Maria Miranda: “No volem que cap veí o veïna hagi de marxar de Castelldefels pel preu de l’habitatge”

Avatar photo

Arribem a la meitat del mandat, un mandat protagonitzat per la pandèmia de la Covid-19. Com valora aquests dos primers anys de legislatura?

Durant la primera meitat del mandat hem fet front a la pitjor emergència sanitària dels darrers cent anys, un període de nervis, angoixa, de certa depressió social, una situació que ens ha de fer créixer com a ciutat. Estic convençuda que en sortirem més reforçats.

Ha estat emocionant veure com més de 150 entitats i institucions han contribuït a elaborar un acord de ciutat per la recuperació econòmica i social del municipi. Serà inoblidable l’acció d’empreses i gremis dedicant recursos a qui més ho ha necessitat. Estem programant un homenatge a les persones que, malauradament, ens han deixat, i que sempre tenim molt presents. Així com un reconeixement a la solidaritat ciutadana davant l’emergència.

Quines mesures s’han plantejat des de l’Ajuntament de Castelldefels per reactivar l’economia del municipi?

A través d’aquest acord de ciutat, vam definir el pla de recuperació i vam destinar 8 milions € a donar resposta a les noves necessitats derivades de la pandèmia i a fer front a les actuacions que formen part de l’acord: famílies vulnerables, reforç de serveis essencials i dret a l’habitatge.

En la mateixa línia, hem aprovat els pressupostos més socials de la història democràtica de Castelldefels: 92 milions € per a la recuperació del municipi, així com 13 milions € en inversions. Uns pressupostos excepcionals, fonamentals per posar en marxa les mesures de reactivació que recull l’acord de ciutat. Uns pressupostos que, per cert, vam consensuar amb totes les forces polítiques amb representació a l’Ajuntament, malgrat que, finalment, tant Partit Popular com Movem En Comú Podem van decidir votar en contra.

El maig de 2020 van trencar el pacte amb Movem En Comú Podem. Com ha afectat això a la gestió de govern?

Un altre punt que ha marcat la primera part del mandat va ser la decisió de Movem En Comú Podem de sortir del Govern municipal, a partir d’una sèrie de discrepàncies internes que van tenir dins del seu partit i que des del Govern hem respectat en tot moment, tractant que no afectés a la gestió municipal. Al juny del 2019, PSC, ERC i Movem vam signar un acord de ciutat continuista, amb les mateixes línies i polítiques que havíem encetat al 2015, i posteriorment els companys de Junts per Castelldefels també van passar a formar part del Govern municipal. Es tracta d’un projecte que des del 2015 tenim definit i treballem per una ciutat inclusiva, una ciutat educadora, sostenible, feminista, un model que hem anat evolucionant al llarg de tots aquests anys, malgrat la decisió de Movem de sortir del Govern municipal enmig de la pitjor emergència sanitària dels darrers 100 anys.

D’aquesta manera, hem continuant desenvolupant el projecte de progrés per Castelldefels, continuant treballant en el model de ciutat segura i sostenible, en què vam començar a treballar en el mandat anterior amb l’Avinguda Pineda, una obra que reflecteix el nostre model de ciutat sostenible i que, ara mateix, té continuïtat amb l’execució de la remodelació de la C-245, una actuació que connectarà Castelldefels amb tota la comarca a través d’un nou bus elèctric, un nou carril bici, que ens permetrà millorar la mobilitat de la via principal del municipi. En aquesta línia, podem afegir altres millores de la via pública, a través d’actuacions com la nova rotonda de carretera de la Sentiu, el nou parc Marta Mata, entre d’altres.

Un altre pilar que hem prioritzat en els darrers anys ha estat la recuperació del nostre eix històric com a municipi. El millor exemple és el Castell de la ciutat, que tot just ha obert les seves portes el passat mes de juny, amb un nou Centre d’Interpretació de la Història i la Pirateria. També, hem de tenir present la rehabilitació de l’Edifici de la República, que aviat estarà a disposició de la ciutadania.

Entre d’altres projectes, estem enllestint projectes molt importants com l’equipament de Vista Alegre, amb un nou centre cívic, un fab lab, un petit teatre, sumat a una reforma i urbanització del barri. Destaco també el nou Espai Dunar, que reflecteix de la millor manera el model dunar que defensem per la platja, com a barrera de cara als efectes del canvi climàtic que estem patint.

En la mateixa línia, voldria destacar la feina feta en equipaments esportius, com la reforma del poliesportiu de Can Roca, o la creació del nou estadi Pitort, actuacions que ens impulsen per consolidar-nos com a capital de l’esport del Baix Llobregat.

A Castelldefels, tenim ben present que el canvi climàtic és una realitat i les fortes tempestes que es van produint cada cop més agreugen problemàtiques històriques que tenia el municipi a nivell d’infraestructures, com són els vessaments a l’Olla del Rei o inundacions a barris com Granvia Mar. A través de l’ACA i l’AMB, hem arribat a acords, amb un Pla Director i amb la inversió corresponent, per renovar l’interceptor del Nord, una actuació de 8 milions € que començarà al 2022. Tenim també el compromís, i la inversió, per fer una Estació de Bombament al carrer Aragó, que seran dues infraestructures imprescindibles per minimitzar l’impacte del canvi climàtic i inundacions al nostre municipi, així com una infraestructura fonamental com és la urbanització del barri de Bellamar, una reivindicació històrica al municipi, i que aviat ja serà una realitat gràcies als acords aconseguits amb l’associació de veïns i veïnes del barri.

