Pel que fa als escúters, hauran de complir les condicions establertes per la Generalitat per al seu ús segur a bord dels autobusos i el metro. Aquestes característiques fan referència a les dimensions, el pes, l’estabilitat i la maniobrabilitat. El llistat de models d’escúter aprovats es podrà consultar a www.bcn.cat/accessible.
Mireia Mata, directora general d’Igualtat de la Generalitat, ha assegurat que “les noves tecnologies i les enginyeries avancen també al servei de les persones amb diversitat funcional”, el que fa possible que en el marc del desplegament i la reglamentació de la llei catalana d’Accessibilitat, pionera a tota Europa, s’actuï per garantir l’accés a aquests mitjans de transports i sobretot la seguretat de les persones usuàries d’escúters.
“Des de l’àrea de Drets Socials de l’Ajuntament de Barcelona ens felicitem de fer un avenç important en el dret a la mobilitat universal”, ha subratllat Laia Ortiz, tinenta d’alcaldia d’aquest àmbit.
Per la seva banda, el vicepresident de Mobilitat i Transport de l’AMB, Antoni Poveda, considera que amb aquesta prova pilot es podrà valorar “en quines condicions els escúters, com a producte de suport a la mobilitat, poden accedir als autobusos metropolitans de serveis regulars”. Alhora ha apuntat que la prova pilot “és molt important per regular-ne l’ús i donar un pas més cap a l’autonomia personal de les persones discapacitades”.
Els criteris d’homologació, així com la primera relació d’escúters validats, són fruit d’un treball conjunt iniciat el 2015 per TMB, l’IMPD i l’Àrea de Promoció de l’Accessibilitat i Supressió de Barreres de la Direcció General d’Igualtat, del Departament de Treball, Afers Socials i Famílies.
Requisits per participar a la prova pilot
Les persones i els escúters que compleixin els requisits tècnics podran obtenir una acreditació personalitzada i una placa numerada de color lila, que expediran l’Institut Municipal de Persones amb Discapacitat de Barcelona. Aquest distintiu, que ha de ser ben visible sobre l’escúter, i el carnet individual els permetran l’accés a la xarxa de metro (8 línies amb 156 estacions, el 91% de les quals equipades amb ascensors) i a les 99 línies ‘’autobús de TMB en les mateixes condicions que els usuaris de cadires de rodes motoritzades.
Això vol dir que als escúters aprovats se’ls aplicarà els mateixos preceptes dels Reglament de Viatgers que es refereixen a les cadires de rodes: Estaran autoritzats a pujar per la porta central dels autobusos, o per la segona en el cas dels articulats de quatre portes, perquè puguin utilitzar la rampa d’accés tant a l’entrar com al sortir; a l’interior dels autobusos i dels trens s’hauran de situar a l’espai reservat per a cadires de rodes; s’hauran de situar en el sentit contrari a la marxa, recolzats en el respatller i amb els frens posats; i hauran de dur cinturó de seguretat.