Com aprenen els nadons l’idioma dels seus pares? Perceben millor els sons d’una llengua que d’una altra? És més fàcil per a ells aprendre els sons d’un idioma que un altre? Com aprenen els infants catalanoparlants l’idioma? Són les preguntes que es fan els investigadors universitaris Gemma Repiso Puigdelliura i Kevin Liang, que encapçalen un estudi col·laboratiu entre la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB) i la Universitat de Califòrnia, Los Angeles (UCLA), sobre l’aprenentatge que fan els nadons dels sons de la llengua catalana. Parets pren part en l’estudi, ja que els investigadors han escollit els infants de les tres escoles bressol municipals del poble, que tenen un entorn catalanoparlant a casa, com a punt d’inici de l’estudi.
Aquest divendres, 21 de novembre, s’ha realitzat una primera sessió de l’estudi a l’escola bressol El Cirerer, amb els infants i les famílies que s’han prestat voluntàries per participar-hi. L’exercici pràctic, que només dura uns pocs minuts, es basa en l’exposició dels nens i nenes a diversos sons i en observar com responen visualment els infants. L’estudi està obert a totes les famílies de Parets amb nadons, i que parlin habitualment el català a casa. Les famílies interessades es poden inscriure responent un formulari en aquest enllaç. En el mateix formulari, se’ls demanarà que reservin hora per fer la sessió experimental a qualsevol de les tres escoles bressol municipals de Parets, El Cirerer, La Cuna o El Gargot. Les famílies que completin l’estudi rebran, a més, una targeta regal de 13 euros.
La vicealcaldessa i regidora d’Educació, Casandra Garcia, ha valorat molt positivament aquest estudi, “ja que la investigació amb aquestes dues universitats implicades dona prestigi a les nostres escoles bressol i a la qualitat educativa del nostre municipi; a més, és una bona oportunitat per reconèixer la riquesa fonètica de la llengua catalana, per protegir-la i promoure el seu ús entre els nostres infants”.
Els impulsors de l’estudi, Gemma Repiso Puigdelliura, investigadora en adquisició de llengües del departament de Filologia Catalana de la Universitat Autònoma (UAB), i Kevin Liang, investigador del Department of Linguistics de la Universitat de Califòrnia (UCLA), van iniciar aquesta investigació arran comprovar la complexitat que tenen alguns sons del català. Aquesta gran complexitat en l’aprenentatge i execució d’alguns fonemes de la llengua catalana els va dur a plantejar-se com era el procés d’adquisició en els infants més petits, que aprenen el seu idioma de la família.