Les exportacions al Port de Barcelona aguanten l’impacte de la COVID-19

Els contenidors registren una davallada del 19,6%, provocada principalment pel descens del tràfic de transbordament

Contenidors Port de Barcelona

Les exportacions que es vehiculen a través del Port de Barcelona segueixen aguantant l’impacte que la COVID-19 està tenint en l’economia mundial, demostrant l’esforç que està fent el teixit industrial de l’hinterland per mantenir la seva competitivitat a nivell internacional. Així, tot i que el tràfic total de contenidors registra entre el mesos de gener i agost una caiguda del 19,6%, amb un moviment d’1,83 milions de TEU, els contenidors plens d’exportació es mantenen en nivells similars als de 2019, amb un descens del 3,4%, percentatge molt més baix que la caiguda patida pel trànsit (-29,9%), principal causa de la davallada d’aquests tràfics.

Si fem l’anàlisi per països, en el cas de les exportacions Xina (50,1%), Turquia (16,2%), Aràbia Saudita (14,2%) i la Índia (10,1%) es mostren com els mercats més dinàmics en els primers vuit mesos de l’any. En el cas del bon comportament de les exportacions a la Xina, la principal raó és el constant creixement de les vendes de la indústria càrnia al país. Quant a les importacions, segueixen en positiu els intercanvis amb països com Estats Units (7,2%), Grècia (14,9%) o Indonèsia (1,2%).

Pel que fa al tràfic total de mercaderies al Port de Barcelona, aquest ha sumat 37,7 milions de tones en els vuit primers mesos de l’any, xifra que suposa una caiguda del 18,6% respecte al tràfic comptabilitzat en el mateix període de 2019. La davallada del comerç internacional a conseqüència de la pandèmia de la COVID-19 segueix, doncs, impactant de forma negativa en els intercanvis comercials que es realitzen a través del Port, en línia amb la tònica internacional i les prediccions fetes per l’Organització Mundial del Comerç (OMC) per aquest any.

En l’àmbit dels granels, els sòlids es mantenen en registres similars als de l’any anterior, amb un moviment de 2.691.866 tones (-1,6%). Tenen comportament positiu tràfics com la fava de soja (7,2%), el ciment i el clínquer (5,5%) o la ferralla (60,3%) i la sal (8,1%).

Els líquids, amb un total de 8.650.671 tones manipulades, pateixen un descens del 23,8%. En aquest grup destaca el comportament positiu dels químics (1,4%), o els olis i greixos (2,8%).

Passatge i automòbils

La crisi originada per la pandèmia té un especial reflex en el passatge, degut a les diverses restriccions d’entrada als ports de l’Estat espanyol que s’han aplicat des de març i que encara continuen vigents en tràfics com els creuers. Així, entre els mesos de gener i agost, els passatgers que han transitat pel Port de Barcelona han caigut un 78%. En el cas concret dels creuers, el descens acumulat fins a l’agost és del 90,2% (198.842 passatgers) i del 55,9% en el cas dels ferris (497.755 passatgers), un tràfic que ha iniciat una certa recuperació en els darrers dos mesos.

En el cas del sector de l’automòbil es manté en xifres similars a la dels últims 3 mesos. Així, el tràfic de vehicles al Port de Barcelona entre els mesos de gener i agost ha estat de 285.097 unitats, un 45,3% menys que en el mateix període de 2019.