Diumenge, 9 de febrer de 2025
És notícia

Una nova ordenança de gestió dels residus incrementa les sancions per infraccions a L’H

Avatar photo
L’ordenança té com a objectius reduir la generació de residus; incrementar-ne la recollida selectiva i el reciclatge, i millorar la neteja i la qualitat de l’espai públic
El Ple municipal ha aprovat de forma definitiva l’Ordenança reguladora de la gestió de residus municipals, una nova norma que recull tots els aspectes relacionats amb la recollida de residus a la ciutat —alguns dels quals inclosos fins ara en l’Ordenança del civisme i la convivència— i el règim sancionador que cal aplicar en cas d’infraccions. La nova norma ha tingut el suport del PSC i LHECP-C, l’abstenció d’ERC+EUiA i el vot en contra del PP i VOX.
La nova ordenança regula la recollida i el transport dels residus municipals i fixa com a objectius reduir-ne la quantitat, incrementar-ne la recollida selectiva i el reciclatge, fomentar la separació correcta de les deixalles i millorar la neteja i la qualitat de l’espai públic, entre d’altres.
La norma estableix l’obligatorietat de particulars, comerços i empreses de separar convenientment els residus i de dipositar-los als contenidors corresponents a les diferents fraccions (orgànica, paper i cartró, vidre, envasos lleugers, resta…). També s’hi inclouen els contenidors específics per a oli de cuina, residu tèxtil, piles i bateries, i la recollida porta a porta per a residus voluminosos i d’aparells elèctrics i electrònics, a més del servei de deixalleria.
Com a novetat, l’ordenança obliga les noves edificacions a disposar d’una cambra de residus per instal·lar-hi els diferents contenidors per fraccions de la comunitat i evitar així que les bateries ocupin espai a la via pública.
La nova ordenança fixa i incrementa les sancions per incompliment de la normativa. Entre altres mesures, es prohibeix abandonar residus fora o a sobre dels contenidors; dipositar dins de les papereres bosses d’escombraries, caixes o paquets; recollir, extreure o aprofitar residus municipals sense autorització (triar o separar deixalles dels contenidors, obrir-ne bosses…) dels contenidors, i abocar-hi residus perillosos. Les sancions per infraccions lleus poden arribar a 2.000 euros; les greus, van de 750 a 100.000 euros; i les molt greus, de 1.500 a 3.500.000 euros.
L’Ordenança reguladora de la gestió de residus municipals, aprovada de forma inicial el setembre, va en línia amb la Directiva 2018 del Parlament Europeu, de la Llei de residus i sòls contaminants per una economia circular i de la nova contracta de neteja viària i recollida d’escombraries de L’Hospitalet, que ha entrat en vigor aquest any. Entre altres objectius, l’Ajuntament vol millorar l’estat de la neteja de l’espai públic, potenciar la recollida selectiva en qualitat i en quantitat i disposar d’una ciutat neta gràcies a la corresponsabilitat de la ciutadania.
 

Delegació de la recaptació de tributs a la Diputació de Barcelona

 
El Ple ha donat suport —amb el vot a favor de PSC i LHECP-C, l’abstenció d’ERC+EUiA i PP, i el vot en contra de VOX— a delegar en l’Organisme de Gestió Tributària de la Diputació de Barcelona les competències de recaptació de la nova taxa per a la prestació municipal del servei de recollida i transport de residus; la recaptació en executiva dels ingressos corresponents a les quotes d’urbanització de les juntes de compensació i les indemnitzacions per danys i perjudicis, entre d’altres.
En el Ple municipal de 8 d’octubre de 2020, l’Ajuntament de L’Hospitalet va delegar en aquest organisme supramunicipal algunes competències en matèria de gestió, liquidació, inspecció i recaptació de tributs i altres ingressos de dret públic, entre altres, va delegar la recaptació de l’impost sobre béns immobles (IBI) i de l’impost sobre construccions, instal·lacions i obres l’impost ( ICIO) , així com la gestió i recaptació de l’impost sobre activitats econòmiques (IAE), l’impost sobre vehicles de tracció mecànica (IVTM) i la plusvàlua o l’impost sobre increment del valor dels terrenys de naturalesa urbana ( IIVTNU).
El Ple també s’ha donat per assabentat de la pròrroga del pressupost de 2024 de l’1 de gener fins a l’aprovació definitiva i l’entrada en vigor del pressupost general per al 2025. El Ple municipal va aprovar de forma inicial el projecte de pressupost el passat 30 de desembre.
 
