Avui l’Ajuntament de l’Hospitalet posa en marxa un nou servei municipal gratuït d’estacionament segur per a bicicletes coincidint amb el Dia Mundial de la Bicicleta que se celebra demà, 3 de juny.
En tota la ciutat, s’han instal·lat cinquanta estacions amb capacitat per a 460 bicicletes amb l’objectiu de fomentar-ne l’ús com a mitjà de transport no contaminant i com a complement de la xarxa pedalable de L’Hospitalet.
Els nous estacionaments per a bicicletes s’han instal·lat majoritàriament en línies d’estacionament de la calçada i, en algun cas, en zones de vianants de gran amplada.
El nou servei pretén garantir l’ús de la bicicleta com a alternativa viable al vehicle de combustió per a desplaçaments propers i disminuir els gasos contaminants, així com complementar la xarxa pedalable de la ciutat.
El projecte té un cost de 545.000 euros i és finançat majoritàriament amb els fons europeus Next Generation, que es completen amb una aportació municipal.
Estacions amb tres punts d’ancoratge i sistema d’alarma
Aquest sistema d’estacionament, impulsat per l’Ajuntament, funciona amb una aplicació mòbil que activa tres punts d’ancoratge per a cada bicicleta, al selló i a les dues rodes, amb cadenats, sistemes de seguretat integrats en el sistema i control d’obertura i tancament.
Els estacionaments tenen espai per guardar el casc, sistema d’alarma per detectar comportaments anòmals i prevenció del vandalisme, i estan connectats amb el Centre de Gestió de la Mobilitat de L’Hospitalet.
Dels cinquanta estacionaments, quaranta-cinc són per a vuit bicicletes cadascun, amb quatre estructures d’ancoratge, i cinc més tenen capacitat per a vint bicicletes cadascun, amb deu estructures d’ancoratge. Aquests últims tenen càmeres de videovigilància i punt de recollida de dades ambientals de NO2 i PM10.
Les estacions es van instal·lar fa un any i mig, però el servei no s’ha pogut posar en marxa fins ara perquè era necessari regular el tractament de dades dels usuaris per protegir les dades personals i establir les condicions d’ús del servei.
Com funcionen els estacionaments?
El sistema funciona 24 hores al dia i s’hi pot estacionar la bicicleta per un màxim de 48 hores consecutives entre setmana i 72 hores consecutives el cap de setmana, un límit de temps amb l’objectiu d’afavorir la rotació d’usuaris.
Per estacionar-hi la bici, cal seguir els següents passos:
Donar-se d’alta com a usuari del servei a l’aplicació mòbil gratuïta PVERDE o a http://www.parkingverde.com. Els usuaris han de tenir més de 14 anys.
A l’estacionar la bicicleta, cal accedir a l’app, escollir l’apartat “bicicletes” i seleccionar la icona de l’estació on es vol estacionar.
L’app mostra els boxs lliures, tots estan numerats. Cal seleccionar-ne un, obrir-lo i fixar el cadenat a la bicicleta.
Per treure la bici, cal tornar a seleccionar l’estació i el box a l’app, obrir el box, treure el cadenat per agafar la bicicleta, tancar el box i deixar el cadenat ancorat al punt original.
Teniu tota la informació, les condicions d’ús i un videotutorial a la pàgina web del servei.
L’Hospitalet disposa de gairebé 100 km de vies pedalables
El Pla de mobilitat urbana sostenible de L’Hospitalet (PMUS) té entre els seus objectius augmentar la participació de la bicicleta en el conjunt de mitjans de transport d’ús habitual, tot creant les condicions d’infraestructures, de gestió de trànsit i d’educació viària necessàries per promoure’n la utilització.
L’Hospitalet disposa d’una xarxa pedalable per afavorir la mobilitat sostenible en bicicleta, i també per dotar d’espais als vehicles de mobilitat personal com, per exemple, els patinets, per garantir la seguretat dels vianants.
A la ciutat hi ha gairebé 100 quilòmetres de vies pedalables, entre els 46,30 quilòmetres de carrils bici segregats i els 53,69 quilòmetres de vials compartits. S’han gairebé duplicat les dades respecte al 2023, que eren de 28,9 i 27,67 quilòmetres, respectivament.
Pel que fa als estacionaments, fins ara L’Hospitalet disposava de 649 places entre aparcaments en U invertida i Bicibox; el nou servei ha permès augmentar les places en un 60 % i, sobretot, arribar a punts de la ciutat on fins ara no es disposava de cap estacionament.
D’altra banda, l’aposta de L’Hospitalet per aquest mitjà de transport alternatiu i sostenible es va plasmar amb l’adhesió del municipi a la Xarxa de Ciutats per la Bicicleta.