L’alt Maresme viu de manera desigual els efectes de l’alliberament del peatge

Pineda ja nota una reducció del trànsit que travessa el municipi mentre a Calella s'esperen resultats "a llarg termini"

Les dinàmiques pròpies de mobilitat interna a la zona de l’alt Maresme han provocat resultats desiguals en els efectes de l’alliberament de la C-32 sobre la pressió del trànsit a l’N-II. Una setmana després de la fi dels peatges, la imatge de l’antiga carretera al seu pas per Calella és pràcticament la mateixa i els resultats s’esperen “a llarg termini”, un cop es construeixin els nous accessos de la C-32 a Canet de Mar, Calella i Pineda de Mar per fer l’autopista més permeable. A Pineda de Mar, en canvi, ja es nota una reducció del trànsit des del primer dia, sobretot en sentit nord. La sortida de Pineda ha deixat de ser la via que utilitzaven els conductors que transiten cap a la Selva per estalviar-se el peatge de Santa Susanna.
Calella i Pineda de Mar comparteixen a dia d’avui la mateixa sortida i entrada d’autopista, que desemboca just a la frontera, al nord de Calella i al sud de Pineda. Només aquest fet fa que l’alliberament del peatge no hagi tingut pràcticament incidència a l’N-II a Calella i, en canvi, hagi buidat de vehicles el tram de Pineda de Mar.

El regidor de Mobilitat de Calella, Josep Torres, espera que la incidència es pugui veure “amb els anys” i sobretot a partir de la construcció dels nous accessos de l’autopista. En el cas de Calella, el nou ramal de sortida a l’extrem sud del municipi facilitarà als mateixos calellencs que no hagin de travessar tota la ciutat per l’N-II per anar a buscar l’autopista.

“Ens costarà més que als altres que es noti una derivació del trànsit”, admet el regidor. De fet, segons l’estudi sobre l’alliberament dels peatges elaborat pel Departament de Polítiques Digitals i Territori, ja es preveia que la reducció de la pressió del trànsit a la carretera N-II seria només d’entre un 15% i un 30% en aquest tram de la comarca.

A Pineda de Mar, en canvi, els efectes d’aquesta disminució ja es comencen a notar. L’alcalde, Xavier Amor, diu que les primeres sensacions són molt bones i que ja es veu “menys afluència de vehicles”, sobretot de camions, i una descongestió important del trànsit en hores punta. Amor espera ara que l’inici de curs acabi de confirmar aquesta tendència.

En el que coincideixen tots dos és en que el canvi important es notarà la pròxima temporada d’estiu. A l’N-II era habitual veure passar autocars de turistes provinents de França o de l’aeroport de Girona travessant tots els pobles del nord del Maresme fins arribar a destí. A partir d’ara, asseguren, aquests desplaçaments es faran per la C-32.

“La pròxima temporada turística ja es podran derivar cap a l’autopista”, celebra el regidor calellenc. L’alcalde de Pineda assegura que l’autopista serà ja la “via principal” per als autobusos i confia que l’ús de la C-32 com a via d’accés cap a Blanes es consolidarà en detriment de l’N-II.

L’enllaç de Pineda

Pel que fa a l’enllaç pendent que Territori preveu construir a Pineda de Mar per enllaçar amb la C-32 en sentit Barcelona, l’alcalde de Pineda de Mar, Xavier Amor, avisa que caldrà “estudiar-lo molt”. Amor recorda que en el punt on està previst hi ha també l’entrada al parc natural del Montnegre i el Corredor.

A nivell municipal, el consistori té un projecte per fer un vial per a vinents i un carril bici i la idea de l’alcalde és que en aquest nou enllaç es pugui incorporar el projecte local. “És una entrada que volem consensuar amb la Generalitat. Hi ha aspectes que ens preocupen”, apunta Amor.