El metro de Barcelona compleix un segle d’història i ho celebra amb un programa d’activitats singulars. Entre les més esperades, hi ha l’obertura de dues estacions fantasma, Gaudí i Correus, que fins ara només havien estat un misteri per a la majoria d’usuaris. Aquest cap de setmana, 4 i 5 d’octubre, els primers visitants podran recórrer l’interior de Gaudí en grups reduïts de 20 persones. Les visites, de 20 minuts, es faran entre les 9:30 i les 14 hores i sumaran un total de 360 participants.
L’èxit ha estat tan gran que Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) ja ha anunciat que ampliarà el calendari i les places disponibles per satisfer la forta demanda ciutadana.
El cas de l’estació de Gaudí
Tot i estar construïda, l’estació de Gaudí mai no va arribar a obrir portes. Pensada inicialment com a part de la línia 2 als anys seixanta, havia de connectar amb la línia 5 a tocar de la Sagrada Família. Però la proximitat entre dues parades gairebé idèntiques –Sagrada Família i Gaudí, separades per només 100 metres– va portar a descartar-ne l’ús.
Situada sota l’avinguda Gaudí, entre els carrers Rosselló i Lepant, l’estació conserva intactes les seves andanes i vestíbuls. Al llarg dels anys, els seus espais han servit per a usos interns de TMB, campanyes publicitàries o activitats culturals, però mai no han acollit el flux diari de passatgers.

Correus, una altra estació amb història
Després de Gaudí, el protagonisme passarà a l’estació de Correus, operativa entre 1934 i 1972. Formava part del Gran Metro i va quedar en desús quan l’actual línia 4 es va allargar fins a la Barceloneta. Les visites guiades es programaran per a mitjans d’octubre i novembre i tindran una particularitat: es faran de matinada, ja que no hi ha accés directe des del carrer i caldrà caminar per les vies amb el servei de metro aturat.
Més enllà de les estacions fantasma
L’obertura de Gaudí i Correus forma part d’un conjunt més ampli d’activitats del centenari. En total, TMB ha organitzat visites gratuïtes a vuit espais diferents, incloent-hi el Centre de Control, els tallers de Santa Eulàlia, la subcentral elèctrica de Mercat Nou o l’escala de cargol d’Urquinaona. Les més de 5.000 places inicials es van esgotar en poques hores, fet que confirma l’interès ciutadà per conèixer els racons ocults del metro.

Una mirada al futur
Segons Mònica Peinado, directora de comunicació de TMB, la companyia estudia la possibilitat que l’estació de Gaudí pugui obrir més enllà de les celebracions del centenari. Tot i que encara no hi ha una decisió definitiva, aquesta opció es valora com una manera de posar en valor un patrimoni desconegut i, alhora, d’apropar la història del metro a noves generacions d’usuaris.