Més de 400 persones troben feina gràcies al SOM durant el 2020

El SOM seguirà focalitzant la seva activitat sobretot a donar suport en la recerca de feina a les persones i col·lectius que més ho necessiten

Durant el 2020, 750 persones usuàries del Servei d’Ocupació de Mataró (SOM) van trobar feina i, 401 d’aquestes persones, van trobar-la mitjançant una oferta de treball gestionada pel propi servei. Durant l’any passat, el SOM va gestionar un total de 545 ofertes de feina, amb una cobertura del 57 %. La gestió de les ofertes de feina, com la resta de serveis que ofereix el SOM, es va adaptar a la situació de pandèmia i es van prioritzar les d’aquelles empreses que havien de cobrir serveis essencials com bugaderia, neteja, comerç, geriatria, infermeria o medicina.

Al llarg de l’any, el SOM va atendre un total de 4.175 persones, 1.325 de les quals van ser noves inscripcions. Aquest nombre és molt similar al de 2019, i s’atribueix al fet que l’atenció telemàtica via telèfon i WhatsApp ha permès mantenir el mateix volum d’atenció d’usuaris.

Prop de 2.000 persones van rebre orientació laboral -quasi bé les mateixes que el 2019-, i es van dur a terme més de 9.000 accions individuals (entrevistes, tutories…). D’aquestes 2.000 persones, més de 700 van assistir al Club de Feina presencial. Són la meitat que l’any anterior, degut al fet que durant el 2020 el Club de Feina ha hagut de tancar durant llargs períodes i, quan ha pogut obrir, ha vist reduït l’aforament un 70 %.

Atenció adaptada a la pandèmia

L’activitat habitual del servei s’ha adaptat al context de pandèmia. Així doncs, s’han ofert molts serveis en format telemàtic i s’han mantingut els serveis mínims presencials per poder atendre aquelles persones que no disposen de mitjans tecnològics o de les competències bàsiques per participar en activitats online.

Així doncs, moltes de les activitats que s’oferien des del SOM en modalitat presencial van passar a la xarxa en format telemàtic i se’n van incorporar altres de noves, aprofitant els nous escenaris virtuals. Algunes de les activitats que es van fer en format virtual són les dels grups de recerca de feina, els tallers “Anem per feina”la Setmana de la Informació i Orientació Professional (SIOP) i la major part dels 18 cursos de formació ocupacional que es van impartir durant l’any passat, i als quals hi van participar més de 200 alumnes.

A més de traslladar al format virtual el gruix d’activitats, també es van posar en marxa noves accions que es mantenen durant aquest 2021 per poder prestar un millor servei als usuaris:

  • Disseny i publicació diària del Catàleg d’ofertes de feina: recull amb actualització diària d’ofertes de feina localitzades a la xarxa i no gestionades pel SOM.
  • Disseny i publicació del catàleg de formació online i gratuïta: recull de l’oferta formativa localitzada a la xarxa, tant per a usuaris com per a empreses.
  • Elaboració de materials de suport a la recerca de feina: s’han posat a disposició dels usuaris a través de la pàgina web

Accions per al 2021

El SOM seguirà focalitzant la seva activitat sobretot a donar suport en la recerca de feina a les persones i col·lectius que més ho necessiten. Un d’aquests col·lectius és el dels joves, amb una taxa d’atur molt per sobre de la mitjana global, motiu pel qual alguns dels programes que es preparen per al 2021 intenten fer un acompanyament més intensiu als joves que es troben en situacions encara més vulnerables. És el cas dels programes “Treball i formació per a joves tutelats”, “Dispositiu local d’inserció” o “Jo També”.

Un altre programa que ja s’han posat en marxa aquest 2021 és el 30 Plus, que subvenciona a les empreses el cost de la contractació de persones majors de 30 anys durant un període de 6 a 9 mesos. Les empreses que contractin persones en atur de determinats col·lectius rebran una subvenció equivalent al salari mínim interprofessional per sufragar les despeses de contractació del treballador contractat, incloent la formació que requereixi adaptada al lloc de treball que ocupi.