Finalment, s’han aprovat les ordenances fiscals per al 2025 després d’intenses negociacions entre el PSC i Barcelona en Comú (BComú). Els nous acords asseguren la reducció de les terminals de creuers al Port de Barcelona i estableixen una fiscalitat més exigent per al sector turístic, en línia amb les prioritats de sostenibilitat i convivència urbana.
Un acord tens, però decisiu
Les converses entre el PSC i BComú van estar a punt de fracassar a principis de setmana per desacords sobre la construcció d’una possible nova terminal per a creuers de nova generació. Aquesta proposta, mencionada en un document entre els intermediaris, va ser considerada una “línia vermella” per BComú, que va advertir que no donaria suport a les ordenances si no es rebutjava explícitament.
Tot i això, aquest divendres, la presidenta del grup municipal de BComú, Janet Sanz, ha anunciat un acord amb el PSC per reduir les terminals de creuers de set a cinc i evitar qualsevol ampliació futura. “Amb aquest compromís, votem a favor perquè el sector turístic pagui més i es preservi la qualitat de vida dels veïns i veïnes”, ha afirmat Sanz.
Principals mesures fiscals
Les ordenances fiscals aprovades inclouen:
- Increment del recàrrec turístic: Es duplica la taxa turística municipal, que passarà de 4 a 8 euros. Aquesta mesura es preveu que generi 200 milions d’euros anuals.
- Fiscalitat progressiva per a grans propietaris: Es modulen impostos com l’IBI per reduir la pressió sobre petits propietaris i augmentar-la per als grans tenidors.
- Mesures ambientals i de sostenibilitat: Es mantenen com a punt principal les iniciatives sostenibles.
- Pressió fiscal limitada per a la ciutadania: El govern de Collboni ha destacat que no hi haurà increments significatius en la fiscalitat de les famílies barcelonines, centrant-se en sectors com el turisme i els serveis de luxe.
Reaccions polítiques
El suport d’ERC i BComú ha estat clau per aprovar les ordenances. Jordi Castellana (ERC) ha subratllat que aquestes mesures “multiplicaran per quatre el Pla de Barris i duplicaran, per exemple, la inversió en educació i mobilitat”. Castellana també ha afirmat que l’acord per limitar les terminals de creuers “ha estat postureig, perquè era una mesura real per a la ciutat”.
En canvi, Junts, PP i Vox han votat en contra. Des de Junts han criticat que les ordenances “no responen a les necessitats econòmiques de la ciutadania” i han afirmat que “el govern de Collboni no escolta”. El PP, per la seva banda, ha denunciat que Barcelona es consolida com “la ciutat més cara d’Espanya” i que les mesures perjudicaran les famílies amb rendes baixes. Vox ha anat més enllà, titllant les ordenances de “destralada” al turisme i als sectors econòmics clau.
Impacte polític i futur
No obstant l’aprovació, el debat sobre el model turístic i la fiscalitat a Barcelona continuarà sent un tema clau. A principis de gener, el consistori haurà d’aprovar els pressupostos municipals, una altra prova de foc per al govern del PSC.
Les ordenances, que entraran en vigor l’1 de gener del 2025, apunten “a una Barcelona més sostenible i fiscalment equilibrada, amb una càrrega més alta per als sectors que generen major pressió turística i ambiental”. Resta per veure si aquest model aconseguirà satisfer les demandes dels veïns i les necessitats econòmiques de la ciutat.