Dissabte, 15 de febrer de 2025
És notícia

El PSC i Sant Just ECP acorden un govern de coalició a Sant Just Desvern

Avatar photo

Els 8 regidors i regidores socialistes i el regidor d’SJ ECP treballaran de forma coordinada en un govern amb majoria absoluta

Les assemblees del PSC i SANT JUST EN COMÚ PODEM han acordat reeditar el govern de coalició a l’Ajuntament de Sant Just Desvern, amb Joan Basagañas i Camps com a alcalde del municipi. Els 8 regidors i regidores socialistes i el regidor d’SJ ECP treballaran de forma coordinada en un govern amb majoria absoluta i mantindran una actitud de mà estesa amb la resta de grups de l’oposició durant aquest mandat, que tot just s’inicia dissabte 17 de juny en un acte de constitució a la sala del Cinquantenari de l’Ateneu.

Les dues formacions signants impulsaran el programa de govern 2023-2027 a partir de la confluència dels eixos principals dels dos programes electorals. El programa ha de garantir com a objectiu general la governabilitat de Sant Just Desvern, vetllant en tot moment pels interessos generals de la població, amb una visió estratègica de futur, d’esquerres, feminista, ecologista i catalanista.

PSC i SJ ECP es comprometen a desenvolupar el conjunt de mesures a aplicar durant el mandat (Pla d’Acció Municipal i Pla d’Inversions Municipals) d’acord amb 17 línies estratègiques, on l’habitatge, el desenvolupament urbanístic, la convivència i la seguretat ciutadana, així com la garantia dels drets socials bàsics, l’educació i una nova governança més participativa són eixos claus.

