Dissabte, 7 de desembre de 2024
És notícia

Prohibits els patinets elèctrics en alguns carrers de Gavà

Avatar photo

La nova normativa s’adapta a la mobilitat actual per fer de Gavà una ciutat més segura, més cívica i més saludable

L’alcaldessa de Gavà, Gemma Badia, ha presentat avui la nova Ordenança de Circulació que passarà a aprovació al Ple municipal de demà dijous. El text té l’objectiu de millorar la seguretat viària i adaptar-se a les normes en matèria d’ordenació del trànsit.

 

La nova normativa regula l’ús de bicicletes, vehicles de mobilitat personal (VMP) i altres ginys no motoritzats a l’espai públic, buscant l’equilibri entre els diferents modes.

 

L’alcaldessa ha posat de manifest que “aquesta ordenança pretén garantir la seguretat i la bona convivència a la nostra ciutat, sempre posant el focus en els vianants. Adaptem la normativa a la realitat actual i també posant la vista en el futur, atenent les necessitats expressades per la ciutadania i contrastades amb les incidències que atén la Policia Municipal”.

 

Un cop aprovada pel Ple, s’obrirà un període d’exposició pública de 30 dies. En cas de no haver-hi al·legacions, l’ordenança entraria en vigor a mitjan març. Si hi ha al·legacions, l’entrada en vigor s’endarreriria un mes.

 

Com a principal novetat, el document recull els vehicles de mobilitat personal (VMP), és a dir, amb una o més rodes, unipersonals i propulsats per motors elèctrics, com els patinets. S’aborda d’aquesta manera l’increment de noves formes de mobilitat, que poden generar alguns problemes de convivència entre els diferents usuaris dels carrers, especialment en les zones de vianants.

 

“És evident que el parc de patinets elèctrics va en augment, i això obliga a determinar amb precisió la normativa aplicada a aquests vehicles: per on poden o no circular, la prohibició de manipular-los per alterar la velocitat màxima, o l’edat mínima per conduir-los, a banda d’establir sancions per als diferents incompliments”, ha explicat Gemma Badia.

 

Així, aquests vehicles hauran de circular preferentment per les vies ciclables i els carrers 30, i queda totalment prohibida la seva circulació als carrers de vianants, a l’Illa de Vianants, a la Rambla i a les voreres.

 

Les i els usuaris de patinets caldrà que portin casc en tot moment. En cas  contrari seran sancionats amb 200 euros. El text també recull la prohibició  que al patinet hi vagi més d’una persona.

 

L’edat mínima per conduir els patinets es fixa en 14 anys. L’ordenança reflecteix així la realitat de l’ús que fan els i les joves, que d’aquesta manera passen a assumir les responsabilitats que comporta circular amb aquests vehicles. En aquest sentit, l’Ajuntament prepararà accions formatives adreçades als col·lectius més joves, donant continuïtat a la tasca que ja es  realitza des de la Policia Municipal.

 

Amb l’entrada en vigor de l’ordenança, s’obrirà una campanya informativa prèvia a la imposició de sancions. Gemma Badia ha afirmat que “l’objectiu és garantir als usuaris joves a partir de 14 anys, que ja tenen autonomia, una mínima formació necessària per poder circular a la nostra ciutat. Una voluntat informadora que estendrem al conjunt de la ciutadania perquè aquesta conegui i sigui partícip del compliment de les normes de  circulació”.

 

Bicicletes

Les bicicletes –siguin elèctriques o no- i els ginys sense motor (monopatins o patinets no elèctrics) sí que podran circular per l’Illa i espais reservats per a vianants, sempre que l’amplada de l’espai sigui superior a 3 metres. En tots els casos, hauran de respectar el pas dels vianants i adequar la velocitat en aquest sentit.

 

Quant a la resta de vies, la mobilitat ciclista haurà de fer-se per les calçades o vies ciclables. Només podran circular per voreres els menors de 12 anys i si aquesta té 3 metres d’amplada mínima i no hi ha cap via habilitada ni el carrer és carrer 30. En qualsevol cas, sempre haurà de respectar-se la prioritat del vianant.

 

Accés al medi natural i persones amb mobilitat reduïda

L’Ajuntament segueix incidint en el respecte pel medi natural, com el Parc del Garraf, Delta del Llobregat, terrenys forestals agrícoles i terrenys urbanitzables delimitats. Per això l’ordenança prohibeix circular en aquests espais als vehicles de motor (inclosos els quads), ciclomotors i VMP, llevat dels camins asfaltats. Sí que hi podrà accedir el veïnat per entrar a les seves finques, els vehicles d’ús agrícola i els serveis públics.

 

Les bicicletes tindran permès l’accés pels camins de més de 4 metres d’amplada i en aquells en què estigui senyalitzat l’ús. Pel que fa a les caravanes i vehicles equivalents, es prohibeix el seu estacionament a tota la ciutat, amb excepció de les zones que s’habilitin de manera expressa.

 

Respecte a les zones d’estacionament per a persones amb mobilitat reduïda, els titulars de targetes d’estacionament poden aparcar a les places reservades, exhibint en tot moment la targeta acreditativa original de manera ben visible en el parabrisa. A més, si a prop de la destinació del conductor no hi ha cap zona reservada, es permet l’estacionament en zona blava i en zones de càrrega i descàrrega.

 

Velocitats i sancions

L’ordenança dedica diversos articles a la limitació de velocitat, la qual no podrà superar:

  • 50 km/h quan es tracti de vies fora del nucli urbà o zones industrials.
  • 30 km/h a les vies urbanes en general i camins d’ús agrícola del Parc Agrari.
  • 20 km/h en el cas de carrers residencials, camins forestals i rústics en general.
  • 10 km/h a les Illes de vianants i altres zones no motoritzades, interiors de pàrquings públics i zones d’estacionament d’àrees comercials.

 

Respecte a les sancions, s’incorpora un quadre d’infraccions que incorpora de  noves:

  • 500 euros per conduir de forma temerària, incloent-hi bicis i patinets.
  • 200 euros per estacionar sobre la vorera amb destorb.
  • 200 euros per a vehicles de motor que circulin per zones forestals.
  • 200 euros per a bicicletes que circulin fora camins.
  • 200 euros per estacionar autocaravanes.
  • 200 euros per abandonar un vehicle.
  • 200 euros per circular en patinet sense casc.
  • 100 euros per circular en patinet per voreres.
  • 100 euros per estacionar bicis o patinets lligats a l’arbrat. També per lligar-lo al mobiliari urbà impossibilitant el seu ús o es pugui malmetre.

 

Una ordenança emmarcada en els ODS

Amb l’aprovació de l’ordenança de circulació i la campanya informativa associada a aquesta, Gavà fa un pas més en assolir els seus reptes de ciutat, en relació amb els 10 objectius estratègics de l’Agenda Urbana Espanyola. Aquest en concret s’emmarca en el cinquè objectiu: “Afavorir la proximitat i la mobilitat sostenible”.

Total
0
Shares
Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Notícia anterior

Mollet del Vallès posa en marxa 4 oficines electròniques a la ciutat

Notícia següent

Acabades les obres de millora d’una carretera a Osona per 1 milió d’euros

Notícies relacionades