Adif avança en la tramitació dels projectes per a la integració del ferrocarril a L’Hospitalet

Adif ha acordat la licitació del contracte de serveis per a la redacció dels projectes bàsic i de construcció per a la integració de la infraestructura ferroviària a L’Hospitalet, amb un pressupost de 5.987.201,3 euros (IVA inclòs) i un termini d’execució de 24 mesos.

Fruit de l’intens treball de coordinació i col·laboració institucional i tècnica entre el Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, Adif i l’Ajuntament, aquesta licitació representa un significatiu pas endavant en el compliment dels acords per dur a terme aquesta actuació, una de les més rellevants i de major envergadura en l’àmbit urbanístic i ferroviari a l’àrea metropolitana de Barcelona i pels importants beneficis que generarà.

L’alcaldessa, Núria Marín, ha mostrat la seva satisfacció i ha recordat que el soterrament de dos trams de les vies de Renfe de les línies de Vilanova i de Vilafranca al seu pas per L’Hospitalet “és una antiga reivindicació de la ciutat i un projecte compromès dins el Pla d’inversions de Rodalies per donar solució a la fragmentació de la ciutat per les vies del tren i oferir a la ciutadania de la regió metropolitana un transport públic més eficient que contribueixi al desenvolupament econòmic i social del territori”.

Per a la segona ciutat catalana, permetrà permeabilitzar la densa trama urbana eliminant la històrica barrera física que representa el ferrocarril, connectant els diferents barris i reduint l’impacte visual i acústic que genera la infraestructura. A més, es recuperaran aquests espais per a l’ús ciutadà i es garantirà una plena seguretat per al tràfic viari i per als vianants i per a la circulació de trens.

En l’àmbit ferroviari, i atenent les demandes actuals de la xarxa de Rodalies, aquest projecte permetrà modificar l’esquema de funcionament creant nous modes d’explotació i habilitant nous itineraris i encaminaments gràcies a la construcció d’una nova infraestructura en forma de ròtula soterrada.

D’aquesta manera, es garantirà una correcta gestió dels fluxos de les línies que parteixen de Sants cap al municipi de L’Hospitalet, afavorint una millor gestió del trànsit i una millora del funcionament de la xarxa de Rodalies de Barcelona, vital per contribuir a l’objectiu d’assolir una mobilitat més sostenible a l’àrea metropolitana de Barcelona. En els últims anys, el servei de Rodalies de Barcelona ha continuat experimentant la tendència d’augment d’usuaris. L’any 2018 es van assolir els 116,2 milions de viatges.

A més, es crearà un nou centre d’intermodalitat entre el ferrocarril i el metro al sud de Barcelona, gràcies a la construcció de l’intercanviador soterrat de la Torrassa, la qual cosa ajudarà a descongestionar el punt d’intercanvi de Barcelona-Sants.

També beneficiarà l’actuació de transformació urbanística d’interès supramunicipal per la seva especial rellevància econòmica prevista en el Pla director de la Granvia-Llobregat, l’objectiu del qual és la creació d’un pol d’activitat en l’àmbit de la biomedicina, i que es desenvolupa al voltant dels hospitals de Bellvitge i Duran i Reynals, el Campus Universitari de Bellvitge, de l’Institut Català d’Oncologia (ICO) i de l’Institut d’Investigació Biomèdica de Bellvitge (IDIBELL).

Amb la redacció dels projectes, es donarà una solució a ambdues situacions actuals, tant per a la ciutat com per a l’explotació ferroviària.

L’actuació comprèn la integració del ferrocarril des de la cobertura ferroviària d’accés a Sants i preveu tant la integració de les línies R1, R3, R4 i R12 de Rodalies com de la línia R2 i els serveis Regionals cap al sud de Barcelona.

Paral·lelament el Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana elaborarà, de forma coordinada amb aquests projectes, un nou estudi informatiu en el mateix àmbit, a fi de realitzar la tramitació sectorial i ambiental legalment establerta.

Per aquest motiu, l’acabament i l’aprovació dels projectes objecte d’aquest contracte seran conformes i posteriors a l’esmentat estudi informatiu i incorporaran les recomanacions i les mesures correctores indicades a la declaració d’impacte ambiental i a la resolució d’aprovació definitiva.

El treball de col·laboració s’ha dut a terme al llarg dels últims gairebé 3 anys, amb múltiples reunions i contactes entre totes les administracions implicades a fi de coordinar i acordar les solucions tècniques i avançar en les actuacions que s’han de desenvolupar. Un clima de cooperació que totes les institucions tenen la voluntat de mantenir en el futur.

Redacció

La Ciutat és un diari de proximitat que cobreix tota l'actualitat local de les poblacions de Barcelona, Tarragona, Lleida, Terres de l'Ebre, Baix Gaià, Baix Penedès i Reus.

Missatges recents

El millor sushi de Tarragona: 8 locals per celebrar el Dia Internacional del Sushi

Avui, 18 de juny, es commemora el Dia Internacional del Sushi, i Tarragona compta amb una selecció de locals que…

3 minuts fa

El CAT bat rècord de visitants durant el curs 2024 – 2025

El Consorci d’Aigües de Tarragona (CAT) ha rebut, durant aquest curs escolar, 5.050 visitants a l’Estació de Tractament d’Aigua Potable (ETAP) de…

14 minuts fa

Curs d’estiu de la Universitat de Lleida per conèixer les tècniques de construcció amb pedra seca

La vicepresidenta de la Diputació de Lleida, Sandra Castro; l’alcaldessa de la Granadella, Elena Llauradó; l’alcalde de Torrebesses, Mario Urrea,…

19 minuts fa

Els 12 refugis climàtics de Cambrils per protegir-se de la calor

Davant les onades de calor que es comencen a produir a tot el territori i que poden comportar un problema…

41 minuts fa

Mollet signa dues cartes d’intenció de col·laboració amb dues ciutats ucraïneses

L'Ajuntament de Mollet del Vallès ha signat dues cartes d'intenció de col·laboració amb les ciutats ucraïneses de Vinnytsia i Khmilnyk, amb…

45 minuts fa

Altafulla dona el tret de sortida a la 25a Nit de Bruixes

La màgia tornarà a envair la Vila Closa d’Altafulla els dies 27 i 28 de juny amb la celebració de…

50 minuts fa