La nova Ordenança de Mobilitat substituirà l’Ordenança de Circulació i Transport de mercaderies perilloses de 2009, que ha esdevingut una norma insuficient davant una mobilitat heterogènia i canviant, especialment amb l’aparició dels VMP. La nova ordenança s’emmarca en el Pacte per la Mobilitat de Mataró, signat el juliol de 2016 per tots els grups municipals, i el Pla de Mobilitat Urbana Sostenible de Mataró 2018-2024 aprovat definitivament el passat març.El text normatiu dedica especial atenció al vianant i els col·lectius més vulnerables, a pacificar i conciliar la circulació de vehicles i a millorar la qualitat de vida i salut de les persones, prioritzant la circulació a peu i la mobilitat més sostenible. Consta d’un Preàmbul i de 150 articles distribuïts en un Títol Preliminar i 11 Títols. També conté una disposició addicional, una disposició transitòria, una disposició derogatòria, una disposició final i 11 annexos.La regulació de patinets elèctrics i altres VMP
Entre les novetats més destacades respecte a l’anterior Ordenança de Circulació i Transport de mercaderies perilloses hi ha la major regulació dels patinets elèctrics i els VMP en general. La nova ordenança incorpora les darreres modificacions del Reglament General de Circulació i del Reglament General de Vehicles però va més enllà establint l’edat mínima de 16 anys per conduir patinets elèctrics i altres vehicles equiparables, i obligant a portar casc de protecció homologat.Tant bicicletes com patinets elèctrics i altres VMP han de circular en les vies urbanes per la calçada (ocupant la part central del carril), les vies ciclistes o per les zones habilitades. Tenen prohibit circular per la vorera i resta de zones de vianants, tal i com també estableix el Reglament General de Circulació (art. 121.5). A l’illa de vianants del Centre només poden accedir les bicis i VMP dels residents i aquelles que es destinin a una activitat econòmica de transport de mercaderies. Els patinets elèctrics i equiparables també tindran prohibit circular per vies que tenen limitada la velocitat a 50 km/h.Les bicicletes, patinets elèctrics i altres VMP que es destinin a una activitat econòmica hauran de disposar d’assegurança de responsabilitat civil davant tercers i per cobrir danys i perjudicis, i inscriure’s obligatòriament en el registre municipal que s’habilitarà a tal efecte. Si no es destinen a una activitat econòmica la inscripció en aquest registre serà voluntària.En el cas dels ginys mecànics (patins, monopatins, patinets no elèctrics, etc.), sí poden circular per les voreres i carrers residencials però han d’anar a una velocitat adaptada a pas de persona, i s’estableix l’ús obligatori del casc de protecció homologat per a les persones menors de 16 anys.Mataró, ciutat 30D’acord amb la vigent normativa sectorial, l’Ordenança estableix la reducció del límit màxim de velocitat a 30 km/h en vies d’un únic carril per sentit de circulació i la possibilitat d’establir també aquest límit en vies de dos o més carrils per sentit de circulació. A Mataró s’ha mantingut el límit de 50 km/h només en 9 vies.Es recull la potestat per establir Zones de Baixes Emissions (ZBE) i es regulen les restriccions de circulació per motius mediambientals, que s’hauran d’adoptar mitjançant decret.Contra l’abandonament de vehicles i l’estacionament indefinit al mateix llocUna altra de les novetats de l’Ordenança és la prohibició d’estacionar en el mateix lloc de la via pública durant més de 15 dies consecutius com a forma de limitar l’estacionament indefinit, que sovint és la situació prèvia a l’abandonament de vehicles.Relacionat amb aquest fet es contempla la possibilitat d’obrir expedients sancionadors per abandonar vehicles a la via pública en aplicació de la normativa de gestió de residus, per dissuadir d’aquesta mala praxis que col·lapsa la via pública, i reduir els terminis per a la seva retirada. Es regula la possibilitat de reutilitzar en activitats municipals o en qualsevol altre tipus d’activitat no lucrativa bicicletes i altres cicles i vehicles de mobilitat personal, que hagin estat abandonats i es trobin en bon estat o puguin ser reparats.L’Ordenança de Mobilitat regula moltes altres qüestions com, per exemple:
- El servei de transport públic discrecional consolidat amb itinerari reiterat i exclusiu dins el terme municipal requerirà autorització municipal.
- Introdueix el marc regulador de serveis de mobilitat urbana compartida sense base fixa (o sharing).
- Regula el règim especial d’estacionament per a motocicletes i ciclomotors, bicicletes i altres cicles i vehicles de mobilitat personal, en funció de si es troben o no destinats a una activitat econòmica.
- El control de la zona blava (horari i tarifari) i la zona taronja (només control horari) es podrà realitzar tant per mitjans personals com tecnològics.
- Regula les zones de reserva dotacionals (per interès públic, com les destinades a taxis), i les no dotacionals que s’estableixen en benefici particular i sota petició.
- Regula les zones de distribució urbana de mercaderies (DUM), que en el futur disposaran d’un sistema d’identificació electrònica dels vehicles i operadors autoritzats.
- Regula la circulació de vehicles amb transport de mercaderies perilloses, adoptant la normativa europea i espanyola que redueix a 40 km/h el límit de velocitat per les vies urbanes.
Pel que fa al règim sancionador, la majoria de les infraccions a la nova normativa seran sancionades amb un import de 90 €.La nova ordenança es va aprovar definitivament al darrer Ple municipal, després de resoldre les al·legacions que s’havien presentat durant el període d’exposició pública que va seguir a l’aprovació inicial. Es preveu que entri en vigor a principis de desembre un cop s’hagi publicat el seu text al BOPB i hagi transcorregut el termini de quinze dies hàbils a partir de la recepció de la comunicació de l’acord d’aprovació definitiva de l’Ordenança i de la còpia íntegra de la mateixa per part de l’administració estatal i autonòmica (Subdelegació del Govern de Barcelona i Departament de Governació i Relacions Institucionals de la Generalitat de Catalunya).Ja aprovada, la Policia Local durà a terme una campanya informativa i d’amonestació durant el mes de desembre en relació a l’Ordenança. A partir de gener es preveu un programa de controls sancionadors amb especial atenció a l’excés de velocitat, l’alcoholèmia, les infraccions en la circulació amb VMP i bicicletes, les infraccions relacionades amb els carrils bici, els vehicles abandonats i l’estacionament en zones o passos de vianants.