  1. Habitatge: Un objectiu compartit és l’increment del parc d’habitatge de lloguer públic i assequible, i per això les promocions que s’executin i/o es dissenyin durant aquest període que comprèn aquest pacte seran bàsicament d’aquesta tipologia. Per al finançament de la mateixa, l’Ajuntament i Promunsa treballaran per aconseguir la complicitat de les administracions i reforçarà la seva capacitat de motor de les polítiques d’habitatge destinant bona part dels beneficis que obtingui en la gestió del seu parc d’immobles en aquest àmbit. L’ampliació del parc de lloguer implicarà la millora de la gestió pressupostària en relació als ingressos i despeses procedents de la política d’habitatge.  No només amb la construcció de nous habitatges d’HPO, sinó també amb el foment de la rehabilitació de pisos privats per introduir-los al parc públic i la compra d’habitatges de segona mà a través del sistema de tempteig i retracte i altres fórmules adients a aquest objectiu durant el mandat. Com a noves eines de gestió dels reptes en matèria d’habitatge, ens comprometem a la creació del Consell Municipal d’Habitatge, un òrgan participatiu i consultiu que tindrà com a repte l’elaboració del Pla l’Habitatge 2023-2030, generar debat entorn dels principals instruments de la política municipal d’habitatge així com formular propostes d’actuació.
  2. Desenvolupament Urbanístic: Reformularem el planejament de la zona Bonaigua, fent-lo compatible amb el corredor verd i permetent fer una transició més amable entre el nucli urbà i Collserola. Cap gran projecte urbanístic de futur s’ha de situar a les portes del Parc Natural de Collserola. Per això, impulsarem un pacte cercant l’acord amb les forces polítiques per un urbanisme que limiti la construcció a mesura que la trama urbana s’aproxima a Collserola, implementant els instruments de planejament necessaris, si s’escau .
  3. Preservació i Millora d’espais públics: L’espai públic requereix d’un manteniment continu, i desenvoluparem un pla de manteniment sistemàtic a la via pública, així com una millora del servei de neteja. Amb la voluntat de millorar l’accessibilitat i la mobilitat, actuacions previstes per aquest mandat són: la instal·lació de dos ascensors per millorar l’accessibilitat del barri nord. Un que uneixi el carrer Muntanya amb el parc del Canigó, i un altre que connecti el carrer Major amb Antoni M. Claret, en substitució de les actuals escales mecàniques.
  4. Convivència i Seguretat Ciutadana: Els recursos humans de la policia local s’han de reforçar, per tal de mantenir la ràtio d’un agent cada 500 habitants que recomana la Unió Europea, i seguir potenciant la implantació de la policia de barri i comunitària. Aquests professionals han de comptar amb els recursos tecnològics adients per fer més efectiva la seva tasca. Com a fita del mandat, proposem elaborar un Pla Local de Convivència, on una de les noves actuacions serà l’impuls de la mediació ciutadana com a eina de resolució de conflictes veïnals.
  5. Drets Socials Bàsics: A Sant Just, no volem que ningú es quedi enrere i en conseqüències, treballarem per garantir els seus drets bàsics. En aquest mandat, consolidarem una unitat pròpia dels serveis socials bàsics, fruit de l’assoliment dels 20.000 habitants. Dins dels programes a impulsar, es treballarà en la creació d’una Oficina de Gestió Integrada d’ajuts socials per facilitar la tramitació i el cobrament dels mateixos. Així mateix, cal seguir fomentant la tarifació social. Es treballarà un Pla Local de Diversitat de Sant Just, amb l’objectiu d’integrar qualsevol persona amb capacitats diverses. Una actuació nova serà un ajut adreçat a les famílies amb infants amb capacitats diverses.
  6. Educació:  Com a administració competent, exigirem al Departament d’Educació una millor planificació educativa que sigui capaç d’assumir l’evolució de la població del municipi. A més, demanarem a la Generalitat una matriculació equilibrada i no segregada i posarem en marxa l’oficina municipal d’escolarització. A petita infància, vetllarem pel correcte funcionament de les dues escoles bressols existents. Com a novetat, obrirem les escoles bressol municipals als barris per tal que esdevinguin equipaments més comunitaris. A primària, farem una revisió del funcionament i recursos disponibles en els centres educatius de primària, per garantir un correcte seguiment i execució de l’eficiència energètica, la neteja, el manteniment, la consergeria, entre altres. A secundària, la supervisió de la posada en marxa del nou Institut Escola al barri del Mas Lluí serà un eix central d’actuació, i demanarem un Pla de Millora a la Generalitat de l’Institut actual. Desenvoluparem una estratègia local d’orientació acadèmica i professional que incorpori la visió de l’educació al llarg de la vida.  Amb el suport i diàleg amb la comunitat educativa, desenvoluparem el nou Projecte Educatiu de Ciutat.
  7. Salut: Els serveis de salut estan en risc constant per la manca d’inversió de la Generalitat, i és clau reclamar pel CAP de Sant Just el manteniment de la plantilla i l’ampliació de l’edifici. Exigirem la màxima celeritat a la Generalitat en el compromís públic en l’ampliació del CAP, així com una resposta àgil, eficient i eficaç a les demandes de la població. El full de ruta en matèria de salut a nivell local és el Pla de Salut Municipal.
