El Consell d’Administració del Port de Barcelona ha aprovat avui el llançament de la licitació per construir la subestació elèctrica que esdevindrà el node principal de la xarxa per electrificar els molls i permetre la descarbonització de l’activitat portuària. La licitació, que haurà de rebre el vistiplau del Consell de Ministres, inclou la construcció d’una nova subestació en una parcel·la que el Port de Barcelona té reservada per a aquesta finalitat, així com la connexió mitjançant una línia d’alta tensió soterrada (220 KW) amb la futura Subestació Cerdà de Red Eléctrica de España (REE).
La licitació de l’obra té un pressupost de 14 milions d’euros i inclou la redacció del projecte, la direcció i execució de les obres, així com el manteniment i l’operació de la subestació durant un període de dos anys un cop finalitzi la construcció, prevista per a l’any 2025. Aquest format permetrà que una mateixa empresa es faci càrrec del conjunt del projecte i la seva posada en marxa, agilitzant tot el procés.
Aquest mes de febrer també s’ha atorgat el permís de connexió que el Port de Barcelona va sol·licitar a Red Eléctrica un cop aprovada la Planificació de la Xarxa de Transport d’Electricitat 2021-2026 per part del Govern espanyol, que incloïa la futura Subestació Cerdà prop de la Ronda Litoral. La connexió a una posició de gran consumidor implicarà per al Port de Barcelona l’accés al subministrament en alta tensió, per al qual haurà d’invertir 1,6 milions d’euros addicionals en concepte d’obres de connexió.
I és que la construcció de la nova subestació es realitzarà en paral·lel als nombrosos tràmits i obres necessaris per a fer realitat el projecte Nexigen per a l’electrificació dels molls, en el que el Port de Barcelona preveu invertir un total de 110 milions d’euros. En paral·lel a la subestació es preveu construir la xarxa de mitja tensió que la unirà a totes les terminals, incloent-hi una connexió subterrània que connectarà el moll de l’Energia amb el moll Adossat, permetent electrificar totes les terminals de creuers, on fins a cinc vaixells es podran connectar de forma simultània, i la futura terminal de ferris.El gruix de la inversió del projecte Nexigen, però, anirà destinat als Onshore Power Supply (OPS), els sistemes que permetran connectar els vaixells a la xarxa elèctrica i dels quals ja s’han començat a executar els pilots a BEST, on començaran els treballs aquest mes d’abril, i a la terminal de ferris del moll de Sant Bertran, a punt de ser adjudicat. Ambdós pilots, que funcionaran en un primer moment amb energia provinent de les distribuïdores de la zona, estaran operatius el 2024 i permetran recollir dades i experiència per optimitzar la instal·lació de la resta d’OPS.
Pal de paller de l’electrificació
La nova subestació que avui s’ha licitat es convertirà en el pal de paller de la xarxa de mitja tensió que subministrarà electricitat a totes les terminals i serà l’element clau sobre el qual pivotarà la transició energètica del Port de Barcelona. Els vaixells que hi arribin podran aturar els seus motors i funcionar amb energia neta amb certificació d’origen 100% renovable, reduint les seves emissions i contribuint a la descarbonització de l’activitat portuària.
Quan el Port de Barcelona tingui electrificats tots els punts d’atracada dels creuers, el moll Prat i les terminals de ferris de la dàrsena de Sant Bertran i el moll de Costa, s’eliminaran 66.000 tones de CO2 i 1.234 tones de NOx de les emissions de l’activitat portuària. Això representa reduir el 38% del NOx i del CO2 emesos pels vaixells durant la seva estada a moll i eliminar el 22% de les emissions de NOx i CO2 de tota l’activitat portuària. A llarg termini, l’electrificació dels molls del Port de Barcelona serà una peça clau per assolir l’objectiu de ser un port climàticament neutre el 2050.
Remodelació del moll de Contradic Nord
El Consell d’Administració també ha acordat avui iniciar la licitació de la remodelació del moll Contradic Nord, que s’equiparà amb una nova plataforma Ro-Ro per millorar la capacitat operativa del moll i adequar-lo a les necessitats dels ferris més moderns. Les obres, amb un pressupost de 22,3 milions d’euros, inclouran la construcció d’un moll de caixons davant del moll actual així com una plataforma Ro-Ro a la intersecció amb el moll Costa, que permetrà operar dos ferris en paral·lel, un a cada moll. Durant els 18 mesos que duraran les obres, s’instal·larà una plataforma Ro-Ro provisional al moll Costa per mantenir-ne l’operativa actual.
Acord amb els concessionaris per ubicar les bases de la Copa Amèrica
En el marc dels preparatius per la celebració de la Copa Amèrica, el Consell d’Administració del Port de Barcelona també ha aprovat modificacions en les concessions afectades per la instal·lació de bases dels diversos equips participants. Concretament, tres de les bases que s’ubicaran al Port Vell es troben en espais actualment en mans de concessionaris: Institut de la Nàutica, Barcelona Nautic Center, Marina Barcelona 92 i Marina Port Vell.
Així, el Port de Barcelona ha arribat a un acord amb aquests concessionaris per facilitar la ubicació de les corresponents bases en els seus espais, garantint la disponibilitat dels terrenys i els accessos necessaris per a la instal·lació dels equips que competiran a la 24ª edició de la Copa Amèrica. Els acords, reflectits en les modificacions de les concessions, defineixen les condicions en què els concessionaris cediran els espais necessaris per a les diferents bases.