorespiratòries greus tenen més risc de presentar una insuficiència respiratòria quan viatgen en avió degut a la baixada de pressió atmosfèrica. Tot i les mesures de pressurització que incorporen els avions, a mida que l'aparell va agafant alçada, la quantitat d'oxigen a l'aire baixa dràsticament fins a un 15%, mentre que a nivell de mar és d'un 21%.

Aquest canvi no suposa cap risc per a la majoria de la població, però per exemple els infants amb pneumopaties greus i cardiopaties molt complexes, aquesta baixada de pressió pot desestabilitzar i causar una insuficiència respiratòria que pot donar lloc a una situació d'emergència mèdica.

El que fa Sant Joan de Déu és un test d'hipòxia isobàrica (THI). Així, els professionals del Servei de Pneumologia poden determinar si un pacient té risc de patir una insuficiència respiratòria durant el viatge en avió. Si és així, se li poden prescriure mesures preventives per evitar-ho.

Fins ara, una desena de pacients s'han sotmès al test d'hipòxia isobàrica a l'Hospital Sant Joan de Déu.

La cabina que es fa servir és de plàstic transparent i segellada, i disposa de dues vies per a l'entrada de nitrogen i oxigen. Un cop el pacient entra a la cabina -acompanyat d'un dels pares si són molt petits- s'acomoda i els professionals obren la font de nitrogen fins que la concentració o proporció d'oxigen descendeix fins al 15%. Al llarg de la prova, que dura 20 minuts, monitoren la freqüència respiratòria, la freqüència cardíaca i la saturació d'oxigen del nen.

Si el pacient presenta una saturació d'oxigen mantinguda durant un o dos minuts, els professionals li administren, mitjançant unes ulleres nasals, la dosi suplementària d'oxigen que necessita per mantenir la saturació per sobre del 94%.

En acabar el test, els professionals entreguen a la família un informe mèdic que pot presentar a la companyia en el cas que necessiti oxigenoteràpia durant el vol, per tal de tenir la previsió d'aquest recurs autoritzada i a punt durant el viatge.

Sobre l'autor
C CIUTAT
Redacció
Veure biografia
El més llegit