 

Participació ciutadana

 
En l’apartat de participació ciutadana, ha pres la paraula Jesús Vila de l’entitat Foment de la Informació Crítica (FIC), que ha exposat diferents temes relacionats amb els mitjans de comunicació a la ciutat.
També hi ha intervingut Marisa Pozo, presidenta de l’Associació de Comerciants de Pubilla Cases, que ha exposat les problemàtiques relacionades amb les campanyes de Nadal al districte.
 

Debat sobre el canvi climàtic i la prohibició de les armes nuclears

 
El Ple municipal ha donat suport a la moció presentada conjuntament pel PSC, ERC-EUiA, PP i LHECP-C, per impulsar el debat sobre el canvi climàtic. El text insta els diferents departaments de la Generalitat a estudiar les zones en perill de desertització, amb polítiques de reforestació; construir infraestructures hidràuliques, d’acord amb els municipis, per aprofitar l’excedent d’aigua pluvial, i promoure polítiques netes amb incentius fiscals i bonificacions a les empreses que instal·lin mecanismes per depurar residus, entre d’altres mesures.
També ha tingut el suport majoritari del Ple la moció presentada per ERC-EUiA, PP i LHECP-C, que demana a l’AMB que vetlli pel compliment del contracte signat amb l’empresa concessionària del servei d’autobusos urbans de L’Hospitalet, a més de garantir-ne el bon funcionament i les correctes condicions laborals del col·lectiu de treballadors.
ERC-EUiA i LHECP-C han portat conjuntament a l’aprovació d’aquest Ple municipal la moció per la qual l’Ajuntament de L’Hospitalet dona suport al Tractat sobre la prohibició de les armes nuclears.
En l’apartat de mocions individuals, han tingut el suport majoritari del Ple el text que demana solucionar els problemes d’incivisme i convivència a l’entorn de la plaça Espanyola, amb més presència policial i d’agents cívics, i per controlar el complement de la normativa i les ordenances que afecten el soroll, l’incivisme, el consum de begudes alcohòliques i l’horari de tancament de les terrasses.
A proposta del PP, s’han aprovat les mocions següents: la primera, per sol·licitar al Govern de l’Estat l’accés de la Guàrdia Urbana de la ciutat al Sistema de Registres Administratius de Suport a l’Administració de Justícia (SIRAJ-2) i la creació d’un nou jutjat del penal; la segona, per planificar un conjunt d’activitats commemoratives del centenari de la ciutat i invitar els reis Felip VI i Leticia a presidir la celebració institucional, i la tercera, per unanimitat, per executar el Pla de climatització dels centres educatius de la ciutat.
Finalment, el Ple ha donat llum verda a la iniciativa de LHECP-C per continuar impulsant recursos per lluitar contra la violència envers les dones. En aquesta línia, el text demana al Govern de la Generalitat impulsar l’obertura d’un Servei d’Intervenció Especialitzat (SIE) a la ciutat.
Total
0
Shares
Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Notícia anterior

L’Àliga, el Ball de Panderos, el Ball de Pastorets i el Ball de Malcasats de Vilafranca, busquen nous integrants

Notícia següent
reunió govern municipal PSC amb PP Lleida

Lleida avança en el nou planejament urbanístic de la ciutat

Notícies relacionades