“Metròpolis d’Avingudes” dibuixa la futura transformació de les autopistes i carreteres en vies metropolitanes

“Grans carrers per a distàncies curtes” és el leitmotiv de la mostra, oberta al públic a l’Espai Mercè Sala de TMB fins al 10 de gener del 2023

Aquest dimecres 28 de setembre a les 19 h s’ha inaugurat l’exposició “Metròpolis d’avingudes” a l’Espai Mercè Sala de TMB amb l’objectiu d’explicar el concepte d’avingudes metropolitanes que proposa el Pla director urbanístic metropolità, a partir dels resultats del concurs d’idees Nusos i Cruïlles, en el qual 53 equips van reflexionar sobre el futur de les infraestructures viàries. 

L’exposició “Metròpolis d’avingudes” mostra una ciutat imaginada en la qual vies, autopistes i carreteres s’han transformat en espais públics accessibles, sostenibles i integrats tant en la ciutat com en la natura. En aquesta metròpolis de futur existeix, per exemple, una Gran Via metropolitana que connecta tot el litoral amb els espais de més centralitat i els rius Besòs i Llobregat i ofereix nous accessos a les platges metropolitanes a peu, en bicicleta i en transport públic. A més, també recupera el caràcter vertebrador d’algunes vies patrimonials, com l’avinguda Reial, que des del carrer Paral·lel de Barcelona s’allarga fins a l’N-340 a les muntanyes d’Ordal.

Sota el lema “grans carrers per a distàncies curtes” la mostra imagina el paisatge futur d’aquests carrers majors de la metròpolis. Un paisatge d’una ciutat accessible, saludable, segura i sostenible; un espai públic que aporta proximitat per a les persones i més continuïtat urbana i que facilita una mobilitat més sostenible.

L’exposició, oberta al públic fins al pròxim 10 de gener del 2023, mostra aquests conceptes a través de la representació gràfica i escrita. En un cantó, un mural de més de 25 metres dibuixa la xarxa d’avingudes metropolitanes i mostra com els nusos viaris es poden convertir en cruïlles, places, parcs i estacions intermodals. Davant per davant, un mural de textos sintetitza i destaca els missatges més rellevants. A més, els visitants es podran endur el catàleg gratuït de l’exposició, que recull un total de vuit articles que expliquen els conceptes principals per entendre la metròpolis d’avingudes.

Les avingudes metropolitanes:  els carrers majors de la metròpolis

L’AMB, en el marc de les seves competències en urbanisme i espai públic, està treballant en diversos àmbits per planificar, dissenyar i executar la transformació de diferents infraestructures viàries que en origen han estat pensades per al vehicle privat. En el marc del Pla director urbanístic metropolità, que es troba en procés de redacció, es proposa una xarxa d’avingudes metropolitanes que vertebra el transport públic i garanteix l’accessibilitat a peu i en bicicleta entre municipis. Aquests grans carrers metropolitans concentraran usos, equipaments i espais públics que afavoriran la proximitat i l’accessibilitat entre municipis. Alguns carrers urbans connectaran municipis entre si i alhora els connectaran amb els espais oberts.

En paral·lel, s’ha iniciat un procés participatiu (liderat per l’AMB i en col·laboració amb administracions, entitats i societat civil) per transformar l’antiga N-150 en l’Avinguda del Vallès. També, s’està actuant a l’antiga carretera C-245 per transformar-la en un carrer més urbà que integra un autobús d’altes prestacions i un carril bici entre els municipis de Castelldefels, Gavà, Viladecans, Sant Boi i Cornellà. Aquest projecte, actualment en fase d’obres, està impulsat per la Generalitat de Catalunya, l’AMB i els cinc ajuntaments metropolitans implicats.

Origen: concurs d’idees Nusos i Cruïlles

L’exposició explica els resultats del concurs d’idees Nusos i Cruïlles, un certamen de caràcter tècnic que ha obert un debat tècnic i professional multidisciplinari sobre el paper dels nusos i les infraestructures viàries del futur. Un total de 53 equips han participat en el concurs, en què hi havia sis emplaçaments amb l’objectiu de proposar solucions en diversos punts de la metròpolis per revertir els forts impactes que les infraestructures viàries generen al seu entorn urbà i ambiental. Les propostes converteixen els nusos viaris actuals en veritables cruïlles, places, parcs i estacions, tot un canvi de paradigma en les seves funcions actuals exclusivament destinades a donar servei als vehicles motoritzats.

 El juny del 2021 es va fer públic el resultat del concurs, amb sis equips guanyadors dels 29 participants en la darrera fase. El futur Pla director urbanístic metropolità integrarà en les seves propostes les idees que han aportat els participants.