El Ple de l’Ajuntament ha aprovat de forma inicial —amb el vot a favor de PSC, l’abstenció de LHECP-C i el vot en contra d’ERC-EUiA, PP i Vox — el pressupost municipal per a l’any 2025, que és de 352.388.000 euros, quantitat que representa un increment del 8,5 % (28 milions d’euros) respecte a l’exercici anterior (324,7 milions d’euros).
Aquest pressupost permet avançar el municipi en l’estratègia L’Hospitalet 2030-2050 que promou una ciutat transformadora i diversa, verda, saludable i jugable, inclusiva i justa, amb 4 dimensions estratègiques (cohesió social i geogràfica, canvi climàtic i resiliència, ciutat-barri i economia i innovació) i 22 línies estratègiques a executar fins al 2050.
La despesa per habitant passa de 1.183 euros el 2024 a 1.283 euros el 2025. L’esforç inversor amb més de 34,7 milions d’euros permetrà efectuar una aposta decidida per la millora als barris.
En la presentació del projecte de pressupost, el tinent d’alcaldia de Seguretat i Govern Intern, Jesús Husillos, ha explicat que aquest any “es reactiven les regles fiscals de la Unió Europea després de quatre anys de suspensió i la regla de la despesa”. D’altra banda, la pujada generalitzada dels preus per la crisi inflacionista, l’increment del cost de l’energia, la pujada de les retribucions del sector públic —pactada pels agents socials i el Govern d’Espanya— i l’encariment del preu del diner, incrementen la despesa municipal en més de 33 milions d’euros.
Els ingressos propis sostenen els serveis de seguretat, drets socials i qualitat urbana
En aquest context, els ingressos propis —procedents d’impostos, taxes, preus públics i ingressos patrimonials, amb el 48,74 % del total són els que donen un marge de major despesa i asseguren el manteniment dels serveis bàsics de la ciutat en matèria de seguretat, drets socials i qualitat urbana.
El 34 % d’ingressos provenen de la participació en els tributs de l’Estat. Entre les transferències d’altres administracions, l’any 2025 es preveu un increment de les transferències de la Generalitat (en més d’1,1 milions d’euros), que correspon al Contracte programa de serveis socials i al finançament a les famílies de les escoles bressol, amb un total de 16,95 milions d’euros. Quant a les aportacions de l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) i la Diputació de Barcelona, aquestes se situen en 6,5 milions d’euros i 2,96 milions d’euros, respectivament.
L’Ajuntament de L’Hospitalet té unes finances solvents i sanejades, amb un deute viu sobre els ingressos corrents del 24,42%, el nivell més baix de la última dècada, amb estalvi i capacitat de finançament i un període de pagament a proveïdors inferior a 30 dies.
El 89% del pressupost es destina a prestar serveis a la ciutadania
La despesa corrent finalista, aquella destinada a prestar serveis públics de qualitat a la ciutadania, se situa en 295,3 milions d’euros, el 89 % del pressupost total, amb un increment de 20,4 milions d’euros respecte al 2024.
Les despeses per àmbits municipals:
Millora de la seguretat. S’hi inicia el projecte per a la construcció de la nova comissaria de la Guàrdia Urbana de la ciutat; s’hi desenvolupen noves aplicacions de gestió i digitalització per a la policia local; s’hi augmenten els recursos per al servei d’agents cívics; s’hi destinen més recursos per a la retirada de vehicles, i s’hi incrementa el nombre d’efectius de la Guàrdia Urbana.
Una ciutat de drets. S’hi destinen més recursos per al Servei d’Intervenció Socioeducativa (SIS-situacions de risc) i el Servei d’Orientació i Acompanyament a les Famílies (SOAF); s’hi reforça el personal de serveis socials; s’hi augmenten els recursos per al Servei d’Atenció a la Dependència i s’hi impulsen projectes dirigits a les persones grans, i s’hi incrementen els recursos del Servei Local de Teleassistència.
Impuls de la qualitat urbana. L’any 2025 entra en vigor la nova contracta de neteja i recollida de residus i el nou contracte d’enllumenat públic i la millora del contracte de manteniment, que suposen una despesa total de 69,6 milions d’euros.
Amb relació a la mobilitat sostenible, s’hi finalitza la xarxa pedalable i l’arribada de l’AMBici millora la connexió a peu i en bicicleta amb els municipis limítrofs. S’hi augmenten les zones verdes, els recursos per al manteniment i la conservació d’aquests espais i es milloren els parcs infantils. S’hi desenvolupa la gestió integral del parc municipal de l’habitatge.
Ciutat transformadora. S’hi desenvolupen dos nous projectes: detecció precoç d’infants a les escoles bressol municipals i Fem Comunitat Educativa L’H per al benestar emocional dels infants, joves i famílies de la ciutat. S’hi impulsa el Pla d’ombres i confort climàtic a les escoles; s’hi renova el material tècnic i el mobiliari dels equipaments esportius; s’hi inicia el projecte de reforma del Mercat de Collblanc, i s’hi commemora el centenari de la concessió del títol de ciutat a L’Hospitalet.