L’Hospitalet de Llobregat i Santa Coloma de Gramenet se sumen als més de 100 municipis de la província que ja disposen del PCOM de la Diputació de Barcelona, una eina que permet millorar la prevenció i la gestió d’emergències mitjançant l’ús de noves tecnologies i la comunicació directa amb el Centre de Coordinació Operativa de Catalunya (CECAT).
PCOM és una aplicació informàtica en suport web i adaptada als dispositius mòbils que facilita la coordinació quan es produeix qualsevol emergència. A més d’elaborar informes de gestió de simulacres, permet registrar avisos d’emergència i activar i desactivar el Pla d’Actuació Municipal del risc, notificar l’activació i desactivació del Pla d’Actuació Municipal al Centre de Coordinació Operativa de Catalunya (CECAT) mitjançant correu electrònic, mantenir la comunicació entre els diferents agents del comitè d’emergències municipal, enviar avisos als elements vulnerables via SMS o correu electrònic i mantenir actualitzats organigrames i contactes.
Tots els municipis de la demarcació poden sol·licitar a la Diputació de Barcelona suport tècnic d’accés i implementació del PCOM, sempre que hagin aprovat i homologat prèviament el Document Únic de Protecció Civil Municipal (DUPROCIM) i el mantinguin actualitzat. La implantació de l’eina PCOM comporta, a més de l’accés a l’aplicació, formació per a les persones que l’han de gestionar.
Protecció civil homologada a tots els municipis
La implantació de l’eina PCOM per part de la Diputació de Barcelona està en línia amb l’Estratègia de desenvolupament de la protecció civil de Catalunya que el Departament d’Interior i Seguretat Pública de Catalunya va posar en marxa d’ençà de la catàstrofe de la DANA a València. L’Estratègia preveu que tots els municipis de Catalunya tinguin plans locals de protecció civil homologats l’any 2027.
En aquest sentit, la Diputació de Barcelona canalitza els ajuts de la Generalitat per tal que tots els municipis de la província disposin del pla de protecció civil DUPROCIM actualitzat. La implantació de l’eina PCOM fa un pas més enllà i suposa un canvi de paradigma en la gestió d’emergències en incorporar les noves tecnologies per millorar els mecanismes de prevenció, comunicació, gestió, resposta, manteniment i actualització de dades.