  8. Ocupació: La baixa taxa d’atur ens obliga a treballar de forma més personalitzada per garantir la màxima ocupabilitat de les persones.Es proposa crear la figura de l’insertor/a laboral per l’assolir aquest objectiu. Com a treball en xarxa amb la comunitat empresarial i comercial, es vol crear el Consell per la Promoció Econòmica i l’Ocupació de Qualitat. En aquest marc, es podria treballar en el foment de la contractació dual; la certificació d’empreses socialment responsables; la coordinació amb el SOC i el teixit empresarial; i l’impuls d’ajuts i bonificacions a empreses per a la contractació de persones en atur. En clau de dona, cal seguir fomentar l’emprenedoria i el lideratge de dones en el camp de l’empresa i el comerç.
  9. Generador d’Igualtats: Calen polítiques efectives per evitar qualsevol tipus de discriminació. Per a les persones amb capacitats diverses, els nens i nens tenen dret a participar en el conjunt d’activitats locals, i per això, es treballarà al costat de les famílies per fer-ho possible. En la lluita per la igualtat de gènere, la Casa de la Dona ha de ser l’espai vertebrador d’aquestes polítiques, i on es doni compliment a les accions del Tercer Pla de Gènere. Per garantir la diversitat sexual i de gènere, elaborarem el primer Pla LGTBI, amb la implicació de la comunitat local, on s’incloguin mesures transversals de garantia de drets. Posarem en marxa un Servei d’Atenció Integral municipal (SAI), que formarà part del Servei per a la Igualtat de Tracte i No Discriminació. Implantarem el Punt Lila Digital com a eina de detecció, prevenció, acompanyament i denúncia de situacions de violències masclistes, accessible a tothom.
  10. Gent Gran: Som la ciutat Amiga de la Gent Gran. Fet que implica dinamitzar i acompanyar a aquest col·lectiu, d’acord amb les seves demandes i necessitats. Per la població amb soledat no volguda, desenvoluparem un pla integral d’acompanyament a les persones gran que viuen soles, on es valori la força del voluntariat per fer-ho possible i es potenciïn les relacions intergeneracionals. Com a nous espais on viure, posarem en marxa del segon Mil·lenari per a gent gran al barri de Can Modolell, complementant l’actual Mil·lenari del barri centre.
  11. Joventut: El marc de treball serà el nou Pla Local de Joventut, al costat de la gent jove del municipi. Entre algunes de les mesures previstes, hi ha treballar pressupostos participatius juvenils; repensar el model del Casal de Joves; i abordar la millora de l’oferta d’oci nocturn. Una oferta d’oci que cal seguir fomentant és el projecte juvenil del Festival de la Vall. La preocupació per la salut mental dels nostres joves és evident, i per això, cal fomentar la prevenció i l’atenció individualitzada.
  12. Activitat Econòmica: Desenvolupament el Pla de Comerç Local, que preveu adoptar mesures d’assessorament i acompanyament per facilitar l’obertura de comerços, i afavorir la consolidació dels ja existents. Aquesta xarxa comercial ha de poder disposar de segells de distinció en consum responsable, adaptar-se a les noves formes de comerç, i portar a terme mesures de responsabilitat social empresarial. En els polígons industrials, modificarem els seus usos per adequar-los a les potencialitats i necessitats dels sectors econòmics emergents de més valor afegit i sostenibilitat.
  13. Sostenibilitat: Implementarem el Pla d’Acció per l’Energia Sostenible i el Clima (PAESC) aprovat el 2018 amb accions projectades dins el 2030 per ser una realitat a final de mandat. Un accent especial posarem a la sequera persistent que ens afecta com a país, i que ens obligarà a adoptar mesures dins del Pla de Sequera i Pla de Recursos Hídrics alternatius. Les accions d’estalvi i eficiència energètica són una constant a l’àmbit municipal, així com el foment de sostres energètics i de comunitats energètiques locals. Per a un bon assessorament a la ciutadania, les associacions de veïns i el teixit econòmic, ampliarem els serveis i l’atenció de l’oficina energètica, amb especial atenció a aquelles llars amb problemes de confort tèrmic. Constituirem la Comunitat Energètica Local, prioritzant col·lectius amb major necessitat i farem que sigui un motor per a noves instal·lacions compartides. Pel que fa a la recollida selectiva, desplegarem la totalitat del nou sistema de contenidors amb accés amb targeta a les fraccions orgànica i resta que ens ha de situar a finals del mandat a prop del 70% de recollida sel·lectiva. La nova deixalleria serà una realitat finalment aquest mandat, amb un concepte global centrat també en la recuperació i la reutilització i com a espai de dinamització de la cultura de la sostenibilitat. En relació al Parc Natural de Collserola, volem desenvolupar un projecte global de recuperació d’activitat agrícola periurbana, on es prevegi posar en producció les millors terres amb potencial agrícola, col·laborant en la creació d’un banc de terres que puguin trobar projectes d’interès agrícola; incentivar projectes entre l’activitat productiva i la inserció social que permetin posar en producció terres amb menor potencial i fomentar el patró producció-consum de km0. Un repte del mandat serà el Centre agroramader per mantenir sotabosc per protecció contra incendis, en un context d’emergència climàtica. La conservació de la riera serà també un objectiu important del mandat. En paral·lel vetllarem per un bon ús ciutadà del nostre espai agrícola i forestal. Enfortirem la xarxa municipal de refugis climàtics accessibles en èpoques de climatologia extrema, i gestionarem l’arbrat municipal tenint molt present la seva funció per evitar l’efecte illa de calor.