Quins seran els projectes prioritaris en aquesta segona part de mandat?

És important mirar cap al futur i veure els reptes que tenim per endavant, continuant amb el disseny del model de ciutat urbana, segura, sostenible, inclusiva, amb les persones al capdavant. Tenim, per començar a executar, la reforma de l’avinguda dels Banys, una obra de reforma molt important que començarà en els propers mesos. Avancem perquè aviat el municipi compti amb un tercer CAP, una demanda històrica a Castelldefels. Treballem també en un nou Kasal de Joves. Tot, en el context d’una ciutat del coneixement, amb la UPC, aprofitant també els fons Next Generation, de cara a futur, per caminar en la transició cap al món digital en què Castelldefels haurà d’estar en primera línia.

Una de les prioritats del seu govern és el suport a l’accés a l’habitatge. Quines accions s’han dut a terme en aquest àmbit?

Com bé diu, l’accés a l’habitatge és un dels pilars fonamentals del nostre equip de govern. Tal com ho van definir els nostres veïns en l’elaboració de l’actual acord de ciutat, és imprescindible garantir habitatge de qualitat i assequible per a joves, famílies monoparentals, gent gran i famílies que volen desenvolupar el seu projecte de vida a Castelldefels. La nostra política ha de tenir mirada metropolitana perquè compartim la manca d’habitatge. Això ens obliga a actuar en sintonia per garantir que ningú quedi enrere. No volem que un veí o veïna que vulgui desenvolupar el seu projecte de vida a Castelldefels hagi de marxar a causa del preu de la vivenda. Estem fent tot el possible per ampliar el parc d’habitatge assequible i de qualitat. Al carrer Pietat, per exemple, construirem fins a 72 habitatges protegits destinats al lloguer assequible. Treballem perquè les obres comencin a inicis del proper any.

El Ministeri de Transports està estudiant reactivar la línia entre Cornellà i Castelldefels. Com ho valora?

Un dels reptes de futur és el de treballar per aprofitar els fons Next Generation. Fa unes setmanes vam estar a Madrid per parlar amb diferents ministeris per tenir la màxima informació possible i accedir a aquest tipus de recursos. Per altra banda, vam aprofitar per dirigir-nos al Ministeri de Foment i Transports. Vam estar reunits amb el secretari d’Estat Pedro Saura i vam traslladar diferents reptes que tenim com a territori, juntament amb altres alcaldes i alcaldesses del Baix Llobregat. Un dels punts va ser la reactivació de la R3, una línia que porta anys planificada, però que estava aturada, i que aniria des de Castelldefels fins a Gavà, Viladecans, Sant Boi, Esplugues, Cornellà, passaria per la Diagonal, a Barcelona, i finalitzaria a la Sagrera. És una línia que fa uns 10-15 anys ja estava programada. Ara reclamem l’estudi de viabilitat, els informes, que s’haurien d’haver elaborat en els darrers anys. Estem satisfets perquè tenim el compromís del ministeri per reactivar els estudis i informes sobre la viabilitat d’aquesta nova línia. Un compromís que, amb la notícia que Raquel Sánchez, abans alcaldessa de Gavà, hagi estat nomenada ministra, és una gran oportunitat per a Castelldefels i els municipis del nostre voltant, a través de temes de mobilitat, transport, entre d’altres.

Com encaren la campanya turística d’estiu tenint en compte que la pandèmia s’ha tornat a descontrolar? Quines previsions tenen?

Hem de tenir ben present que Castelldefels és un municipi turístic, amb un sector de serveis fonamental. Només al 2020, durant els mesos de temporada estival, vam rebre un total de 5 milions de visitants. Aquesta realitat ens porta a estar encara més alerta davant l’emergència sanitària. Des de l’inici de la pandèmia, a Castelldefels hem respectat les indicacions i mesures sanitàries, i aquest és el camí que hem de seguir en els propers mesos. En la mateixa línia, voldria fer arribar el meu reconeixement als treballadors i treballadores del sector de serveis, restaurants, hotels, bars, comerços. Estan fent front a un repte majúscul i des del primer moment han respectat les mesures sanitàries davant la pandèmia. De la mateixa manera, faig arribar el meu reconeixement als serveis essencials, cossos de seguretat, que han estat treballant al carrer, en períodes de confinament, per garantir la salubritat i seguretat al nostre municipi. Estic convençuda que, entre tots i totes, aconseguirem recuperar la normalitat el més aviat possible.

Total
0
Shares
Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Notícia anterior

Una dona de 79 anys d’Alió liderava una xarxa internacional de tràfic de drogues

Notícia següent

Satisfacció a Reus per la construcció de l’estació intermodal abans del 2026

Notícies relacionades