L’Oficina Jove de L’Hospitalet engega aquest mes d’abril un projecte de prevenció de violències masclistes en les relacions de parella entre les persones joves, en col·laboració amb l’Institut Provençana, centre de formació professional amb més de 1.000 alumnes.
El projecte sorgeix a partir de la detecció de conductes preocupants i dinàmiques com gelosia, control per xarxes socials, insults, dependència emocional, baixa autoestima, especialment en les noies, i una clara influència de models distorsionats de sexualitat i bellesa.
Davant d’aquesta realitat, l’Oficina Jove, conjuntament amb l’Institut Provençana, ha pres la iniciativa de liderar l’elaboració d’un pla de prevenció de les violències masclistes en les relacions de parella, amb una mirada transversal i educativa.
Aquest projecte es duu a terme amb la col·laboració del Departament d’Orientació i el departament de COCOBE (Comunicació, Convivència i Benestar Emocional) del centre, però és l’Oficina Jove qui lidera, impulsa i coordina tota la proposta metodològica i preventiva.
L’objectiu és dotar el professorat d’eines per intervenir-hi i, alhora, oferir a l’alumnat un espai segur i crític per repensar els seus vincles afectius, sexuals i de parella.
El projecte arrenca a l’abril amb l’elaboració d’un qüestionari, conjuntament amb part del professorat del centre. Aquesta eina servirà per fer una primera diagnosi realista i compartida sobre l’estat de la qüestió en els cicles formatius de grau mitjà (CFGM) i programes de formació i inserció (PFI).
Les preguntes clau que guiaran aquesta fase inicial són:
- Què identifiques tu com a professor/a?
- Què necessites per intervenir-hi?
- Què creus que necessita l’alumnat per millorar les seves relacions i evitar situacions de violència?
El projecte es desplegarà en diferents etapes al llarg del 2025:
- Abril:S’elaborarà el qüestionari amb el professorat.
- Maig: Es passarà l’enquesta a alumnat de 1r de CFGM i PFI.
- Juny: Es dissenyaran i es planificaran les accions que cal desenvolupar a partir del resultat de la diagnosi.
- Setembre-octubre: S’implementaran les actuacions amb alumnat de 1r de CFGM i PFI.
- Novembre: Se n’avaluarà l’impacte (enquestes a grups de mostra i grups de control).
- Desembre: S’elaborarà el disseny final del Protocol de Prevenció de les Violències Masclistes en les Relacions de Parella en Adolescents.
Amb aquesta iniciativa d’acció coordinada i transformadora, l’Oficina Jove i el Servei de Joventut reafirmen el compromís amb un jovent lliure de violències i amb relacions basades en el respecte i la igualtat.