L’aeroport Josep Tarradellas Barcelona-El Prat es manté per segon any consecutiu com a setè aeroport europeu amb més trànsit. Concretament, si es té en compte el trànsit total (origen-destí i connexions), en els nou primers mesos de l’any passat es van registrar 18,1 milions de viatgers entre gener i setembre. En primer lloc se situa Londres Heathrow, amb xifres properes als 30 milions de passatgers, seguit de l’aeroport d’Istanbul, i del Charles de Gaulle de París, segons l’Observatori de Trànsit Aeri de Barcelona elaborat per la Cambra de Comerç de Barcelona i Gestió Promoció Aeroportuària. D’altra banda, un 11% dels vols de connexió des del Prat i la resta trajectes origen-destí.
Si s’analitzen només aquests darrers tipus de trajecte, el Prat va registrar 16,2 milions de viatgers que iniciaven i finalitzaven el seu viatge a Barcelona i va ser la segona infraestructura europea amb més demanda, només superada per Londres Heathrow, i per sobre de capitals com Madrid o Roma. En canvi, a escala municipal i en termes de volum de passatgers origen-destí, Barcelona es va situar com la cinquena ciutat, superada per Londres, París, Istanbul i Milà.
Pel que fa a les dades globals de tot el 2023, aquest dilluns Aena ha informat que s’han superat els 49,91 milions de viatgers, un 19,1% més que l’any anterior i un 5,3% per sota del 2019. En aquest sentit, la Cambra de Comerç recorda que les prediccions d’Eurocontrol situa la recuperació a escala europea de l’operativa del 2019 al llarg d’aquest any, un escenari que veu “força optimista” tenint en compte el context polític i econòmic.
Quant al nombre de companyies, el Prat continua recuperant les que tenia abans de la pandèmia, amb 84 empreses aquesta temporada 2023-2024 davant les 103 del període entre 2019 i 2020. Per sobre de totes destaca Vueling, que concentra el 68% del mercat domèstic i el 35% del mercat europeu.
D’altra banda, en aquesta temporada d’hivern l’aeroport de la capital catalana connectarà 179 destinacions: 47 intercontinentals, 103 europees i 29 domèstiques. La consolidació preveu que l’aeroport ocupi el novè lloc en la classificació europea pel nombre de destinacions a la temporada d’hivern 2023-2024.
En aquest sentit, és important fer esment a l’evolució de l’oferta intercontinental que ha experimentat l’aeroport de Barcelona amb relació al darrer hivern prepandèmic. Concretament, el nombre de destinacions intercontinentals ha crescut de 41 a 47, un 15% en termes relatius.
A més, l’Aeroport oferirà gairebé 11,5 milions de seients, una xifra un 12% superior al darrer hivern prepandèmic i fins a un 18% superior a l’assolida al darrer hivern. Entre l’oferta intercontinental destaquen els Estats Units, el mercat més estratègic, amb un creixement de l’11%, i el mercat llatinoamericà, amb un increment del 8% , en comparació amb l’hivern de la temporada 2019- 2020.