El ple de l'Ajuntament de l'Hospitalet de Llobregat ha aprovat inicialment aquest divendres la nova regulació de les Zones de Baixes Emissions (ZBE). És la segona normativa que aprova el consistori per controlar el trànsit contaminant, després que l'any passat el TSJC anul·lés la primera ordenança municipal, del 2019. Els jutges retreien, entre altres qüestions, que les restriccions als vehicles més antics no estaven prou argumentades. Després del vistiplau del ple, el document queda ara a l'expectativa de possibles al·legacions durant 30 dies hàbils. La previsió és que l'aprovació definitiva del text arribi a finals d'any, de manera que a principis del 2026 ja entri en vigor i s'apliquin les sancions als infractors, de 200 euros mínim.
El revés judicial també va tombar les normatives de Cornellà, Esplugues i Sant Adrià de Besòs. En el cas de l'Hospitalet, la resolució del TSJC afectava directament les multes posades el 2021, 2022 i 2023, que eren totes les sancions que no eren fermes en aquell moment. La suma de sancions anul·lades i no cobrades era d'aproximadament 2 milions d'euros, mentre que el consistori va haver de retornar al voltant de 200.000 euros de multes que ja havia cobrat i que la justícia invalidava.
El govern ha ressaltat que l'avantprojecte d'ordenança aprovada aquest divendres s'ha redactat en coordinació amb l’AMB i seguint els mateixos criteris que la resta d’ajuntaments inclosos a la ZBE. El tinent d'alcalde de Qualitat Urbana, David Gómez, ha defensat la necessitat de regular la zona de baixes emissions "perquè la qualitat de l'aire, a part de ser global, és un problema local".
"Només ho podem abordar reduint el trànsit o millorant els motors dels vehicles, però s'ha de fer perquè les ZBE han reduït fins ara un 45% les emissions de nitrats", ha ressaltat Gómez, que ha recordat que tot el perímetre de la ciutat queda limitat com a zona de baixes emissions, en un blindatge que també han fet els municipis veïns de Cornellà i Esplugues.
L'aprovació de la nova ordenança ha tirat endavant amb els vots del govern (PSC), d'ERC i dels Comuns. Al seu torn, els quatre regidors del PP s'han abstingut, mentre els tres de VOX hi han votat en contra, adduint que les ZBE "atempten contra el dret fonamental a la lliure circulació".
Més excepcions que l'ordenança inicial
La normativa detalla que de dilluns a divendres entre les 7 h i les 20 h es prohibeix la circulació de vehicles contaminants dins la ciutat, en una mesura que es controlarà amb lectors de matrícula. Qui ho incompleixi s'exposa a una multa de 200 euros, amb un increment del 30% si hi ha reincidència en menys d'un any.
Amb tot, es preveuen nombroses excepcions. És el cas dels vehicles on viatgen persones amb mobilitat reduïda, els de serveis que presten serveis d'emergència i essencials, els dedicats al transport de persones amb malalties que els condicionen l'ús de transport públic i vehicles amb matrícula estrangera que compleixen els requisits tecnològics equivalents als distintius de la ZBE.
A part, l'ordenança preveu autoritzacions específiques per als vehicles clàssics i històrics, així com autoritzacions temporals a aquells que tinguin un permís específic de l'Ajuntament per prestar activitats singulars.
La norma aprovada aquest divendres precisa que l'Ajuntament concedirà un màxim de 24 autoritzacions anuals per a aquests casos, un topall que és superior al que plantejava la primera versió del text i que el consistori té potestat per ampliar per decret si hi ha circumstàncies que ho justifiquen.
Hi ha, però, altres permisos per a cotxes contaminants que queden fora d'aquesta limitació de 24 dies, els quals poden obtenir una autorització especial anual amb possibilitat de renovar durant un màxim de cinc anys.
És el cas dels vehicles en què s'acrediti que és un instrument necessari per a l'exercici professional o en què es demostri que el treballador és a menys de cinc anys de jubilar-se.
Com a novetat, a l'excepció amb permís anual per poder utilitzar amb cotxes vells contaminants dins la ZBE s'hi poden adherir els titulars que tinguin uns ingressos econòmics molt baixos, inferiors a dues vegades l'IPREM (Indicador Públic de Renda d'efectes Múltiples). Aquest càlcul variarà en funció dels membres que componen la unitat familiar.
Finalment, la norma preveu que poden rebre permís il·limitat per circular dins la zona limitada els titulars de cotxes vells que acreditin la compra d'un vehicle nou que compleixi els requisits d'emissions no contaminants.
Tots els titulars que vulguin beneficiar-se de les diferents excepcions s'han d'inscriure al 'Registre metropolità de vehicles estrangers i altres vehicles autoritzats a les zones de baixes emissions'.