  14. Mobilitat: El nou Pla de Mobilitat Urbana Sostenible fixarà els eixos de treball en aquest àmbit. Entre els seus objectius, han de constar el foment de la mobilitat a peu, la millora del transport públic; el foment de la connectivitat del transport entre línies i barris; la garantia de l’accessibilitat o bé la gestió dels vehicles de mobilitat personal i compartida, entre altres. Com a novetats, dinamitzarem la implantació d’experiències de BiciBus a totes les escoles, i incrementarem el nombre d’electrolineres en col·laboració amb l’AMB i seguirem “electrificant” el parc de vehicles municipals.
  15. Cultura: Sant Just s’ha de consolidar com a municipi de creació artística amb grans projectes. Entre els quals, hi ha la programació estable del nou Teatre Ateneu; la posada en marxa de la Fàbrica d’Artistes o l’ampliació de la Biblioteca Joan Margarit amb més horari, més usos, més fons i més espai per a activitats o també la consolidació del MercART com espai social de foment de l’art contemporani, i el foment del Jaciment Iber de la Penya del Moro amb millora de l’accés. Treballarem en un model de governança compartit, amb una intensa mirada local però alhora pendents de les oportunitats dels circuits culturals de caràcter supralocal. Farem èmfasi en disposar d’espais per crear, exposar i aprendre.
  16. Esports: Cal seguir fomentant l’esport base a través dels clubs esportius locals, i garantir que cap infant de Sant Just fora d’un club Esportiu. Incentivar l’esport femení, és un altre dels reptes que tenim per davant. Per garantir que tots els clubs poden desenvolupar la seva activitat esportiva, es posarà en marxa un nou pavelló esportiu al barri del Mas Lluí i es milloraran instal·lacions existents com la piscina exterior municipal, que requereix ser ampliada. Per a la pràctica de l’atletisme, es treballa en habilitar una pista al municipi en aquest mandat.  Incorporarem la mirada intercultural en les polítiques esportives, així com aspectes educatius i d’integració, i potenciarem activitats esportives extraescolars educatives, inclusives i cohesionadores. Entre les noves accions a fomentar pel conjunt de la infància i la joventut, destaquem intercanvis internacionals per fomentar vincles amb clubs locals; una olimpíada escolar als centres educatius o un coach esportiu per acompanyar emocionalment al jovent dels clubs. Habilitarem més espais verds i adequats per la pràctica de l’esport a l’aire lliure.
  17. Governança i Participació: Promourem un Consell de Ciutat com a màxim òrgan consultiu i de participació de l’Ajuntament de Sant Just. Serà un espai format per representants d’entitats i institucions de diferents sectors i àmbits territorials. Per representants polítics, per persones expertes en diversos temes, i per veïns i veïnes expertes en viure la ciutat. Acordarem el Pla de Barris de Sant Just: Revisarem i planificarem el futur dels nostres barris amb els veïns i veïnes. Elaborarem plans de barri, amb accions concretes, proposades, analitzades i avaluades per processos participatius amb el veïnat de cada barri. També millorarem la comunicació i l’accés a la informació de serveis i obres segons el portal de transparència municipal, i reforçarem Radio Desvern a les ones i les xarxes amb programació local informativa i associativa. L’exercici del dret a l’accés a la informació s’oferirà de manera entenedora i completa i es veurà potenciat per l’ús de les tecnologies de la informació i la comunicació (TIC) i eines de fàcil utilització. En relació a la xarxa d’equipaments, obrirem un procés de debat amb les entitats, serveis, usuaris i ciutadania per redefinir els usos d’alguns equipaments, així com de futurs equipaments, impulsant models de corresponsabilitat i autogestió. Analitzarem la posada en marxa d’una única targeta ciutadana, per a vincular serveis com biblioteca, accés equipaments, residus i/o drets socials. També encarregarem els estudis necessaris per avaluar la municipalització d’alguns dels serveis que presta l’ajuntament a través d’empreses contractades com els de neteja d’equipaments i escoles, el Servei d’Atenció Domiciliària o el Casal de Joves.
Total
0
Shares
Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Notícia anterior

Junts i PSC proposen a ERC un govern d’unitat “fort i estable” per a Salt

Notícia següent

Manresa celebra l’acte institucional del Dia de la Policia Local

Notícies relacionades