Els 25 municipis del litoral de la Diputació de Barcelona han acordat prohibir fumar a les platges entre aquest estiu i el vinent. L’ens supramunicipal ha presentat aquest dimarts a Premià de Mar (Maresme) una campanya unificada pionera que demana als ciutadans que deixin el tabac de banda quan estiguin a la sorra.”Volem platges cada vegada més saludables, sostenibles i netes, i per aconseguir-ho calen decisions valentes”, ha assegurat la presidenta de la Diputació, Lluïsa Moret. La prohibició és generalitzada, però de moment quinze tenen una regulació aprovada o en vies d’aprovació que dona cobertura a aquest veto. Els deu restants ho tindran tramitat l’estiu del 2026 a tot estirar.
La Diputació ha presentat la campanya gràfica per difondre la prohibició del tabac a les platges i també un text base per a què els municipis puguin redactar la seva pròpia ordenança municipal per regular aquesta qüestió. L’objectiu, ha asseverat Lluïsa Moret, és que els 61,6 quilòmetres que ocupen les 107 platges de la demarcació siguin “segures i saludables”.
El diputat de Salut Pública de la Diputació de Barcelona, Josep Ramon Mut, ha defensat que el “primer gran benefici” d’eliminar el tabac de les platges es tradueix en tenir un “entorn més saludable”. “Cada cop l’espai de sorra és inferior degut al canvi climàtic, fet que incrementa les molèsties als fumadors passius”, ha explicat, alhora que ha assegurat que també hi ha un motiu mediambiental, ja que es redueixen les burilles a la sorra.
L’any passat ja no es podia fumar a les platges de Calella, el Masnou i Barcelona. També hi havia la restricció a algunes platges de Sitges i Vilanova i la Geltrú, Caldes d’Estrac i Pineda de Mar. De cara a aquest estiu, hi ha més ajuntaments que se sumen a la restricció del tabac, amb un veto que serà per a totes les platges: Sant Pol de Mar, Cubelles, Sant Andreu de Llavaneres, Premià de Mar, Vilassar de Mar i Sant Vicenç de Montalt. També Vilanova ha anunciat que estén la prohibició a tot el seu litoral.
Mut ha indicat que aquests són els municipis que tenen regulada la prohibició del tabac a les platges amb cobertura jurídica, bé sigui amb ordenances en vigor, ordenances en fase d’aprovació definitiva o decrets d’alcaldia. La resta d’ajuntaments del litoral barceloní se sumen igualment a la campanya de platges sense fum, però la seva regulació s’espera que sigui 100% el 2026.
Tant Mut com Moret han indicat que el règim sancionador associat a la prohibició variarà en funció de cada consistori, per bé que el diputat ha insistit que “aquest estiu no es vol multar”. Ha indicat que hi haurà municipis que legalment podran fer-ho, però ha ressaltat que “la voluntat és ser propositius al conjunt de la costa barcelonina”.
“El més important és generar consciència ciutadana, sensibilitzar tothom i aconseguir un compromís col·lectiu per eliminar el tabac de les platges, més que no pas sancionar”, ha afegit Moret, que ha destacat que la unió de tots els municipis costaners de la demarcació no té precedents al conjunt de l’estat espanyol. Ha assegurat que a zones com Galícia o les Illes Balears “hi ha hagut accions puntuals”, però ha celebrat que és el primer cop que hi ha un treball conjunt en l’àmbit supramunicipal amb 25 ajuntaments.
Un dels municipis que encara ha de definir com seran les sancions és Premià de Mar, que previsiblement al pròxim ple municipal aprovarà un compromís polític per desenvolupar l’ordenança que prohibeixi el tabac a les platges. L’alcalde, Rafa Navarro, ha assegurat que la intenció és debatre amb tots els partits quines seran les multes “per a què no es converteixin en una persecució”.
Navarro ha admès que sumar-se al veto al tabac a la platja “no és 100% popular” i que pot generar reticències entre part del veïnat. “Però nosaltres ens posem a la pell de les famílies, dels joves i nens, i de la brutícia que genera el tabac, tant amb fum com amb burilles”. “Hi ha un desgast mediambiental molt alt”, ha recalcat, tot assegurant que la mesura “és molt favorable malgrat la polèmica que pugui dur associada”.
L’anunci dels municipis de la Diputació de Barcelona d’aquest dimarts es reforçarà amb activitats de sensibilització adreçades als banyistes al llarg de l’estiu, les quals han estat dissenyades en col·laboració de l’Associació Espanyola Contra el Càncer.