L’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) i l’Ajuntament de Sant Boi de Llobregat han presentat aquest dimecres, 7 de febrer, el conjunt de millores i novetats que s’estan incorporant de manera progressiva i continuada al servei de Bus Metropolità de la ciutat. Algunes d’aquestes ja han entrat en funcionament, mentre que d’altres, com el servei de baixada a demanda per a dones i menors, ho faran pròximament. A l’acte hi han assistit l’alcaldessa de Sant Boi de Llobregat, Lluïsa Moret, i amb el vicepresident de Mobilitat, Transport i Sostenibilitat de l’AMB, Carlos Cordón.
“El procés de millora contínua del servei de Bus Metropolità a la nostra ciutat“, afirma l’alcaldessa de Sant Boi, Lluïsa Moret, “és fruit de la voluntat de col·laboració institucional entre l’Ajuntament i l’AMB“. “Estem fent una aposta clara“, ha afegit, “per donar resposta a les necessitats de la vida quotidiana dels veïns i les veïnes, millorar la mobilitat i la connectivitat de la xarxa de transport públic i avançar en el camí de la mobilitat sostenible, en sintonia amb la nostra Agenda Urbana Local i el nou Pla de mandat 2024-27“.
“El servei de Bus Metropolità és un dels eixos vertebradors més importants de la mobilitat metropolitana i ha d’estar a l’altura de les necessitats de la ciutadania. Per això mateix, davant l’increment d’usuaris, des de l’AMB ampliem la nostra oferta constantment i hi introduïm millores, com les que presentem avui a Sant Boi de Llobregat”, explica el vicepresident de Mobilitat, Transport i Sostenibilitat de l’AMB, Carlos Cordón.
N20, la nova línia nocturna
La posada en servei de la nova línia de Bus Metropolità nocturn N20 ha estat la principal novetat incorporada recentment a la xarxa de transport públic de Sant Boi de Llobregat.
Aquesta línia fa possible una connexió ràpida i directa entre Sant Boi de Llobregat (Parc Sanitari Sant Joan de Déu) amb Barcelona (plaça Catalunya) cada dia de l’any, cada 30 minuts, des de les 22.30 h fins a la matinada. El recorregut de la N20 té nou parades a Sant Boi i segueix el traçat de la C-31 i ofereix un temps del trajecte molt més reduït, de només 40 minuts.
A més, té connexió amb l’entorn de l’Hospital Universitari de Bellvitge i l’Hospital Duran i Reynals. També enllaça amb la major part de la xarxa de Nitbus i altres mitjans de transport públic (Metro, FGC i Rodalies).
Aquesta nova línia complementa la línia N13, que també circula entre Barcelona (plaça Catalunya) i Sant Boi de Llobregat (Ciutat Cooperativa). El Nitbus de l’AMB arriba a 18 localitats de la metròpolis i té 22 línies.
Parades a demanda a les línies nocturnes
Aquestes dues línies del Nitbus, la N20 i la N13, incorporaran a partir de l’1 de març el servei de baixada a demanda a tot el terme municipal de Sant Boi.
Aquest servei s’adreça a persones en situació de vulnerabilitat, preferentment dones i menors d’edat, que podran demanar baixar fora de les parades delimitades als recorreguts. Caldrà avisar prèviament el personal de conducció, que aturarà el vehicle en el lloc més pròxim i segur, sempre en un tram urbà i al costat de la vorera o sobre un pas de vianants.
La baixada a demanda ja funciona actualment en algun tram de la línia N13, però des de març ho farà a les dues línies i al llarg de tot el seu recorregut al municipi.
Autobusos articulats amb més capacitat a la línia X79
Durant els últims dos mesos, l’AMB ha fet treballs per adaptar diverses parades de Sant Boi de Llobregat perquè els autobusos articulats s’hi puguin aturar i puguin recollir i deixar el passatge de manera còmoda, accessible i segura.
Els treballs han consistit a allargar, substituir o instal·lar noves plataformes accessibles de cautxú en un total de sis parades. També s’han fet petites modificacions a l’espai públic per facilitar el gir d’aquests vehicles.
La línia X79 ja ha començat a incorporar aquests busos, que poden traslladar més persones en les hores de màxima afluència. Els vehicles articulats són més llargs (18 metres) i tenen un 50% més de capacitat que els vehicles estàndard de 12 metres.
Aquest és un primer pas per a l’ampliació d’aquest tipus de parades i l’increment del nombre de vehicles articulats en circulació als carrers del municipi.
Reforç de la línia L77 i millores a la L74
A partir de principis de març, l’AMB ampliarà la línia L77, que ofereix connexió directa de Sant Boi de Llobregat a l’aeroport cada dia de l’any. S’ampliarà la cobertura horària gràcies a la incorporació d’una sortida més al matí i una altra a la nit. Aquesta millora està pensada per afavorir la mobilitat de les persones de la ciutat que treballen a l’aeroport.
Durant el mes d’abril, la línia L74 (Sant Boi-Cornellà Sant Ildefons) introduirà millores al recorregut. L’origen de la línia es traslladarà al carrer de Benviure (davant la residència Benviure) i els vehicles passaran per l’avinguda Can Carreres, pel carrer de Girona i Pablo Picasso.
Altres millores que ja estan en servei
Totes aquestes novetats se sumen a altres millores que l’AMB va introduir a la xarxa de Bus Metropolità de Sant Boi de Llobregat entre el 2022 i el 2023.
El maig del 2023 va començar a circular la nova línia de l’AMB Metrobús M5, un servei d’alta freqüència que connecta els municipis situats al llarg de l’eix de la carretera C-245. La M5 circula pel nou carril bus d’aquesta carretera i enllaça Castelldefels, Gavà, Viladecans i Sant Boi amb l’intercanviador de Cornellà. La línia té prioritat semafòrica i disposa d’autobusos híbrids i parades dobles.
A mitjan 2022 es va incrementar la freqüència de pas de la línia L75 (actualment línia Metrobús M75), que va passar de 30 a 10 minuts els dies feiners i ha comportat una millora substancial de l’ús del servei.