Dijous, 6 de febrer de 2025
És notícia

Arriba la nova Ordenança de circulació a Barcelona: coneix les noves multes per infraccions

Avatar photo
Els canvis busquen clarificar les condicions de circulació dels VMP, que en el cas de menors de 16 anys està prohibida i comporta 200 euros de sanció

El pròxim 1 de febrer entra en vigor la modificació de l’Ordenança de circulació, vianants i vehicles (OCVV). La nova norma se centra sobretot a posar ordre respecte dels vehicles de mobilitat personal (VMP) i el seu comportament en la mobilitat de la ciutat. També busca preservar les voreres com a espai per als vianants. El cost de les sancions fluctua entre els 50 i els 500 euros, d’acord amb la gravetat de la infracció.

VMP: casc obligatori i una regulació més clara

Principalment, la renovada OCVV defineix els VMP com a vehicles unipersonals, per la qual cosa només hi podrà circular una persona sola, i assenyala els elements de seguretat imprescindibles: l’ús de casc obligatori i que el vehicle disposi de llums davanters i posteriors.

La normativa vigent ja prohibia l’ús de VMP a menors de 16 anys i en limitava l’ús a carril bici i a carrers amb límit de velocitat 30 km/h o inferior. Així doncs, la modificació de l’OCVV clarifica les condicions de circulació, prohibint la circulació pels carrers 50 i definint la velocitat màxima de 25 quilòmetres per hora, que es redueix a 10 als carrils bici en vorera.

Respecte de les sancions, es multarà amb 100 euros el fet de no dur casc, l’ús de VMP per més d’una persona o no portar col·locats els llums davanters i posteriors. L’ús per part de menors de 16 anys serà sancionat amb 200 euros i circular per carrers a 50 km/h comportarà una multa de 500 euros.

Preservar les voreres per als vianants

El nou text prohibeix la circulació per les voreres tant a les bicicletes i als VMP, deixant aquest espai com a exclusiu per a la mobilitat a peu. Aquesta mesura es farà de manera compatible amb la protecció de la infància i no aplicarà en el cas dels infants, ja que els menors de 12 anys i les persones adultes que els acompanyin sí que podran circular en bicicleta per les voreres, cosa que s’ampliaria als 14 anys en aquells carrers que no disposen de carril bici.

Igualment en aquells carrers sense carril bici, podran circular per la vorera persones adultes que transportin persones menors d’edat. El transport de menors d’edat només el podran realitzar majors d’edat i sempre amb sistemes de remolc o cadiretes homologats al pes del menor. Excepte en aquests casos, circular per la vorera correspondrà a una sanció de 500 euros.

També es podrà circular per aquells espais de vianants habilitats per a la circulació ciclista. En qualsevol cas, la proposta normativa també preveu l’obligatorietat dels usuaris de bicis i VMP de baixar del vehicle en situacions d’aglomeració de vianants.

Noves restriccions d’estacionament de motos a les voreres

En la línia de preservar les voreres per als vianants, la modificació de l’OCVV estableix de manera estructural que les motos no puguin estacionar a la zona d’influència dels accessos a peu a un centre escolar o a un centre hospitalari, com a mesura per millorar la convivència i donar prioritat als vianants en l’entrada, sortida i estada en aquestes zones especialment sensibles. Si no es compleix hi haurà, a partir de l’1 de febrer, una sanció de 500 euros.

Igualment, la nova ordenança prohibeix explícitament l’estacionament en els espais adjacents als estacionaments de bicicletes, en els guals de vianants, en els carrils bici i quan obstrueixi la utilització de contenidors. Alhora, també incorpora la prohibició de lligar aquests vehicles als arbres, semàfors, bancs, contenidors, papereres i marquesines de transport, així com altres elements de mobiliari urbà quan es dificulti el pas de vianants o el destí o funcionalitat de l’element.

Foment de la ciclologística i foment del repartiment d’última milla

D’altra banda, el nou text també planteja condicions específiques d’utilització de l’espai públic pels cicles i VMP utilitzats per a la distribució urbana de mercaderies, amb l’objectiu de millorar les condicions en què operen els cicles i els VMP que s’hi dediquen. Amb la nova norma, aquests vehicles podran fer servir els espais habilitats per a la càrrega i descàrrega amb les mateixes condicions que la resta de vehicles de motor. Cicles i VMP que es dediquen a la DUM també podran aturar-se als espais en vorera on es permet l’estacionament de motos, sempre que no existeixi un espai habilitat per aquest fi.

Com a darrera novetat respecte de la infraestructura ciclista, el nou text també recull la prohibició explícita de realitzar càrrega i descàrrega per part de qualsevol vehicle en un carril bici, cosa que tindrà una sanció de 200 euros.

Total
0
Shares
Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Notícia anterior

Un ancià s’enfronta a 6 anys de presó per violar a una dona a qui va llogar una habitació

Notícia següent
Mossos d'Esquadra

Un mosso fora de servei frustra el robatori d’una bossa de mà a la Roca del Vallès

Notícies relacionades