El Palau Sant Jordi de Barcelona va ser l’escenari aquest dijous del Concert-manifest x Palestina, una iniciativa solidària que va congregar diverses figures destacades del panorama artístic. La Mediterrània, com a eix vertebrador, va inspirar un muntatge dividit en sis parts, on es van combinar elements performatius, intervencions discursives, projeccions audiovisuals i, especialment, actuacions musicals. Entre els protagonistes hi van figurar noms com Rosalía, que va aparèixer com a sorpresa; Morad, Oques Grasses, Bad Gyal, Mushka, Lluís Llach, Fermín Muguruza, Amaia, Tinariwen o la noruega Aurora. També van participar veus palestines rellevants com Zeyne i Lina Makoul. Cal destacar que tots els ingressos obtinguts aniran destinats a finançar iniciatives culturals als territoris de Gaza i Cisjordània.
Estructura i contingut del recital
Milers de persones van presenciar el concert en el marc final de la campanya ‘Act x Palestine’, concebut pels organitzadors com una “òpera contemporània” composta per sis actes. Mitjançant la música, la paraula i l’escena, el projecte volia oferir un espai per entendre les complexitats de la situació palestina.
L’espectacle es va iniciar amb l’obertura del recinte i es va articular mitjançant una estructura narrativa integrada per un preludi, un pròleg, tres actes principals i un epíleg. Sobre l’escenari van desfilar convidats especials com l’actor Eduard Fernández, el fixeur gasià Kayed Hammad , el tècnic de futbol Pep Guardiola - qui va introduir el primer acte - així com Arab Barghouti - fill de Marwan Barghouti- que va pronunciar un emotiu discurs cap al final del programa.
L’escenografia mediterrània i les actuacions destacades
El nucli central del muntatge era una plaça viva situada sobre l’escenari que evocava la Mediterrània. El cartell reunia una mostra transversal del panorama musical actual: artistes com Morad i Bad Gyal van interpretar cadascun cançons individuals abans d’oferir una peça conjunta; els catalans Oques Grasses van presentar un dels seus temes més emblemàtics: ‘La gent que estimo’; mentre Mushka va actuar juntament amb Guillem Gisbert malgrat tenir una lesió. Altres músics presents foren Gemma Humet, Lluís Llach, Clara Peya, Fermín Muguruza i Amaia.
A més d’artistes nacionals, també hi van participar figures internacionals reconegudes com Aurora (Noruega), Tinariwen (grup tuareg) o Zaho de Sagazan . Les veus palestines Zeyne i Lina Makoul (ambdues molt ovacionades pel públic) van aportar autenticitat al missatge solidari.
Sorpresa amb Rosalía i clausura coral emotiva
L’actuació més inesperada fou la irrupció espontània de Rosalía, que no havia estat anunciada prèviament. Vestida amb blanc i negre, i envoltada d’un petit conjunt instrumental, 'La perla', tema destacat del seu últim disc, va fer vibrar als assistents: “Bona nit Barcelona, avui és un honor pujar a aquest escenari”, va afirmar entre forts aplaudiments.
Pel tancament del concert es comptà amb la participació del cor Al-Balad (
Cita benèfica internacional en suport a Palestina
Aquest concert s’emmarca dins dels grans recitals massius realitzats recentment en ciutats globals com Londres, París o Los Angeles, a favor de Palestina. A més, suposa el punt culminant de la campanya 'Act x Palestine', promoguda per organitzacions palestines dedicades als drets humans, i projectes humanitaris, culturals juntament amb una extensa xarxa europea desplegada arreu Catalunya des dels darrers mesos.
Tots els recursos econòmics recaptats s’adreçaran a fomentar i reconstruir activitats culturals als territoris afectats, a través de la Palestinian Performing Arts Network (PPAN) així com centres independents com el Lajee Center (Camp de Refugiats d’Aida) o Dar Qandeel (Tulkarem).