Baixa el parc de vehicles contaminants a Sant Cugat arran de la creació de la ZBE

Hi ha un 16,3% menys de matriculats sense etiqueta ambiental

Un cartell que anuncia la Zona de Baixes Emissions a Sant Cugat del Vallès. ACN

La creació de la Zona de Baixes Emissions (ZBE) de Sant Cugat del Vallès ha reduït el parc de vehicles contaminants matriculats a la ciutat. Segons les dades exposades aquest dimarts per l’Ajuntament, ara hi ha un 16,3% menys de vehicles sense etiqueta ambiental en comparació a un any i mig enrere, quan es va aprovar l’ordenança per limitar la circulació.

En aquest període també ha augmentat el nombre de vehicles de zero emissions (+69,4%) i ECO (+49,8%). El consistori ha celebrat aquestes dades quan falten pocs dies per començar a aplicar les sancions als vehicles que se saltin el perímetre de la ZBE. I és que, si bé les restriccions van començar l’1 de maig, es va acordar un període de sis mesos de gràcia que acaba l’1 de novembre.

Segons l’Ajuntament, cada dia circulen per la zona delimitada prop de 19.000 vehicles, 350 dels quals s’han saltat el perímetre els últims mesos i haurien estat sancionables. A partir de l’1 de novembre, el consistori calcula que uns 175 vehicles contaminants (un 0,9%) se seguiran saltant la normativa i accediran a la zona restringida a vehicles amb distintiu B, C, ECO o zero emissions.

Aquesta dada s’ha calculat comparant les dades de Sant Cugat amb les de la ZBE de Barcelona i tenint en compte que hi haurà vehicles sense etiqueta que seguiran circulant fins al final del període de moratòria però que deixaran de fer-ho quan entrin en vigor les sancions.

L’ordenança municipal estableix sancions econòmiques d’entre 100 i 500 euros que, en cas de reincidència, es poden incrementar un 30%. La intenció de l’Ajuntament i l’AMB és destinar la recaptació de les multes a impulsar polítiques de mobilitat sostenible.

En aquests moments el consistori té cinc càmeres amb lectura de matrícula per controlar l’accés a la ZBE i preveu adquirir-ne de noves a curt termini. També està previst utilitzar un vehicle de la Policia Local amb dispositiu de lectura de matrícules per controlar la circulació de vehicles a la zona delimitada.

L’alcaldessa de Sant Cugat, Mireia Ingla, ha celebrat l’impacte que ha tingut la implantació de la primera ZBE fora de Barcelona per ” frenar les emissions de CO2, lluitar contra l’emergència climàtica i afavorir un entorn més net i saludable”. “Estem fent realitat una de les transformacions més importants de la ciutat”, ha afegit.

Ingla ha recordat que la ciutat disposa d’alternatives per accedir al centre sense haver de fer-ho amb vehicle privat. Ha assenyalat així el bus llançadora gratuït que surt des del Park&Ride de l’avinguda Roquetes, mentre ha avançat que s’està estudiant la construcció d’un altre aparcament dissuasiu a la carretera de Rubí.